"גם בעלך יאהב דגי ים" - פרסומות בספרי בישול
ספרי הבישול מזמן קום המדינה הכילו פרסומות גלויות ובאלו של ימינו הפרסומות מוטמעות. מה קרה לפרסומות מאז ועד היום?
דפדוף בספרי הבישול של שנות החמישים והשישים מגלה שלל פרסומות, מלוות בציורים חמודים להפליא: "יהיה לך הרבה הרבה הרבה זמן- עם עופכן (עוף מוכן)", "מגד- השמן המבוקש ביותר", "אוליביה - סבון כוכבות הקולנוע" ועוד.
"בשנות החמישים היו זקוקים לפרסומות כדי להוציא לאור את הספרים", אומרת ד"ר רוזין, "עלות הוצאת ספר היתה מאוד גבוהה, אך אז הספרים היו בגדר שרות לאוכלוסיה, כך שהפרסומות סייעו למעשה להציע שרות מידע לאוכלוסיה, ולא אמצעי להגדלת רווחי המו"ל, כפי שקורה כיום".
"גם היום יש פרסומות בספרי הבישול", אומרת ד"ר גביעון, "אך הן סמויות, אם ברשימת המרכיבים ואם במסגרת הענקת חסות לספר". כך תמצאו בספר "עוד שוקולד" (2007) דף חום-שוקולדי המצהיר: "כל המתכונים בספר הוכנו עם שוקולד פרה של עלית" ועיון בדף הפתיחה של הספר "סערה במטבח" (2007) יגלה ש"הספר יצא בחסות אגאדיר בר בורגר". הפרסומת, אם כן, לא פסה מספרי הבישול: היא פשוט יותר אלגנטית.