שתף קטע נבחר

זירת הקניות

שיפור באיכות האוויר בגוש דן ובחיפה בשנת 2007

המשרד להגנת הסביבה: בשנת 2007 חל שיפור באיכות האוויר בגוש דן ובאזור חיפה הודות לפעולות שביצע המשרד - בעיקר נגד זיהום אוויר מתחבורה - וכתוצאה מתנאי מזג אוויר שתרמו לפיזור הזיהום. הרעה באיכות האוויר בירושלים נקשרה לעבודות הרכבת הקלה והעומסים שהיא יוצרת בצירים. "אדם טבע ודין": מדובר בתנודות הקשורות למזג האוויר; לו מקור השיפור היה בצעדים של המשרד, היה הדבר משתקף בנתונים בכל רחבי הארץ

בשנת 2007 נרשם שיפור באיכות האוויר בגוש דן, בחיפה ובקריות, והרעה באיכות האוויר בירושלים ובמודיעין - כך עולה מדו"חות סיכום ניטור האוויר ברחבי הארץ בשנת 2007 שפירסם המשרד להגנת הסביבה.

 

הנתונים מבוססים על תחנות ניטור שהציב המשרד ברחבי הארץ, וכן על תחנות ניטור אוויר של איגוד ערים לאיכות סביבה בחיפה.

 

  • בגוש דן נמדדו אשתקד 45 ימים עם זיהום אוויר גבוה וגבוה מאד, לעומת 59 ימים בשנת 2006.
  • בחיפה נמדדו 7 ימים עם זיהום אוויר גבוה וגבוה מאד, לעומת 15 ימים ב-2006.
  • בקריות נרשמו 12 ימים עם זיהום כבד אשתקד, לעומת 17 ב-2006.
  • בבאר שבע נמדדו 12 ימים עם איכות אוויר גרועה בשנת 2007 - כמו בשנה שלפניה.

 

עוד בנושא:

 

בגוש דן, שחלק ניכר מזיהום האוויר השורר בו מקורו בפליטות כלי רכב, נרשמה הפחתה בממוצע השנתי ובמספר החריגות של תחמוצות חנקן בתחנות ניטור תחבורתיות - תחנות בגובה הכביש הממוקמות ליד צירי תחבורה ראשיים. תחמוצות חנקן הם קבוצת חומרים הגורמים לפגיעה במערכת הנשימה.

 

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי השיפור באיכות האוויר בגוש דן נובע משילוב בין ההפחתה בפליטות של מזהמי אוויר ותנאי מזג אוויר המעודדים פיזור המזהמים, כמו רוחות למשל. במשרד מציינים כי פעולות שנקטו, כמו למשל החמרת בדיקות זיהום האוויר מכלי רכב במסגרת מבחן הרישוי השנתי והחמרה בתקנים הנוגעים למנועי דיזל, תרמו לשיפור איכות האוויר באזורים בהם הזיהום היה תחבורתי באופיו.

  

אלא שלגבי חולון, חלה אשתקד הרעה ניכרת, בשיעור של כ-20 אחוז, בריכוז תחמוצות החנקן - זיהום הקשור לתחבורה. הנתונים מבוססים על מדידות בתחנת הניטור המוצבת על גג ביה"ס "קוגל" לשעבר, ברחוב ההסתדרות בעיר, וקולטת את פליטות כלי הרכב הנעים בנתיבי איילון.

 

הרכבת הקלה זיהמה את ירושלים

מנגד, חלה הרעה באיכות האוויר בירושלים - בעיקר במרכז העיר. בירושלים נמדדו אשתקד 33 ימים עם איכות אוויר גרועה, לעומת 32 ימים ב-2006. במשרד ציינו כי הדבר קשור כנראה לעבודות התשתית המאסיביות לבניית מסלולי הרכבת הקלה. אפשר שעבודות התשתית גרמו לעומסי תנועה והם בתורם הגבירו את פליטת המזהמים מכלי הרכב המזדחלים באיטיות בפקקים.

 

תנופת הבנייה במודיעין הוזכרה כמקור להרעה באיכות האוויר בגב ההר. בעיר התקבלו 22 ימי זיהום אוויר קשה בשנת 2007, לעומת 18 ימים בשנת 2006.

 

במשרד ציינו כי חל שיפור באיכות האוויר בערים בשפלה ובעמקים. בבית שמש למשל, נמדדו 12 ימים עם איכות אוויר גרועה, לעומת 22 ימים בשנת 2006; ברחובות התקבלו 10 ימים עם איכות אוויר גרועה בשנת 2007, לעומת 15 ימים בשנת 2006. במשרד תולים זאת בירידה במספר החריגות של החלקיקים הנשימים, בהפחתה במספר סופות האבק, ובהפחתה של החריגות בשיעורי האוזון - גז המרחף בגובה בינוני ותורם להכבדה בזיהום האוויר.

 

בחלק מהמקרים בהם נרשם זיהום אוויר גרוע היה הדבר כתוצאה מסופות אבק שכיסו את רוב חלקי הארץ. הסופות נושאות חלקיקים טבעיים (אבק) שבעוברם מעל אזורים עירוניים ותעשייתים הם סופחים חומרים מסוכנים לבריאות. כך למשל סופחים החלקיקי הנשימים מתכות כבדות ופחממנים, שעלולות לחדור לעומק דרכי הנשימה ולגרום לעלייה בסמיכות הדם, הפרעות קצב הלב ודלקת ברקמה הריאתית. לסובלים ממחלות ריאתיות כרוניות גורמים החלקיקים החמרה במצב. 

 

ד"ר אריה ונגר מעמותת "אדם טבע ודין" דחה את האופטימיות הנשקפת בדו"ח וטען כי הנתונים אינם מבשרים על שינוי מגמתי ועקבי במצב איכות האוויר בארץ אלא על תנודתיות מינורית התלויה במזג האוויר. הראייה לכך לדבריו היא השיפור שנרשם בדו"ח בכמה מקומות לעומת ההחמרה או העדר השינוי במצב במקומות אחרים.

 

"המשרד תולה את השיפור במצב בשילוב של פעולות המשרד עם תנאי מזג האוויר, אך אילו שיפור בדיקת הפליטה מכלי רכב בטסט השנתי הייתה הגורם לשיפור, כיצד יש החמרה במקומות מסוימים?... יש לברך בכל מקום על פעולות שיפור כלשהן שנעשות, אך אין לשכוח כי פעולות כאלה הן ספוראדיות וחלקיות, ואינן מספקות את התוצאה המבוקשת", אמר ונגר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אובך בתל אביב, בשל סופות אבק ותנאי שרב
צילום: איתן מזאה
המשרד: פעולות שנקטנו הורידו את הזיהום התחבורתי
צילום: גבי מנשה
מומלצים