שתף קטע נבחר

רפטינג לא חייב להיות מסוכן

"רפטינג הוא ספורט מסוכן באופן יחסי, משום שלא ניתן לשלוט בכל הגורמים המעורבים בו", אומר מדריך רפטינג בכיר. אך אם מקפידים על כל כללי הבטיחות, אפשר בהחלט להפחית את הסיכון למינימום. כללי זהב לשמירה על רפטינג בטוח

הבוקר (ה') יצאה לפרו משלחת חילוץ שתנסה לאתר את הנעדר תומר אחואן (22), מטייל ישראלי שנפל למים ביום ב' במהלך שיט רפטינג בנהר האפורימק.

 

הסירה עליה שט אחואן עם צעירה ישראלית נוספת נחבטה בסלע ושניהם עפו למים. חבריה של הצעירה הצליחו לאסוף אותה לסירה שלהם, אך אחואן נעלם ונסיונות מדריכי השיט וחבריו לאתרו עלו בתוהו. בשל היעדר אמצעי תקשורת ברשות המטיילים ולאורך המסלול, הגיעה ההודעה על העלמותו באיחור של יום וחצי.

 

טיולי הרפטינג בעולם פופולריים בקרב ישראלים, אך בשנים האחרונות נפגעו ונהרגו מטיילים בתאונות שאירעו בנהרות ביעדים שונים כמו נפאל ופפואה גיניאה החדשה. נהר האפורימק לבדו גבה בשנים האחרונות את חייהם של שני ישראלים.

 

"רפטינג הוא ספורט מסוכן באופן יחסי, משום שלא ניתן לשלוט בכל הגורמים המעורבים בו", אומר אייל אלפרט, מדריך בכיר בחברת "נהרות" המארגנת משלחות רפטינג בעולם. "ברפטינג השחקן המרכזי הוא הטבע, שהאדם כפוף לו, ותנאיו משתנים".

 

"אולם, אם לוקחים את מספר התאונות ברפטינג ביחס לכמות המטיילים שיוצאים לרפטינג, הרי שסטטיסטיקת הנפגעים היא נמוכה מאוד". הסיבה לתהודה הרבה לה זוכות תאונות הרפטינג, לדברי אלפרט, היא התדמית של הספורט הזה. "ברפטינג יש הרבה סקסיות והירואיות מאחר ומדובר בהתמודדות עם גלים בגובה של 4-5 מטרים. למרות שאנשים מתרסקים גם בסקי ושתאונות רבות יותר קורות ברכיבה על אופני הרים, כל תאונת רפטינג זוכה לחשיפה גדולה", הוא אומר.  


אי אפשר לשלוט בטבע - השחקן המרכזי ברפטינג

 

אפשר למזער אך לא לבטל את הסיכון

באשר לתאונה שהתרחשה השבוע בפרו, מציין אלפרט כי על אף שאינו מצוי בפרטי האירוע, הוא מכיר את החברות שעובדות בפרו ומציין כי מדובר בחברות מסודרות שעושות שימוש בציוד טוב ומקפידות על הבטיחות.

 

מדוע, אם כן, מתרחשות התאונות הללו? "לפעמים מנסים להציג את החברות הללו כלא אחראיות, אבל חשוב להדגיש שברפטינג נהוגים כללי בטיחות מאוד נוקשים - יש תדרוכים, הסברים וסרטי בטיחות. במיוחד לפני האפורימק, גם אם אינו הנהר הסוער ביותר בעולם".  

 

"יציאה לרפטינג היא לקיחת סיכון מחושב", מדגיש אלפרט. אולם, אם נוקטים בכללי הבטיחות אפשר למזער את הסיכון למינימום, "אך לעולם לא לבטלו לגמרי, משום שאי אפשר לחזות את הטבע".

 

במקרים מסויימים מתרחשות תאונות שבהחלט היו ניתנות למניעה. כך למשל, מספר אלפרט על מקרה מהשנים האחרונות שבו מטיילים ישראלים רצו לצאת לשיט למרות שהתנאים בשטח סתרו את הוראות הבטיחות. "הם לחצו על החברה המקומית לרדת לנהר, למרות שהיו הצפות, ואיימו שילכו לחברה אחרת. המקומיים מצאו עצמם בין הפטיש לסדן, בחרו לצאת ובסופו של דבר היו נפגעים".

 

הקפדה על כללי הבטיחות, אם כן, יכולה להיות הבדל של חיים ומוות ברפטינג. חברת "נהרות" מפרטת את הכללים שחשוב להקפיד עליהם ביציאה לרפטינג:

  

כללי בטיחות לרפטינג בטוח

מה צריך לבדוק לפני שבוחרים חברת רפטינג?

 

  • חשוב לבדוק היטב את הציוד. הסירות: חיבות להיות מסוג Self Bailer, כלומר עם מנגנון ריקון עצמי. רצפת הסירה צריכה להיות מלאה באוויר. בתחתית הסירה צמוד לדפנות ישנם חורים המיועדים לריקון מים. במסעות רפטינג ארוכים יש לבדוק שהמדריכים לוקחים ערכה לתיקון הסירה (כולל דבק ופצ'ים להדבקה). את מיומנות המדריכים, כמובן, אי אפשר לבדוק אלא בנהר עצמו.

 

  • חליפות הצלה וקסדות: אסור להתפשר על בגדי השיט האישיים. בזמן חירום הם אמורים להציל אתכם. החליפות חייבות להיות מתאימות לאשדים בדרגה 5, חתומות כ-TYPE 5. יש לבדוק כי כל סוגרי החליפה שלמים לרבות הרוכסנים וכי יש צווארון הצפה. קסדות טובות הן מסוג 3/4, רצועת הסגירה חייבת להיות תקינה.

 

  • ציוד הצלה: לפני היציאה יש לבדוק שהמדריכים לוקחים ציוד עזרה ראשונה נאות, וכן ציוד הצלה הכולל חבלי זריקה, חבלי היפוך, פרוסיקים, טבעות, גלגלות וכו'.

 

  • קשר אלחוטי ואפשרות פינוי מהירה: רצוי ואף הכרחי לצאת לשיט רפטינג רק אם יש בסירות קשר אלחוטי ואפשר להזעיק עזרה רפואית בטווח זמן סביר. יש לבדוק בתי חולים ואו רופאים זמינים ומה טווח ההגעה אליהם מהנקודה הרחוקה בנהר. רצוי שיהיה רכב פינוי במידה ויש דרך לאורך הנהר.

 

מה העונה מומלצת לרפטינג?

 

גשם, או שמש, קיץ או חורף. אחד השיקולים החשובים ביותר לבחירת עונת השיט בנהר הוא כמות המשקעים והגשמים היורדת. הזמן הטוב ביותר לשיט הוא מסוף העונה הגשומה ובמשך חודשיים לאחר מכן. אסור לעשות רפטינג בהצפות הגדולות של העונה הגשומה, אז הנהר מסוכן וגועש ואפילו המיומנים שבאנשי הרפטינג עלולים להיקלע למצבים של חוסר שליטה. אגב, רוב תאונות הרפטינג מתרחשות עקב שיט בלתי אחראי כשהנהר גבוהה מדי לשיט.

 

דרוג האשדים בנהרות:

 

מומחי הרפטינג העולמיים מדרגים את האשדים מ-1 עד 6. (1 היא הרגועה ביותר ו-6 הוא הסוערת והחזקה ביותר). הדרוג נקבע על פי משתנים שונים: כמות המים הזורמת בנהר, זווית השיפוע, המכשולים, טמפרטורת המים ועוד.

 

פירוט הדרגות: דרגה 1 - "קל מאוד" - "מים שקטים", מהירות זרימה אפסית, אין גלים, אשדים או פיתולים בנהר. דרגה 2 - "קל" - מהירות זרימה איטית, אשדים וגלים קטנים. דרגה 3 - "בינוני" - זרימת מים מהירה, הנהר תלול ומתפתל, סלעים בנהר יוצרים מעברים צרים שמקשים על מעבר הסירות. דרגה 4 - "קשה" - זרימת מים חזקה, נהר צר, תלול, מפותל, מלא בסלעים ומכשולים, היכולים להפוך את הסירה. דרגה 5 - "קשה מאוד" - מים סוערים, מדרגות נהר תלולות, גלים גבוהים היוצרים "בורות" בנהר שעלולים להפוך את הסירה בקלות. לפני מעבר אשד בדרגה 5 מומלץ להתנסות באשדים קלים יותר. דרגה 6 - "מסוכן" - זרימת מים פרועה ולא מסודרת. בלתי עביר לסירות רפטינג ומחייב לעקוף את המכשול על היבשה. אשדים בדרגה 4 ו- 5 הופכים לדרגה 6 בהצפות הגדולות של העונה הגשומה.

 

יש לזכור כי זהו דרוג האשדים ולא דרוג הנהרות. בנהר יש אשדים רבים מסוגים שונים וברמות שונות. אפילו בנהר שאנו מדרגים ברמה 4-5, ישנם קטעים שלווים ושקטים.

 

מה המיומנות הנדרשת לפני יציאה לשייט רפטינג?

 

חשוב לדעת שרפטינג בנהרות סוערים דורש יכולת גופנית בסיסית. גם אם תיפלו למים, ותשחו אשד בדרגה 5, תישארו בחיים. חליפת ההצלה והקסדה אמורות להציף אתכם ובסופו של דבר להביאכם לחוף מבטחים. אגב, קחו בחשבון שנפילות למים והתהפכות סירה, בנהר גועש הם דבר שכיח.

 

אף פעם אל תתפשרו על בטיחות ואל תגרמו למדריכים לרדת במורד אשד שהם לא בטוחים בו. ליושבים בתוך הסירה העוברים בהצלחה אשד בדרגה 4-5, הוא אף פעם לא נראה סוער במיוחד, אולם טעות קטנה במעבר אותו אשד והוא עלול להראות קשה ומסוכן. באופן עקרוני גם למעבר אשדים בדרגה 5 לא דרוש ניסיון רפטינג קודם אם כי הוא מומלץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"סטטיסטיקת הנפגעים ברפטינג נמוכה מאוד"
צילום: גילי חסקין
תומר אחואן, נעדר מאז יום ב'
מומלצים