שתף קטע נבחר

למרצדס נמאס מקרייזלר

קונצרן דיימלר-קרייזלר, מהגדולים בעולם הרכב, עומד לפני פירוק וחזרה למקורות. הסיבה: למרצדס נמאס מהפסדי האחות מאמריקה

האם דרכן של מרצדס וקרייזלר יתפצלו שוב? תשע שנים לאחר אחד האיחודים הגדולים והמתוקשרים בתעשיית הרכב מעולם, מביעים בדיימלר סוף סוף באופן פומבי את מה שהם לוחשים זה זמן רב לכל מי שמעוניין לשמוע - קרייזלר כבר לא רצויה. ואת זה הם עושים במהלך תדרוך בעלי מניות לסיום שנת 2006, כמו-גם הצגת התוצאות העסקיות. ההודעה המפתיעה מגיעה רק ארבעה חודשים לאחר שבדיימלר הכחישו נמרצות את כל השמועות בנוגע למחשבות על פרידה מקרייזלר. זוהי פעם ראשונה בה נרמז - ובאופן ברור מאד - כי כל האפשרויות נשקלות, כולל העברת קרייזלר לגורם חיצוני.

 

 

נמאס מההפסדים

הרצון להיפרד נעוץ במצבה של קרייזלר, הסובלת גם ב-2006 מהפסדים כבדים. בדומה לפורד וג'נרל מוטורס, בקרייזלר הסתמכו במהלך שנים ארוכות יותר מדי על רכבי כביש-שטח וטנדרים, ואיבדו כתוצאה מכך נתח שוק משמעותי. עליית מחירי הדלק דחקה את הרוכשים לאולמות תצוגה של יצרניות זרות - טויוטה והונדה בעיקר - שמציעות מכוניות קומפקטיות, חסכוניות ובטוחות יותר.

מרצדס. רוצה להיפרד?

 

בשנת 2006 הציגה קרייזלר הפסד תפעולי של 1.1 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח תפעולי של 1.5 מיליארד ב-2005. מרצדס לעומת זאת, הרוויחה 2.4 מיליארד בהשוואה להפסד של חצי מיליארד ב-2005. ובעוד שמרצדס סבלה מהפסד יוצא הדופן, לקרייזלר היסטוריה עשירה של שנות הפסד, במיוחד בתקופה האחרונה.

 

"המפקח יגיע היום למסקנה בנוגע להחלטת חבר המנהלים לתוכנית התייעלות עבור קבוצת קרייזלר", כך נמסר מדיימלר-קרייזלר בהודעה לעיתונות. "חבר המנהלים מתכוון לשקול אפשרויות אסטרטגיות שונות ומרחיקות לכת, עם שותפים, במטרה לתמוך ולסייע ביישום התוכנית", כך לשון ההודעה הרשמית.

 

בשפה פשוטה יותר, בכך מתכוונים בדיימלר להסביר שנשקלת האפשרות להיפרד מקרייזלר, ולהעביר אותה לשותפות אחרת - למשל עם רנו-ניסאן או פולקסווגן. יש לציין כי גם למרצדס קיימת בעיה בתחום המכוניות הקטנות והחסכוניות, אך זו לא באה לידי ביטוי משום שפלח היוקרה מושפע פחות מעליית מחירי הדלק. בכל מקרה, כצעד ראשון החליטו בקרייזלר לקצץ 13,000 משרות, ולסגור מפעל המייצר רכבי SUV גדולים. פיטורי הענק צפויים להתבצע בשלבים, ולהסתיים לקראת 2009. כפועל יוצא של המהלכים הללו יצטמצם היקף הייצור השנתי של קרייזלר ב-400,000 יחידות.

 

אל תמהרו להספיד את הנישואין

אלא שלא כל האנליסטים סבורים שמדובר במהלך בלתי נמנע - או אפילו הכרחי. חלקם, שצוטטו בסוכנות הידיעות רויטרס, הסבירו כי דיימלר עשויה להימנע ממהלך כמעט-סופני שכזה, ולו משום שעלויותיו יהיו אדירות. להערכתם תעלה הפרדת קרייזלר ממרצדס לא פחות מ-34 מיליארד דולר.

 

כמו-כן, נראה כי מצבה הנוכחי של קרייזלר אינו קורץ יתר על המידה לקונים. בעיקר לא כאלה שמסוגלים לשלם את המחיר הנדרש להתנתקות. כשלון השיחות בין רנו-ניסאן לג'נרל מוטורס עשוי להגדיל במידת מה את הסיכויים, שכן קרייזלר ורנו יכולות לצאת נשכרות כל אחת מהתחומים החזקים של השנייה: רנו במכוניות קטנות וקומפקטיות, וקרייזלר בכלי רכב גדולים ויוקרתיים יחסית. שידוך בין קרייזלר לפולקסווגן הגיוני אף הוא, זאת בעקבות מספר שיתופי פעולה קטנים בין השניים בעבר ובהווה.

 

ולמרות הכל, הדעה הרווחת כיום בקרב המשקיעים והאנליסטים ברורה: דיימלר וקרייזלר צריכות להיפרד. ההודעה של הקונצרן על בחינת הנושא הקפיצה את מניותיו בלמעלה מ-5%, עדות לכך שהמשקיעים מעוניינים במהלך חד ודרמטי. ואילו גורם בדיימלר-קרייזלר צוטט כאומר ש"גירושים מציאותיים יסיימו את הנישואים השמיימיים", התייחסות להתלהבות הרבה שהופגנה ב-1998 עם יצירת קונצרן הענק, והפוטנציאל הרב שמעולם לא מומש.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר דיימלר-קרייזלר, דייטר זטצ'ה. החגיגה נגמרה?
יו"ר דיימלר-קרייזלר, דייטר זטצ'ה. החגיגה נגמרה?
מומלצים