שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    משרד התחבורה: בקרת יציבות חובה מ-2010

    כפי שנחשף לראשונה ב-ynet: שר התחבורה, שאול מופז, החליט לחייב התקנת מערכת בקרת יציבות בכל כלי הרכב החדשים, החל בינואר 2010. היבואנים: מדובר בצעד מבורך

    עכשיו זה כבר רשמי. שר התחבורה, שאול מופז, מעוניין כי כל כלי הרכב המשווקים בישראל יצויידו בבקרת יציבות (ESP) החל מה-1.1.2010. זאת לאחר שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד האוצר, הגיעו זה מכבר להסכמה בדבר חובת התקנת מערכת שכזו בכל כלי הרכב המשווקים בישראל, כפי שנחשף ב-ynet לפני כחודש ימים.

     

    בנוסף סוכם עם רשות המיסים - כך דובר משרד התחבורה - על הטבת מס מוגדלת לרוכשי רכב המצוייד במערכת בקרת יציבות, החל מינואר הקרוב. מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, ציין זה מכבר כי הוא מתעתד לבדוק אפשרות קיזוז מחיר המערכת (לפחות חלקה, ה.פ) מאגרת הרישוי השנתית.

     

     

     

    בהודעה לעיתונות ששיחררה היום (ב') לשכת שר התחבורה, נאמר כי שאול מופז מאמין ביכולת המערכת לצמצם באופן משמעותי את מספר תאונות הדרכים. עוד אומרים שם כי ב-21% מכלל כלי הרכב הפרטיים ו-27% מכלי הרכב המסחריים הוצעה ESP ב-2006, ואילו מאז תחילת השנה הנוכחית מדובר בכ-30% מכלל כלי הרכב הפרטיים. כדאי לציין כי אם אכן תעמוד ישראל בתאריך היעד, נקדים את ארה"ב - שם תהיה חובת ESP החל מ-2011.

     

    למרות שבהודעה לעיתונות לא מציינים זאת, נודע ל-ynet כי בהסכם המקורי בין האוצר למשרד התחבורה, הוסכם כי הטבת המס האמורה תגדל משמעותית עד לסכום של כ-2,500 שקל, לעומת הטבה של 1,600 שקל כיום, ו-1,200 שקל מתוכננים ב-2010. צריך גם לזכור כי החלטת השר לחייב את היבואנים, אינה סוף פסוק ועד שתכנס התקנה לתוקף, נדרשת עבודת הכנה משמעותית של כל הגופים הנוגעים בדבר.

     

    מעבר לכך, צריך גם לזכור כי תקינת הרכב האירופית, היא זו המאומצת על-ידי שוק הרכב המקומי. מכיוון שבאירופה אין עדיין חובה דומה, עשויה תקנה שכזו לייצר בעיות מול יצרניות הרכב. אם לא תהיה חובה כזו באירופה, והיצרניות ימשיכו לייצר מכוניות גם ללא ESP, יוגבל בהכרח היצע המכוניות הנמכרות כאן ותוגבל התחרותיות. יש לציין עוד כי לא ניתן להתקין מערכות בקרת יציבות במכוניות ישנות. המשמעות היא כי רק רוכשי רכב חדש יהנו מההחלטה.

     

    כיצד תשפיע המערכת על נתוני תאונות הדרכים בישראל? בקרב מומחים שוררת תמימות דעים, כי למערכות אלקטרוניות מתקדמות - כמו גם לשיפורי בטיחות אחרים באחריות יצרניות הרכב - יש חלק ניכר בירידה הקבועה במספר תאונות הדרכים והנפגעים בכל רמות החומרה בעולם המערבי.

     

    בקרב יבואני הרכב המקומיים שוררת תמימות דעים, כי מדובר בצעד נכון וחיובי. כך למשל דן אורנשטיין, מנכ"ל המותג יונדאי בישראל, מעריך בשיחה עם ynet כי לא תהיה לו כל בעיה להציע את כל המכוניות שברשותו עם מערכת בקרת יציבות בתאריך האמור. ירון גורטלר, מנהל השיווק של UMI (מותגי GM) מברך אף הוא על הצעד, ומבהיר כי כבר היום מוצעים מרבית כלי הרכב אותם הוא משווק עם מערכת שכזו, וכי עד 2010 יוכל להציע את כולם.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ESP - ימנע תאונות דרכים?
    צילום: ליאור יזרעאלי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים