שתף קטע נבחר

אין שכל אין דאגות? יכול להיות

שארל בובארי, אחד הבעלים המקורננים המפורסמים ביותר בספרות, אמנם מת משברון לב, אבל עד מותה של אמה הוא היה מאושר, אפילו לאחר שגילה את התכתובת שלה עם המאהב. אז למי יש סיכוי גדול יותר לאושר, לטיפש או לחכם? פרק שלישי בסדרה הבוחנת את נושא האושר

שארל בובארי, מגיבורי הספר "מאדאם בובארי" של גוסטב פלובר, הוא טיפש חביב. כך מבינה אותו אביטל רונאל, מחברת הספר "טיפשות" שראה אור באחרונה בעברית. שארל היה כישלון טוטאלי באירועים חברתיים, שהתבססו בימים ההם בצרפת על שיחות של חידודי לשון, ניסוחים מבריקים, משחקי מילים וכפל משמעויות.

 

אהבתו של שארל אל אשתו, אֶמה,השלימה את טיפשותו עד כדי גיחוך. אמה בגדה בו, אבל הוא סרב לקרוא את הסימנים, שעם הזמן היו ברורים למדי. היא סיבכה אותו בחובות עתק, אבל הוא סרב לשלול ממנה את ייפוי הכוח על כספיו. לאחר מותה הוא מצא מכתב אהבה ששלח אליה אחד ממאהביה, אבל האמין שמדובר באהבה אפלטונית חד-סטרית מצד אותו מאהב. האמת המרה נתגלתה לו רק לאחר שגילה מגירה סודית ובה מכתבי אהבה רבים שהועברו בין אמה ורודולף, מאהבה השני. ואפילו אז, הוא לא כעס על אמה ולא האשים אותה, אלא את הגורל שהתאכזר אליה. רודולף עצמו תיאר את הסלחנות של שארל כקומית ובזויה.

 

שארל בובארי אמנם מת משברון לב, אבל עד מותה של אמה הוא היה מאושר, בניגוד לכל הסיכויים. האם לכך מתכוונים הפתגמים העממיים כמו "מרבה טיפשות, מרבה אושר" ו"אין שכל - אין דאגות"?

 

הו, איזו מלחמה מאושרת

הבמאי והשחקן האיטלקי רוברטו בניני מתאר סיטואציה הזויה בסרטו "חיים יפים": אב ובנו הקטן כלואים במחנה ריכוז נאצי, והאב מצליח ליצור בילד אשליה שהם משתתפים במשחק גדול של מלחמה. המציאות אכזרית מאין כמותה, אבל חוסר יכולתו של הילד לקרוא אותה כהווייתה מצליח להגן עליו מפניה, ואפילו לעשותו למאושר.

 

גם אדם וחווה היו מאושרים בגן עדן, כל עוד לא היו מסוגלים לדעת מה קורה באמת. הטיפשות, בדומה לבורות, לתמימות, לאשליה, ותרשו לי להוסיף גם אידיאולוגיות ואמונות דת מסוימות, מספקת מקלט בטוח מפני המציאות האכזרית.

 

"אין זה מן התבונה להניח כי אושרם של בני אדם טמון בידיעת מהות הדברים", כותב ארסמוס מרוטרדם (1466-1536) בספרו הסאטירי "שבחי הסיכלות". הידיעה, ככל שהיא אפשרית, שוללת לדבריו את שמחת החיים. לכן, "האושר תלוי במה שאנחנו חושבים על הדברים", ולא בדברים עצמם. או במילים אחרות, באשליות יפות שאנחנו מפטמים בהן את עצמנו בזכותה של הטיפשות.

 

הו, איזו כסילות מתוקה

איך להסביר שמשפחה וידידים מתגלים ברוב הסקרים של היום כגורמי אושר ראשונים במעלה? בזכות הטיפשות, כותב ארסמוס, אשה חביבה על בעלה ובעל חביב על אשתו, "ובבית שלום ושלווה, וקשרי המשפחה אינם ניתקים". אין אפשרות לקשר בר-קיימא "לולא הטעו זה את זה, לולא החניפו, לולא התחשבו בחולשות של הזולת, לולא כיבדו זה את זה בדבש הכסילות".  

 

הטיפש נבדל מהחכם, מסביר ארסמוס, בכך שהחכם מתנהג על פי השכל ולא על פי הרגש. הרגש הוא אחד ממקורותיה הגדולים של הטיפשות. אהבה גדולה מטפשת אותנו, וכמוה רגשות שנאה, כעס וקנאה בלתי נשלטים. הרגשות ככלל אינם טובים לחוכמה, טענו אנשי הסטואה היוונים ואסרו על החכם להיכנע לרגשותיו. רגשות טובים לאושר, אבל לא לחוכמה.

 

"סכלים, תמהונים ורפי שכל מאושרים יותר מן החכמים", מכריז ארסמוס בכותרת לאחד מפרקי הספר שלו. כמה מאושרים, הוא כותב בגוף הפרק, קרובים בטבעם "אל הבהמות שאין מוח בקודקודן" ושלא עולה על דעתן לשאוף למשהו נשגב.

 

ההשוואה לבעלי חיים היא השוואה מקובלת. ברטרנד ראסל (1872-1970) פותח את ספרו "כיבוש האושר" במילים הבאות – "בעלי-חיים הם מאושרים כל עוד הם בריאים ומזונם מצוי להם. בני-אדם היו צריכים, לכאורה, להיות מאושרים, אולם למעשה אין הדבר כן; על כל פנים אין הדבר כן במספר מכריע של המקרים".

 

ראסל מסביר את אומללותם של בני-אדם בסיבות שברובן הן ייחודיות לאדם, כמו תחרות, שעמום, הרגשת חטא, ופחד מפני דעת הציבור. אבל ראסל, בניגוד לארסמוס, מציע דווקא את החוכמה כדרך אפשרית אל האושר. ההתלהבות, למשל, שהיא לדעתו "סימן ההיכר הכללי והברור ביותר של אדם מאושר", יכולה להיווצר במקרים רבים על ידי החוכמה.

 

ראסל גם אינו מעמיד את הרגש בניגוד לשכל הישר. "האנשים המתייצבים מול החיים תוך הרגשת ביטחון, מאושרים הרבה יותר מאלה החדורים הרגשה של אי ביטחון. על כל פנים כל עוד אין הרגשת הביטחון מביאה עליהם אסון". ואהבה יכולה, לדבריו, לגרום הרגשת ביטחון.

 

אבל, וכאן אני כבר עובר לדעה מנוגדת, אהבה היא משענת קנה רצוץ בכל הנוגע להרגשת ביטחון. איך אפשר בכלל להשוות אותה לטיפשות? אין כמו טיפשות כדי ליצור הרגשה של ביטחון. הרי היא מאפשרת לדעת מה שנוח לדעת. אולי בסוף הטיפשות מביאה לאסון, אבל עד שהיא מתנפצת, ולעתים זה לוקח הרבה מאוד זמן, היא יציבה, ללא טלטלות, ותמיד קיימת כדי להתעלם מהאמת המכאיבה. תשאלו את שארל בובארי.

 

יש גם מקום לחוכמה

נוכל, לסיכום, למצוא קשר גם בין חוכמה לאושר, אבל בתנאי שנשנה את ההגדרה של האושר, או נוסיף לה ממד חדש. האושר, אומרים חוקרי האושר של ימינו, הוא לא רק רגש של שמחת חיים, אלא גם מבט של האדם על מכלול חייו. זהו האושר של החכם. יש בו שיקול דעת, בחירה מושכלת בין גורמי אושר אפשריים והתבוננות עמוקה אל תוך עצמי ואל העולם. נישואים, למשל, ייבחנו לא רק לפי השמחה שהם גורמים, אלא גם, ואולי בעיקר, לפי התרומה האפשרית של בני ובנות הזוג לחיים ביחד לאורך זמן. אושר חכם מתבסס על גורמים כמו תוחלת חיים, עבודה, קריירה, השכלה ומימוש עצמי.

 

הטיפשות מסירה מאיתנו דאגות בכך שהיא יודעת להתעלם מהן, והחוכמה מסירה דאגות בכך שהיא מודעת להן ומנסה למצוא להן פתרונות. השאלה שנותרה היא מי מבין השתיים מצליחה יותר. אם נחזור ל"מאדאם בובארי" של פלובר ול"חיים יפים" של בניני, אני לא לגמרי בטוח שהחוכמה מצליחה יותר.

 

  • ניתן לשלוח לאבינועם אימייל בנושאי דילמות של רגש ומוסר. לצערנו, אין אפשרות להשיב אישית לכל הפניות.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האושר תלוי באשליות יפות
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים