שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות

    אלרגי לחלב? אל תוותר על גבינות. תזונה ומיתוסים

    רוב האנשים שסבורים שהם אלרגיים למזון כלשהו לוקים למעשה רק באי סבילות אליו. מה ההבדל? לאי סבילות יש פתרון שלא מחייב הימנעות מוחלטת מאותו מזון. אם אתה רגיש למשל ללקטוז, זה לא אומר שאתה לא יכול ליהנות מגבינות מסוימות

    האם אתם מאמינים שאתם אלרגיים לחלב, לחיטה או למאכל אחר? אם כן, אתם לא לבד. כמעט רבע מהמבוגרים טוענים שהם אלרגיים למאכל אחד לפחות, אבל רק ‭2%‬ מהאוכלוסייה באמת סובלים מאלרגיה. השאר סובלים ממצב חמור פחות שנקרא אי סבילות למזון.

     

    ההבדל בין אלרגיה לאי סבילות הוא בעל משמעות רבה, והבלבול בין המושגים עלול לגרור נקיטת צעדים מחמירים כמו הימנעות ממאכלים מסוימים, מה שיגרום למחסור בחומרים מזינים בגוף. לעומת זאת, אי התייחסות לאלרגיה אמיתית עלולה לגרום לסכנת חיים. השאלון שלפניכם יוכל לעזור לכם להבדיל בין אלרגיה לאי סבילות ולהתמודד עם כל אחד מהמצבים בדרך הטובה ביותר.

     

    אם אני סובל מגזים או מהתכווצויות בבטן אחרי צריכת חלב, סובין או ברוקולי, כנראה שאני רגיש למאכלים האלה

    לא נכון. התגובות המתוארות מצביעות בדרך כלל על מצב של אי סבילות שנובעת מבעיות עיכול. אצל אנשים עם אי סבילות למוצרי חלב חסר אנזים שעוזר לעיכול הלקטוז, החלב או סוכר החלב. אלה שמגיבים לדגנים מלאים ולירקות לרוב לא יכולים לפרק את הסיבים שבהם. אחרים מגיבים לסולפיט שנמצא בפירות יבשים וביין, או שהם מגיבים לכימיקלים שבשוקולד, בגבינה מיושנת או בבשר משומר. לעומת זאת, אלרגיות נובעות מפגם במערכת החיסון, שגורם לה להתייחס לחלבונים שבמאכלים מסוימים כאל פולשים.


    פתאום כולם רגישים לחלב (אבל לא יסרבו לעוגת גבינה טובה; צילום: פוטוס)

     

    בעוד שאי סבילות עלולה לגרום לכאבי ראש ולקלקולי קיבה, אלרגיה למזון חמורה יותר ולעיתים עלולה להביא אותנו לחדר המיון, משום שתסמינים אלרגניים עלולים להתפתח במהירות, החל מגירודים וסרפדת ועד לנפיחות בפנים, בשפתיים, בלשון ובפתחי האוויר, מה שעלול לגרום לבעיות נשימה ובמקרים קשים אף למוות.

     

    אם אני לא יכול לסבול לקטוז או מאכלים עתירי סיבים עלי להימנע מהם לחלוטין

    לא נכון. ניתן להסתגל למוצרי חלב אם צורכים אותם בצורה הדרגתית. לחלופין ניתן לנסות לאכול גבינות מיושנות או קשות, כמו גבינה שווייצרית או גבינת צ'דר, שמכילות כמויות קטנות של לקטוז. גם חיידקים שנמצאים ביוגורטים מסוימים יכולים לעזור בעיכול. בנוסף יש אפשרות לצרוך מוצרי חלב שלא מכילים לקטוז, כמו גם לצרוך חלב או גבינות שמכילים אנזימים שמסייעים בעיכול הלקטוז. אם מאכלים עתירי סיבים גורמים לבעיות, ניתן לצרוך תוספת של האנזים אלפא גלקטוסידאס לפני הארוחה, מה שיעזור בעיכול המאכלים האלה.

     

    תגובות מזיקות אחרי צריכת חיטה יכולות להתרחש גם בלי שנדע את זה

    נכון. כמעט אחד מכל 130 בני אדם סובל מצליאק, מחלה שמערבת אלרגיה ואי סבילות לגלוטן שבחיטה. כמו באלרגיה, מקור הצליאק הוא במערכת חיסון לקויה,

     אבל אין גירודים או סרפדת. וכמו אי סבילות, היא עלולה לגרום לבעיות קיבה ומעיים.

     

    אבל אצל אנשים רבים שסובלים מצליאק, בעיקר מבוגרים, קיימים סימפטומים מעטים או שהם לא קיימים בכלל. במקום זה יש להם חוסרים בחומרים מזינים, שגורמים להשפעות מערכתיות כמו אנמיה, ירידה במשקל, סיכון מוגבר לאוסטאופורוזיס ואפילו סוגי סרטן מסוימים.

     

    לכן, אם אתם סובלים מחוסר בחומרים מזינים ואתם לא מגיבים טוב לטיפול, או אם אתם סובלים מבעיות עיכול לא מוסברות – כדאי שתבצעו בדיקה לצליאק. אם אתם חולים בצליאק, יש להימנע מכל סוגי החיטה.

     

    מאכלי ים, ולא אגוזים, הם גורמי האלרגיה הגדולים ביותר

    נכון. אלרגיה לדגים או לרכיכות נפוצה פי 2 מאלרגיה לאגוזי עץ או לבוטנים. בנוסף, אלרגיה למאכלי ים יכולה להיות קטלנית, מאחר שהיא מתפתחת ללא התראה מוקדמת. לכן אם אתם חשים ברע אחרי צריכת מאכלי ים – או כל מזון אחר – כדאי לפנות לאלרגולוג. אגב, מחקרים אחרונים מצאו שבניגוד למה שרבים חושבים, אגוזי קשיו מסוכנים יותר מבוטנים.

     

    מוצרים שנכתב עליהם "יוצר במתקן לעיבוד אגוזים" מסוכנים לא פחות ממוצרים שנכתב עליהם "עלול להכיל אגוזים"

    נכון. יצרנים יכולים לבחור באיזה כיתוב להשתמש על מוצרים שעלולים להכיל אפילו שאריות של אגוזים או של אחד משבעת המאכלים האלרגניים – ביצים, דגים, חלב, רכיכות, פולי סויה, אגוזי עץ וחיטה. אם אתם אלרגיים לאחד המזונות האלה, הימנעו מלצרוך מאכלים שנושאים את התוויות האמורות.

     

    אם אני אלרגי למזון מסוים אני לא יכול לאכול בחוץ

    לא נכון, אבל צריך להיזהר. תשומת לב בבחירת המנות ועדכון המלצר לגבי האלרגיות שלכם הם צעדים חיוניים, אך לא מספקים. המלצר, למשל, לא יכול לדעת אם השף השתמש בביצים כדי לעבות את הרוטב או אם מחבת הווק נוקתה אחרי שהשף בישל בה קשיו. לכן, כדי להגיע להגנה מירבית, יש לבחור מלכתחילה את המסעדות בזהירות. כך למשל הימנעו מבופה או מגלידריות שבהם מרכיבי המזון לא ידועים או שמשתמשים בהם באותם כלים להגשת מאכלים שונים, כך ששאריות מזון עלולות לגעת במאכלים אחרים. כדאי גם לענוד צמיד שמעיד על בעיה רפואית וליידע את השף על האלרגיות שלכם. והכי חשוב – בעת יציאה למסעדה כדאי להצטייד באנטיהיסטמינים או במשאף אסתמה, אם אתם אסתמטיים, ובשתי מנות של אפינפרינים בצורת זריקות.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    גבינה שוויצרית. מותר גם אתם רגישים ללקטוז
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    קשה לך עם ברוקולי? אולי בגלל הסיבים
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ד"ר רק שאלה
    מומלצים