איזה פיצוי תקבלו על מזוודה שהלכה לאיבוד?
למרות ההתייקרות בכל תחומי התיירות, יש רק דבר אחד שלא השתנה מאז שנת 1929: הפיצוי שתקבלו עבור מזוודה שהלכה לאיבוד. עבור כל ק"ג אבוד תקבלו ממרבית חברות התעופה 20 דולר, ובמקרה הטוב 27 דולר, שגם הם, ממש לא מספיקים
מי שמתכנן בימים אלה את חופשתו השנתית אינו יכול להתעלם מההתייקרות בכל מרכיבי החופשה: הטיסות התייקרו, גם בגלל הירידה בשער הדולר וגם בשל ההתייקרות במחירי הנפט; מחירי בתי המלון התייקרו, גם הם בשלי עלייה בהוצאות התפעול, הרכב השכור עולה לנו השנה יותר וגם הדיוטי-פרי, האוכל, הכניסה לאתרים השונים וכן למופעים בחו"ל.
אבל עיון בהסכם שלכם מול חברות התעופה בעולם מלמד כי דבר אחד לא השתנה כבר עשרות שנים: הפיצוי שתקבלו מהחברה במקרה שהמזוודה שלכם תלך לאיבוד ולא תימצא לעולם. הפיצוי הזה נקבע לפני קצת מעל ל-80 שנה באמנת ורשה שנחתמה באוקטובר 1929 ועסקה באיחוד כללים מסויימים בנושא תובלה אווירית בינלאומית.
לדברי עו"ד רוני גולן, המתמחה בתחום התעופה והתיירות ומפעיל אתר אינטרנט בנושא, "באמנת ורשה נקבע כי עבור מטען שנמסר לחברת התעופה, הכוונה היא למזוודה, יקבל הנוסע פיצוי בשווי 250 פרנקים מזהב, עבור כל קילוגרם של כבודה שנמסרה לחברת התעופה בעת הבידוק לטיסה. הפרנקים הצרפתים כבר מזמן אינם ובשנת 1978 הוחלט כי הפיצוי יחושב לפי 'זכויות משיכה מיוחדת' (special drawing rights) או בקיצור SDR. שהשער שלהן מצויין באתר האינטרנט של קרן המטבע הבינלאומי".
"בשעתו", מסביר עו"ד גולן, "נקבע כי השער של 250 פרנקים צרפתים יהיה שווה ערך ל-17 SDR והשער של יחידות אלה השתנה מדי פעם. ב-13 ביוני 2008, למשל, הוא עמד על פי קרן המטבע הבינלאומי על 27.298 דולר. כלומר עבור כל קילוגרם של כבודה שמסר הנוסע לחברת התעופה הוא אמור לקבל פיצוי של קצת מעל 27 דולר, ובסך הכל 545.90 דולר עבור מזוודה ששקלה 20 קילוגרם".
אבסורד ממדרגה ראשונה
למרות זאת, רבות מחברות התעופה מחשבות, עדיין, את הפיצוי עבור אבדן מזוודה לפי 20 דולר לקילוגרם, ובפועל במקרה של אובדן מזוודה מקבל הנוסע פיצוי מקסימלי של 400 דולר. אם בחברת התעופה מותר לקחת מזוודה במשקל רב יותר, הפיצוי יהיה בהתאם למשקל הנוסף. זאת למעט אם הנוסע ביטח את הכבודה שהיתה בה.
"יש פה אבסורד ממדרגה ראשונה שחברות התעופה עומדות על הרגליים האחוריות ולא נותנות לעדכן את המחירים, שגם אם מחשבים אותם לפי השער הנכון של זכויות המשיכה, הם אינם ריאליים," אמר אתמול בכיר בענף התיירות. "נוסע שטס לחו"ל מחוייב היום לשים במזוודה כמעט את כל הציוד שלו, משום שהוא אינו רשאי לעלות למטוס כמעט עם כלום. בושם טוב עולה כמאה דולר, חליפה עולה לפחות 500 דולר. כלי רחצה (מכונת גילוח חשמלית, למשל) עולים עוד עשרות אם לא מאות דולרים, נעליים עולות גם כמאה דולר לזוג ועוד לא דיברנו על מוצרים אחרים ועל מחיר המזוודה. אם יחשבו את כל הפריטים שיש במזוודה של נוסע אפשר בקלות להגיע לשווי של אלף דולר. אם יחשבו את הפריטים שיש במזוודה של נוסעת המחיר עשוי, בקלות, להיות כפול או משולש. משום שבגדים עולים הרבה כסף, אבל בחברות התעופה מקבלים פיצוי על מה שהיה לפני 80 שנה."
השבוע בדקנו במספר חברות תעופה כמה כסף הן נותנות עבור מזוודה שאבדה, לפי משקלה. בחברת אייר קנדה מקבלים 20 דולר לק"ג; בדלתא איירליינס מקבלים 20 דולר לק"ג, במקרה של אובדן מזוודה ומותר לשאת עד 23 קילוגרם; בקונטיננטל איירליינס מקבלים 20 דולר לק"ג, עד 32 קילוגרם; ללופטהנזה יש מחיר נפרד לטיסות מארצות הברית (20 דולר) ומחיר שונה לטיסות בגרמניה (27.35 יורו); באוסטריאן איירליינס מקבלים פיצוי לפי 22 דולר לק"ג ובבריטיש איירוויס ואל על מקבלים פיצוי לפי 27 דולר לקילוגרם, כלומר, לפי השער של קרן המטבע הבינלאומי.
אתם, מן הסתם, לא תבחרו את חברת התעופה שלכם לפי הפיצוי שתקבלו במקרה שהמזוודה שלכם תאבד. אבל כדאי שתדעו, ויש על כך תקדימים משפטיים, גם בארץ - אם חברת התעופה תרצה לתת לכם פיצוי פחות מהתעריף הרשמי לפי שער של קרן המטבע הבינלאומי, אתם פשוט יכולים ללכת לבית המשפט, ושם תקבלו את מלוא הסכום שמגיע לכם, על פי אמנת ורשה. אף שעדיין מדובר בסכום מגוחך בהשוואה לשווי של המזוודה והפריטים שהיו לכם בתוכה.