שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

פיאט 500: הבמבינו חוזרת

אחרי שלוש שנות המתנה מורטת עצבים (לפחות לאוהדי ה-500 המקורית), מציגים האיטלקים יורשת מודרנית. רוצים אותה גם בישראל? היבואן: שוקלים בחיוב, אך המחיר עשוי להיות יקר מדי

זה לקח יותר משלוש שנים, אבל סוף-סוף אפשר להכריז על-כך רשמית: פיאט 500 חוזרת. בתערוכת ז'נבה 2004 הציגה פיאט את הטרפיאונו (Trepiùno - באיטלקית שלושה+אחד), מכונית תצוגה שעוררה מייד התלהבות גדולה בקרב חובבי ה-500. ב-4 ביולי 2007, 50 שנה בדיוק אחרי שהוצגה ה-500 המקורית (כיורשת הטופולינו), תציג פיאט את הדור החדש ובעל העיצוב הנוסטלגי.


קבלו אותה: פיאט 500

 

הסיבה

מכונית הפולחן האיטלקית, שיוצרה בין השנים 1957 ל-1975 בכמעט 3.7 מיליון עותקים, זוכה כיום למעמד של סופרסטארית על הכביש בארץ המגף ובעולם כולו. מועדון ה-500 האיטלקי לבדו מונה לא פחות מ-20,000 חברים, ומפגשיו מושכים מדי שנה אוהדים מכל העולם. במדינות רבות באירופה מתקיימים מפגשי פיאט 500 נוספים, והביקוש הרב מביא לכך שיצרני החלפים ממשיכים לייצר לה חלקים. שימו לב, 32 שנה לאחר שהופסק ייצורה.

 

 

במשך השנים הייתה ה-500 הקטנה בסיס גם לשלל מכוניות נוספות, בהן גרסאות אוטוביאנקי (ביאנקינה), ויניאלה (גאמין, בתמונה העליונה), ואבארט. כיום נחשבות חלק מהגרסאות הללו לנדירות ומבוקשות מאד ברחבי העולם, אם כי ה-500 האהובה ביותר תהיה תמיד המקורית, אותה ניתן עדיין לראות נוסעת בסמטאות הערים באיטליה.

 

התוצאה

כשבפיאט ראו את ההצלחה המסחררת של מיני (באירופה, לא בישראל) תחת כנפי ב.מ.וו, החליטו שעליהם להשיב מלחמה. אחרי הכל, במשך שנים רבות מכוניות קטנות היו המומחיות של הקונצרן האיטלקי, ומה שהחזיק אותו מעל למים.

 

התוצאה היא ה-500 שניתן לראות בתמונות המתפרסמות כאן לראשונה, המבוססת על פלטפורמת הפנדה. למעשה, מדובר במעין גרסת שלוש דלתות אופנתית למכונית הזולה ביותר בישראל. כך עומד אורכה על 355 ס"מ, לעומת 354 בפנדה. מדובר בצמיחה משמעותית לעומת מכונית התצוגה, שאורכה היה 330 ס"מ בלבד. והסיבה היא ככל הנראה תקנות הבטיחות וצורך להציע מרווח נאות בתא הנוסעים.


 

ה-500 מצוידת גם בבסיס גלגלים זהה לפנדה (230 ס"מ), ברוחב של 165 ס"מ (159 בפנדה) וגובה צנוע יותר - מ-154 ל-149 ס"מ. מעניין לציין כי ה-500 החדשה ארוכה הן באורך הכללי והן בבסיס הגלגלים בלא פחות מחצי מטר מה-500 המקורית.

 

מכיוון שאופנת הרטרו מוכרת היטב, מתכננים בפיאט להפוך את ה-500 המסוגננת למקדמת תדמית - עובדה שעשויה להצמיד לה תג-מחיר עסיסי. למעשה, בסמל"ת, יבואנית המותג לישראל, חוששים שלא יוכלו להביאה במחיר הנמוך מ-120,000 שקל. בשלב זה עדיין מתלבטים אם כדאי לנסות ולשווק אותה כאביזר אופנתי לקידום תדמית, ובכל מקרה תחילת השיווק של המכונית בסוף אוגוסט מאפשרת להם להמשיך ולהתלבט.


 

הקטנה החדשה תוצע עם שלוש יחידות כוח, כשהבסיסית תהיה 1.2 ליטר עם שמונה שסתומים ו-69 כ"ס (תשעה יותר מבמנוע זה בדגמי פיאט אחרים). במקור, למי ששכח, היה מנוע 499.5 סמ"ק עם בין 17.5 ל-21.5 כ"ס צנועים במיוחד. עוד מנועים שיוצעו ב-500 החדשה, יכללו בנזין בנפח 1.4 ליטר, 16 שסתומים ו-100 כ"ס, או טורבו-דיזל בנפח 1.3 ליטר עם 75 כ"ס. שלושת המנועים יוצעו עם תיבות חמישה או שישה הילוכים ידניות, עוד פנצ'ר בדרך להגיע לישראל.
פיאט 500 אז והיום

פיאט 500 אז והיום
הדגם 500 החדשה, שנת 2007 500 המקורית, שנת 1957
סוג מנוע 4 צילינדרים, 8 שסתומים 2 צילינדרים, 4 שסתומים
נפח מנוע 1.2 ליטר 0.5 ליטר
הספק מרבי 69 כ"ס 21.5 כ"ס
מיקום המנוע מלפנים מאחור
הנעה קדמית אחורית
אורך 355 ס"מ 297 ס"מ
רוחב 165 ס"מ 132 ס"מ
גובה 149 ס"מ 132 ס"מ
בסיס גלגלים 230 ס"מ 180 ס"מ

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיאט 500 החדשה. דימיון רב למקורית
תא הנוסעים. עשיר יותר
מפגש פיאט 500 באיטליה
וזו דוברת עברית
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים