שתף קטע נבחר

רק רכבל

בארצנו הקטנה אמנם אין אתרי סקי לרוב, אך בהחלט יש לנו כמה רכבלים לתפארת. קבלו את התלול והקצר של ראש הנקרה, המשוכלל של המצדה, ההיסטורי הירושלמי, וזה ממש לא הכל

הרכבל הוא כלי תחבורה מקובל באירופה, תוכלו למצוא אותו בעיקר בשוויץ ההררית, אך מסתבר שגם בכמה מקומות בארץ אפשר למצוא את כלי התחבורה הקומפקטי והיעיל הזה.

 

הרכבל הוא למעשה קרון ובו מספר מצומצם של מקומות ישיבה או עמידה, המונע על ידי כבל עילי. הקרון התלוי בין שמיים לארץ נמשך באמצעות מערכות גלגלים ומשקולות ומשמש להסעת אנשים מנקודה נמוכה לגבוהה ולהיפך.

 

אז איפה בדיוק אפשר למצוא רכבל בארץ?

 

ראש הנקרה

הרכבל הוותיק ביותר בארץ המשמש לצרכי נופש הוא זה של אתר ראש הנקרה, שנמצא בקצה הצפון מערבי של "רכס הסולם", בנקודת הגבול הבין-לאומי בין ישראל ללבנון.

 

הרכבל שהוקם בשנת 1968 יורד אל הנקרות מגובה 70 מ' מעל פני הים בזווית תלולה של 60 מעלות, והוא נחשב לרכבל התלול והקצר ביותר בעולם. ברכבל שתי קרוניות, אדומה וצהובה, 15 נוסעים בכל אחת, המסיעות את המבקרים אל אתר הנקרות ולמעשה משמשות כאמצעי הגישה העיקרי אל תחילת הטיול בנקרות. אבל הנסיעה ברכבל מהווה גם חוויה בפני עצמה בשל הנוף הכחול של הים על רקע הצוק הלבן הבוהק המתגלה בזמן הנסיעה.  


התלול והקצר ביותר בעולם (צילום: מיכאל חורי)

 

הרכבל יוצר במפעל דופלמאייר שבאוסטריה ונמצא בפיקוח של החברה המייצרת והטכניון, הוא פועל בכל ימות השנה, למעט ימי סערה ורוח קשים במיוחד. 

 

  • מיקום: מצפה ראש הנקרה, בקצה כביש 4, 04-9857109. שעות פתיחה: ימים א'-ו' וערבי חג בחורף 08:30-16:00, שבתות וחגים 08:30-18:00. מחיר: 42 שקל למבוגר, 34 שקל לילד (גילאי 3-18) כניסה לאתר הנקרות, כולל עלייה וירידה ברכבל. פרטים גם באתר.

 

 

מצדה

הרכבל הראשון באתר מצדה הוקם בשנת 1971, והפך את הביקור בגן הלאומי לנגיש עבור תיירים מהארץ והעולם שלא התלהבו מהטיפוס המפרך בשביל הנחש. הרכבל באתר, שנחשב לאתר הפופולרי ביותר בישראל, אחרי הכותל המערבי, היה עמוס ומבוקש במיוחד. 

 

30 שנה לאחר הקמתו היה צורך להחליף את הרכבל הישן ברכבל גדול ומודרני שהגיע משוויץ, לו קיבולת של 80 נוסעים, הנחשב לאחד המשוכללים בעולם. גם המיקום של התחנה העליונה שונה וכיום מוגבלי תנועה יכולים להכנס לאתר דרך גשר תלוי ללא טיפוס במדרגות.

 

הרכבל מסיע את הנוסעים מהמבואה המזרחית דרך הסוללה הרומאית עד למבצר המפואר של הורדוס בראש ההר. הפרש הגבהים בין התחנה התחתונה לעליונה של הרכבל הינו 290 מטר והנסיעה בו הינה באורך של 900 מטר.  


נופי המדבר המרהיבים (צילום: אילנה פישר)

 

  • מיקום: גן לאומי מצדה, 08-6584207/8. שעות פתיחה: א'-ה' ושבת: 08:00-16:00, שישי וערבי חג: 08:00-14:00 מחיר: 61 שקל למבוגר, 34 שקל לילד. 

   

מנרה

הרכבל הארוך במדינה, שאורך המסלול שלו 1,940 מ', הוא הרכבל של צוק מנרה שנפתח בשנת 1998. הרכבל מטפס ממבואותיה הדרומיים של קריית שמונה ועד לקיבוץ מנרה הנמצא במרומי רכס נפתלי. הפרש הגבהים בין התחנות הוא 750 מ'. באתר ישנן 12 קרוניות שעולות ויורדות בעת ובעונה אחת.

 

הרכבל עוצר בשלושה טרמינלים, כשבכל אחד פעילות ייחודית למקום ולאזור, כגון גלישה במורדות ההרים במסלול באורך של 1200 מטר בתחנה התחתונה או הפעלות לילדים ומסעדת "מקום בצוק" בתחנה העליונה. בזמן הטיפוס ברכבל נפרש במלוא הדרו נופם של עמק החולה, החרמון והגולן.

 

במתחם הרכבל אטרקציות אתגריות נוספות כגון גלישה אנכית מהמצוק הגיאולוגי בגובה של 42 מ', גלישה זוויתית באומגה מהמצוק הגיאולוגי על כבל שאורכו 200 מ' או קיר טיפוס מלאכותי המתנשא לגובה 13 מ'.


הארוך ביותר בארץ. רכבל צוק מנרה (צילום: איציק שוויקי)

 

במהלך מלחמת לבנון השנייה נפגע צוק מנרה ועבר תהליך שיקום והתחדשות שארך כשמונה חודשים ועלה כשני מיליון דולר.

 

  • מיקום: כביש 90, בכניסה הדרומית לקריית שמונה, 04-6905830. שעות פתיחה: האתר פעיל שבעה ימים בשבוע, אמצע השבוע 11:00-16:00, בסוף שבוע 9:30-16:00. מחיר כניסה: 49 שקל באמצע השבוע, 59 בסוף השבוע (תשלום מגיל 3, המחיר כולל שימוש ברכבל). פרטים גם באתר

 

חרמון

עבור רבים מאיתנו, המילה "רכבל" מתקשרת אוטומטית עם שלג ואכן בארצות רבות, בהן ספורט הסקי פופולרי, משמש הרכבל ככלי תחבורה נפוץ המשנע את הגולשים לראש מסלול הגלישה. אבל גם בארצנו מאותגרת השלג ישנה מערכת רכבלים למטרות סקי.

 

11 הרכבלים הפועלים באתר החרמון שמים את מדינת ישראל על מפת רכבלי הסקי העולמית. למי שאינו מעוניין בסקי מציע האתר גם רכבל מבקרים המעפיל לתחנה העליונה, אליו מגיעים במעבר מיוחד להולכי רגל שנבנה באורך של 33 מ' ובגובה של 5.5 מ'. בתחנה העליונה מצפה מסעדה בעלת קירות זכוכית הצופה אל הנוף.

 

החרמון התחיל את פעילותו כאתר גלישה ממוסד בשנת 1971 עם בנייתו, שנה קודם, של הרכבל הראשון באתר שסיפק בדוחק (מקסימום 300 איש בשעה) את צרכיהם של הגולשים והמבקרים כאחד. בשנים האחרונות עבר הרכבל שדרוג וכיום הוא יכול לרומם לפסגה כ-1,200 איש בשעה.


אפשר גם בקיץ. אתר החרמון (צילום: אפי שריר)

 

לחברת הר חרמון המפעילה את אתר החרמון ישנן כוונות להקים רכבל נוסף בחרמון, ממזרח לתחנה העליונה של הרכבל הקיים, לעבר עמק בולען. החברה להגנת הטבע מתנגדת להקמת הרכבל הנוסף מחשש לפגיעה בעמק בולען, הנחשב לאזור נוף ייחודי ובו מיני צמחים ובעלי חיים ייחודים לאיזור כגון אירוס הדובדבן.

 

  • אתר החרמון: 04-6981337, 04-6060640. שעות פתיחה: 8:00-16:00. מחיר הנסיעה: 38 שקל למבוגר, 32 שקל לילד (בנוסף על דמי הכניסה לאתר). פרטים גם באתר.

  

ירושלים

עד כה מנינו רכבלים המשמשים לצרכי תיירות ונופש, אבל הרכבל הוותיק ביותר בארץ הוקם בכלל למטרות צבאיות. הרכבל פעל בירושלים במלחמת השיחרור וקישר בין הר ציון הנצור, שם נמצאו עשרות לוחמים מחטיבת ירושלים לבין העמדה הישראלית בבית החולים סנט ג‘והן בצידו המערבי של גיא בן הינום.

 

מטרתו של הרכבל הסודי שנהגה ופותח על יד אריאל חפץ, מי שהיה מפקד חיל ההנדסה של האצל ועוזר קצין הנדסה בחטיבת עציוני בצה"ל, היתה להעביר ציוד, תחמושת ופצועים והוא כונה בשם קוד צבאי "דרך אבשלום".

 

הרכבל הורכב מכבל פלדה באורך כ-200 מ‘, שנמתח מעל גיא בן הינום בגובה מקסימלי של 50 מ', אליו התחברה קרונית בעלת כושר משא של כ-250 ק"ג. הנסיעות לכל כיוון ארכו שתי דקות והן התבצעו בלילות כדי להסוות את קיום הרכבל מחיילי הלגיון. ביום, הורד הכבל לקרקע ולא נראה. הרכבל היה בשימוש סדיר כחצי שנה אבל נשאר מוכן לפעולה עד מלחמת ששת הימים מחשש והר ציון ינותק בשנית.

 

  • מוזיאון הרכבל: במבנה הרכבל שבדרך חברון 17 פועל היום מוזיאון המספר את סיפורו המרתק של הרכבל. 02-6277550. 


סודי בהחלט. הרכבל בירושלים (צילום: רון פלד)

 

אריאל חפץ, מפתח הרכבל, הקים בשנות החמישים רכבל חשאי נוסף שקישר בין עין גב למוצב בסוסיתא. הסמטה הסמוכה לבית העסק המשפחתי שלו, בין מדרחוב בן יהודה לרחוב שמאי בירושלים, נקראת לזכרו "סמטת הרכבל".

 

כיום, יש בירושלים כמה תוכניות להקמת רכבלים, כגון רכבל שיעבור מעל יער השלום לאורך טיילות ארמון הנציב, ויחבר בין שכונת אבו טור לבין שכונת המגורים היהודית בג’אבל מוכבר; ורכבל מהר הרצל לעין כרם שאמור לתת מענה למספר המבקרים הגדול בעין כרם. ארגוני איכות הסביבה הביעו התנגדות לתוכניות אלה.

  

סופרלנד

ולפני סיום קצת נוסטלגיה - הרכבל הראשון בו נסעתי בילדותי היה הרכבל בלונה פארק תל אביב. בניגוד לרכבלים דלעיל המקשרים בין נקודה גבוהה ונמוכה טופוגרפית וצופים אל נוף מרהיב, הפרשי הגבהים ברכבל של הלונה פארק היו מלאכותים והנוף שנשקף ממנו היה נופם של מתקני השעשועים ומקצת מתל אביב.

 

הרכבל התל אביבי כבר אינו פועל, אבל בסופרלנד בראשון לציון קיים עד היום רכבל המשתרע לאורכו של האתר וגם ממנו ניתן לצפות על שלל המתקנים הנמצאים בשטח האתר.

 

  • כתובת: ראשון לציון מערב, 03-9619065. פתוח בשבתות, חגים וחופשות לימודים. מחיר: 90 שקל, לילד מעל גיל שנתיים. פרטים באתר.

 

חיפה

אחרון חביב הוא הרכבל העגלגל של חיפה, הידוע גם בכינוי "הביצים של גוראל", על שמו של ראש העיר לשעבר של חיפה שאחראי להקמת האטרקציה ובשל הצורה הכדורית של קרוניותיו. הרכבל הוקם בשנת 1986 והוא מחבר את חוף הים בטיילת בת-גלים עם רחבת סטלה מאריס (כוכב הים) שבפסגת הכרמל, שם נמצאים מנזר וכנסיית סטלה מאריס, המהווים מרכז עולמי של הכרמליתים.

 

הפרש הגבהים בין התחנות הינו 130 מ' והנסיעה באורך 355 מ' מתבצעת במשך 15 דקות. לרכבל שלוש קרוניות שקופות שהייחוד שלהן הוא במבנה הפנורמי המאפשר תצפית מרהיבה בת 360 מעלות למפרץ חיפה וצפונה עד הקולגה, הרכבל של ראש הנקרה. בעקבות נזקי מלחמת לבנון השנייה נסגר הרכבל ונכון לשעה זו הוא עדיין לא פעיל.

 

  • מיקום: טיילת בת-גלים (בתוך מתחם מסעדת יטבתה בעיר), 04-8335970.

 

חיפה ההררית מהווה כר פורה לרכבלים. גם הכרמלית, אחד הסמלים הותיקים של חיפה, נחשבת לסוג של רכבל תת קרקעי הנע במעלה ובמורד ההר. הכרמלית הוקמה בשנת 1956, לאחר 30 שנות פעילות היא יצאה להתרעננות במהלכה עברה תהליך שיפוץ ונפתחה מחדש בשנת 1992.


ויש גם כרמלית (צילום: אחיה ראב"ד)

 

לכרמלית יש שתי רכבות המורכבות, כל אחת, מזוג קרונות הקשורים זה לזה בכבלי פלדה, הרכבות נמשכות על ידי כבלים על פי עיקרון הפעולה של מעלית. הפרש הגבהים ממרכז הכרמל לעיר התחתית הינו 268 מ' ואורך המסילה הינו 1,800 מ'. הכרמלית עולה מכיכר פריז בעיר התחתית עד לגן האם במרכז הכרמל, בנסיעה שאורכת 8 דקות.

 

  • הכרמלית: 04-8376861/2. שעות פעילות: א'-ה': 06:00-22:00, ימי ו' וערבי חג 06:00-15:00. מחיר נסיעה: 5.50 שקל. פרטים גם באתר.  

 

בקרוב יוקם רכבל חדש בחיפה - רכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל. בכוונת עיריית חיפה לבנות רכבל מהצ'ק-פוסט לטכניון ולאוניברסיטה בעלות של 180 מיליון שקל. המדובר בקו קרוניות באורך 4.4 ק"מ המעפיל לגובה 460 מ'. מדי 11 שניות ייצא קרון שבו יכולים לנסוע שמונה נוסעים ובסך הכל הרכבל יאפשר הסעת 2,500 נוסעים מדי שעה. הרכבל אמור להתחיל לפעול בשנת 2010.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סגור בינתיים. הרכבל של חיפה
צילום: גילי סופר
מומלצים