שתף קטע נבחר

צילום: ויז'ואל/פוטוס, איי פי

מבט על דובאי: ירוקה ולא (רק) מדולרים

בשעה שבאזורנו עסוקים בזירה המדינית המתלהטת, בדובאי ובשכנותיה לאיחוד האמירויות הערביות מובילים אט-אט מהפכה סביבתית ותחבורתית. תקציבי ענק המופנים לתשתיות כבישים, תחבורה ציבורית, שדות סולריים וקנסות למעשנים הם רק יריית הפתיחה. כשיש תכנית אסטרטגית להגנת הסביבה, הדשא של השכן באמת נראה ירוק יותר

"זמן הוא כסף" היא אמנם סיסמא שחוקה, אולם נראה כי בנסיכות דובאי שבאיחוד האמירויות הערביות מבינים אותה היטב. לא רק מבינים - אלא חווים על בשרם. הערכות שפורסמו באחרונה מעידות כי עומסי התנועה האדירים שחווה האמירות השנייה בגודלה באיחוד מביאים להפסדים של כ-1.25 מיליארד דולרים בשנה; סכום לא מבוטל גם עבור נסיכות עשירה, בכל קנה מידה.

 

רק לשם המחשה: כשבדובאי מדברים על עומסי תנועה, מתכוונים לכך שנסיעה של כעשרים דקות תארך שעתיים ברחובות הראשיים של הנסיכות הקטנה. הנסיכות, שמספר תושביה נאמד בכ-1.3 מיליון בני אדם, מתמודדת כיום עם יותר ממיליון כלי רכב ביום. ההערכה היא כי אוכלוסיית דובאי צפויה לגדול בתוך 13 שנים עד לכדי 5.3 מיליון נפש, ולפיכך ניתן להבין את חששהּ מפני פקקי תנועה שיעיבו על התפתחותה הכלכלית המהירה.

 

בשל כך, שוקדים כעת בנסיכות על מציאת פתרונות יצירתיים לבעיית התנועה החמורה. בראשית החודש דווח כי הממשלה מתכננת להשקיע 12 מיליארד דולרים לסלילת 500 קילומטרים של מערכות כבישים ונקודות מעבר, שיסיטו את העומס ויחלקו אותו בין הכבישים השונים. ולא זו בלבד: הממשלה מתכננת לעודד ככל האפשר את הנסיעה בתחבורה הציבורית, שבה משתמשים כיום רק כשבעה אחוזים מהנוסעים בדרכים. בנסיכות מקווים כי הרכבת התחתית "מטרו-דובאי" אותה יחנכו ב-2009, תסייע להוריד את מספר המכוניות הפרטיות בכבישים. בנוסף, נשקלה גם אפשרות של בניית שכונות מגורים בחלקים מרוחקים יותר לפיזור תנועת כלי הרכב, וכן שימוש באמצעים טכנולוגים שיסייעו לנהגים לבחור בדרכים חלופיות.

 

ואולם, זאת אינה הסיבה היחידה שבגללה ניתן לקנא בדובאי. בשעה שהטמפרטורות המדיניות באזורנו הולכות ומתקרבות לרתיחה, בדובאי חושבים כיצד ניתן גם לשמור על איכות הסביבה, במקביל לפתרון בעיות התחבורה. לפני כשבועיים דיווח העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי הנסיכות תתחיל בקרוב להחליף את כל המוניות הפועלות בשטחה למוניות "ידידותיות לסביבה", כחלק מתכנית אסטרטגית להגנת הסביבה. מדובר במכוניות "היברידיות", שיופעלו באופן חלקי על ידי חשמל , כדי לצמצם את השימוש בבנזין בעת נסיעתן.

 

בתוכנית: גורד שחקים שמייצר אנרגיה

התוכנית האסטרטגית שהתקבלה בדובאי ללא תתמצה רק בשדרוג המוניות, וכל משרדי הממשלה הונחו לתת עדיפות לשמירה על הסביבה במסגרת פעילותם. זאת, בין היתר כדי לצמצם ככל האפשר את פליטת הגזים המזהמים. דובאי איננה היחידה שמנסה את כוחה בהפחתת הזיהום; בשנה שעברה נפתחה באמירות השכנה - אבו דאבי - התחנה הראשונה לתדלוק בגז טבעי. בד בבד, דווח לפני כחודשיים שאבו דאבי מובילה תוכנית שאפתנית לייצור אנרגיה חלופית - באמצעות הנחה של לוחות סולאריים בעלות של 250 מיליון דולרים. מתברר כי גם היצרנית הרביעית בגודלה בעולם מסתכלת קדימה אל ה"יום שאחרי הנפט", ומשקיעה מיליונים בכדי שיתאפשר לה לשמור על רמת חיים גבוהה.

 

בחזרה לדובאי: כיאה לתוכנית אסטרטגית, לא קשה למצוא דוגמאות ליישומה. באחרונה דווח על כוונת הנסיכות לבנות את גורד השחקים הראשון שיהיה ידידותי אף הוא לסביבה. לפי התוכנית, גורד השחקים יתנשא לגובה של 312 מטרים ויכלול "קומות מסתובבות". מאחורי הרעיון עומד מהנדס הבניין האיטלקי דיוויד פישר, שאמר כי הבניין יכלול טורבינות רוח ולוחות סולאריים, באופן שיאפשר לו לוותר על צריכת אנרגיה חיצונית. "ההגנה על הסביבה היא אחת המטרות החשובות של הנסיכות", נאמר בהודעה שפירסם משרד התיירות המקומי. "זאת, במסגרת תוכנית כוללת שהונחה לאחרונה ואשר תכלול שמירה על מקורות המים וכן ניהול אנרגיה ומשאבי טבע".

 

אז מאין מגיע הכסף? לא רק ממכירת נפט. נהפוך הוא. בדובאי וביתר נסיכויות המפרץ משקיעים בשנים האחרונות מחשבה רבה על פיתוח מקורות הכנסה נוספים על חשבון הנפט. לפיכך, תעשיית התיירות הלכה והתפתחה מאוד באמירויות, במקביל לעסקי הנדל"ן שכוללים הקמת גורדי השחקים, מבין המרשימים בעולם. מיליוני התיירים הפוקדים את האזור משאירים בדובאי ובנסיכויות השכנות מזומנים רבים, שמסייעים לקדם את הפרוייקטים העתידיים.

 

רוצים לעשן? פתחו את הארנק 

מניעת זיהום ממכוניות ובניית גורדי שחקים חדשניים אינם סוף פסוק בדובאי. מעתה, גם המעשנים במקומות ציבוריים ייאלצו לשלם - ובגדול. לפני כשבוע שב ודיווח "א-שרק אל-אווסט" כי אדם שייתפס מעשן במקום ציבורי בו העישון אסור, ייאלץ לשלם כ-500 דירהם, שהם כ-130 דולרים.

 

בדובאי החלו בתוכנית לצמצום מימדי העישון במקומות ציבוריים, כאשר השאיפה היא לאסור בתוך שנתיים באופן גורף עישון בקניונים, במסעדות בבתי מלון ובמשרדי הממשל. תקנות נגד העישון נכנסו לתוקפן כבר לפני שנתיים, אולם עד עתה הן לא נשאו פירות. כעת מקווים בדובאי כי הקנסות יעשו את שלהם.

 

אחת התופעות המעניינות בהקשר זה היא הנסיון להגיע לרמת האדם הבודד ולהשפיע עליו. כך למשל, ניסו בדובאי להילחם בתאונות הדרכים באמצעות פסקי הלכה. כפי שדיווחנו כאן בעבר, הוציא לפני כשלושה חודשים ראש ועדת פוסקי ההלכה בדובאי, ד"ר אחמד אל-חדאד, פסק הלכה האוסר לעבור רמזור באור אדום, לבצע עבירות תנועה ולנסוע במהירות מופרזת. בפסק ההלכה הוא הדגיש כי לשלטונות יש זכות לאסור או לקנוס את מי שעובר על החוק, בשל האינטרס של כלל הציבור.

 

מנהל הרשות המקומית לדרכים, המהנדס בדר מטר א-סירי, אמר כי "ניצול החסמים הדתיים בנפשותיהם של בני האדם יביא לתוצאות טובות". הוא אף דרש מחכמי ההלכה והנכבדים להתרכז בנושא זה בדבריהם. לטענתו, כבר כעת ניתן למצוא סממנים חיוביים לשימוש בפסקי ההלכה. א-סירי סיפר כי מקצת הצעירים שמעו מחכמי ההלכה כי מי שעובר על המהירות המותרת - כמוהו כמי שמורד באללה וצפוי לתת את הדין בפני האל. "מאז, הם הפכו להיות נהגים המצייתים לכל התקנות והחוקים ונמנעים מלבצע את העבירות הללו", אמר.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
דובאי. שומרת על הסביבה
צילום: איי פי
עומסי תנועה. יימצא פתרון?
צילום: צביקה טישלר
צילום: עטא עוויסאת
חשמל אין, בנזין אאוט
צילום: עטא עוויסאת
צילום: ויז'ואל/פוטוס
עישון. עסק יקר
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים