שתף קטע נבחר

המדינה מחסלת את ייבוא הרכב האישי

יבואני הרכב האישי תחת התקפה. המדינה מתכוונת לסגור סופית את הפרצה המאפשרת להם לייבא ולשווק בארץ מכוניות שהגיעו מארה"ב, ומתחרות בייבוא הסדיר של היבואנים הרשמיים

משרד התחבורה יוצא למלחמה ביבואני הרכב האישיים, לרווחת היבואנים הרשמיים. בתכנון: איסור על ייבוא כלי רכב אירופיים המיוצרים בארה"ב, בתקינה אמריקנית. המשמעות: פגיעה אנושה בפעילות יבואני הרכב האישיים, שנהנים בשנים האחרונות מצמיחה ורווחים חסרי תקדים, בעיקר כתוצאה מייבוא מכוניות יוקרה. מנגד, יבואני הרכב הרשמיים צפויים להגדיל באופן משמעותי את מכירות דגמי הפאר המיוצרים בארה"ב.

 

 

כיום, בעיקר כתוצאה מאכיפה לקויה מצד משרד התחבורה, יכולים יבואני רכב אישי לקנות בארה"ב מכוניות כמו ב.מ.וו X5 ומרצדס M-קלאס - המיוצרים במפעלי היצרניות הגרמניות בארה"ב - ולמכור אותן בארץ, מבלי שיידרשו לעמוד בתקינה האירופית, המחייבת בשוק הרכב הישראלי. בנוסף, יבואנים אישיים יכולים לייבא מארה"ב גם מכוניות חדשות או משומשות, המיוצרות מחוץ לארה"ב, אך בעלות תקינה אמריקנית. ראוי לציין כי יבואני הרכב הרשמיים אינם יכולים לעשות זאת, ומחוייבים למכור אך ורק דגמים העומדים בתקינה האירופית. מאחר שבחלק מהמקרים, המחיר לצרכן בארה"ב נמוך אפילו מהמחיר שמשלמים יבואנים רשמיים ליצרניות הרכב, יכולים היבואנים האישיים למכור רכבי יוקרה במחירים נמוכים משמעותית ממחירי היבואן, ועדיין לגרוף רווחים נאים.


גרמני מיוצר בארה"ב ונמכר בישראל. ב.מ.וו X5 

 

משמעות המהלך תהיה צמצום משמעותי בפעילות שוק היבוא האישי, עד כדי ירידה של עשרות אחוזים בהיקף היבוא. על-פי הערכות, בשנת 2007 הסתכם היבוא האישי לישראל בקרוב ל-1,300 כלי רכב, רובם בקטגוריות היוקרה. מרבית כלי הרכב שיובאו לישראל ביבוא אישי הגיעו מארה"ב.

 

פרצה בחסות משרד התחבורה 

המהלך המתוכנן מגיע על-רקע צמיחה מואצת של שוק היבוא האישי, בעיקר מארה"ב, שמקורה באי אכיפה מצד משרד התחבורה, את התקנה שהוא עצמו התקין. כיום, על-פי החלטת משרד התחבורה, תקינת הרכב המחייבת בישראל היא האירופית. תקינה זו מחייבת את כל כלי הרכב המיובאים לארץ, למעט אלו המיוצרים בארה"ב על-ידי יצרניות רכב אמריקניות: ג'נרל מוטורס (שברולט, האמר, ביואיק), פורד וקרייזלר (דודג', ג'יפ).

 

על-פי תקנה של משרד התחבורה, יבואניות רכב המייבאות דגמים אירופיים המיוצרים בארה"ב - כמו ב.מ.וו X5 ומרצדס M-קלאס - מחויבות גם הן לעמוד בתקינה האירופית. אולם, עקב האכיפה הלקויה, יבואנים אישיים שרוצים לייבא כלי רכב אירופיים המיוצרים בארה"ב יכולים לעשות זאת, מבלי שיידרשו לעמוד בתקינה האירופית. בנוסף, אותם יבואנים יכולים לייבא כלי רכב חדשים או משומשים, המיוצרים גם מחוץ לארה"ב, אך נושאים מסמכי תקינה אמריקנית. כך למעשה נפתחה הדלת לצמיחה מואצת של שוק היבוא האישי - צמיחה שהגיעה על-פי הערכות למאות אחוזים בשנה האחרונה.

 

ראוי לציין כי גם שער הדולר הנמוך מעניק ליבואנים האישיים יתרון משמעותי מול יבואנים רשמיים, שקונים ביורו את כלי הרכב מהיצרניות האירופיות.

 

הכוח של היבואנים הרשמיים

"טיפש מי שלא מבין כמה חזקים בישראל יבואני הרכב", כך אומרים היום ל-ynet בכירים בענף הייבוא האישי. "הם עושים כאן מה שהם רוצים, ומשרד התחבורה מסייע להם. אי אפשר להתמודד איתם". הבכירים טוענים כי המהלך האחרון של משרד התחבורה הוא חלק ממאמצי היבואנים הרשמיים לחסל את עסקיהם של היבואנים האיישים. בענף מצביעים על מספר מהלכים נוספים בהם נקטו לאחרונה היבואנים הרשמיים, ובהם סירוב לתת ללקוחות אישורי שירות למי שמבקש לייבא רכב באופן אישי - אישור שבלעדיו משרד התחבורה אינו מאשר את הייבוא.

 

להערכת כמה מהעוסקים בייבוא אישי, אכיפת התקנה על-ידי משרד התחבורה תיפגע אנושות בענף, ותביא לצמצום של עשרות אחוזים במספר כלי הרכב המיובאים. כאמור, הפגיעה המשמעותית ביותר תהיה בייבוא רכבי פאר המיוצרים בארה"ב, ובעיקר ברכבי שטח יוקרתיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גם הוא במיובאים: מרצדס M-קלאס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים