שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך לשבת בצורה בריאה ונכונה כשנוהגים
    ישיבה נכונה ברכב שומרת על יציבה נכונה של הגוף ושל המכונית. הקפידו על ישיבה זקופה ועל מרחק נכון של הגוף מההגה, וכך תמנעו מכאבים מיותרים - וגם תשלטו טוב יותר במכונית. טיפים לנהיגה בריאה

    כאבי גב בעמוד השדרה בחלקו התחתון (או בחלקו העליון – חוליות צוואריות), תנועתיות ירודה של מפרקים ושרירים שונים, תחושת נימול או הירדמות בכפות הרגליים מהוות רשימה חלקית של תופעות שכיחות למדי אצל הנוהגים ברכב באופן שאינו מומלץ.

     

    אופן החיים הסדנטרי (חסר תנועה), השכיח כיום אצל אנשים רבים, גורם לבעיות בריאות שונות. מספר השעות שבהן האדם יושב רב יותר מבעבר: בבית מול הטלויזיה, מול המחשב או בפינת האוכל, במקום העבודה ולא מעט שעות – במכונית.

     

    ישנה חשיבות רבה לאופן הישיבה ברכב, לצורת הנהיגה ולשליטה ברכב, מכיוון שהנהיגה צריכה לספק הגנה במקרה של תאונת דרכים. ישיבה נכונה תפחית את דרגת המתח השרירי הקיים בשרירים, לרבות באזור הגב התחתון והצוואר. כמו כן, תחושת הנוחות היא גורם חשוב ומשפיעה לא מעט על איכות הנהיגה.

     

    הגורמים המשפיעים על איכות הישיבה ברכב עשויים להיות: שרירי בטן חלשים (במקרה זה יחול קושי לשבת בגו זקוף), הגבלה של שרירים בגפיים התחתונים או העליונים, יכולת תנועתית מוגבלת של הראש כך שלא ניתן להפנותו בטווח תנועה מלא לצדדים, כאבים באזורים שונים (לרבות גב תחתון) הגורמים לחוסר נוחות ושינוי מצב הישיבה תוך כדי הנהיגה באופן קבוע.

     

    טיפים לישיבה נכונה ברכב

    • חשוב להימנע ממנחי גוף לא מומלצים העלולים להתבטא בהטיה של הגו לפנים (ראה תמונה מספר 1), יצירת קער גבי (מכונה 'לורדוזה') גדול, הטיה מופרזת של הראש לפנים, הרמת שכמות מעלה ועוד.

     

    צילום: איתי זיו

     

     

    • ישיבה רחוקה מדי מההגה אינה מומלצת ותפחית את היכולת להגיב במהירות ויעילות בעת הצורך. מנגד, ישיבה קרובה מדי להגה (ראה תמונה מספר 1) גם לא מומלצת ועלולה להפריע לסיבוב ההגה (ראה תמונה מספר 3) בעת הצורך והתנועה עם הגפיים התחתונות כשברצוננו ללחוץ על הדוושות. ברכבים אוטומטיים לא נעשה שימוש ברגל שמאל ולכן נהגים רבים מכופפים אותה.
      במקרה זה זרימת הדם עלולה להיות פחות טובה והתחושה הנה של 'נימול' או הירדמות. ברכבים אוטומטיים מומלץ ליישר  את הרגל (פשיטה של הברך, ראה תמונה מספר 2).

     

    • משענת המושב צריכה להיות זקופה על מנת שנשב ישר והגב לא יהיה קעור (מכיוון שבמקרה זה גובר העומס על חוליות עמוד השדרה).

     

    • ישיבה נמוכה מדי אינה מומלצת ואף מסוכנת מכיוון ששטח הראייה קטן באופן משמעותי.

     

    • את משענת הראש יש לכוון על פי מרכזה בגובה העיניים (מרכז הראש). כך, התמיכה לראש אופטימאלית.

     

    • המרחק מההגה צריך שיהיה לא קרוב מדי (10 ס"מ) ולא רחוק מדי (40 ס"מ) וזאת כדי למנוע פגיעה קשה מכרית האוויר במקרה של תאונה.

     

    • לכל אדם יש את תנוחת הישיבה הנוחה לו, לכן אם נהג אחר נהג ברכב, כוונו מחדש את המושב והמראות והתאימו את זווית ההגה ואת מרחקו מהגוף בהתאם לנוחיותכם.

     

    לסיכום, על מנת להפחית עומסים אפשריים המופעלים על מפרקי הגוף בעת הנהיגה, וכן על מנת להעלות את רמת הבטיחות, חשוב לפעול לפי המוצע לעיל.

     

    ד"ר איתי זיו, סגן מנהל בית הספר 'שיאים' במרכז הבינתחומי לספורט באוניברסיטת תל אביב. ייעוץ מקצועי: צח אבישי, מומחה נהיגה בכיר מ"טריגו", מרכז להדרכת נהיגה בין המובילים בארץ

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    האישה נהגה באוטו? כוונו מחדש את המושב והמראות
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים