מגיע לך כסף? לחברת הביטוח יש זמן
לקוחה מבוגרת של מגדל רצתה לפדות פוליסת ביטוח חיים. החוק מחייב לשלם תוך חודש, אבל הכסף נכנס אחרי שלושה חודשים. "ביקשו ממני עוד ועוד טפסים, השאירו אותי שעות על הקו", היא אומרת. מגדל: "המקרה חריג, למדנו ממנו"
"החלטתי לממש את הזכאות שלי לפוליסה ופניתי לקשרי לקוחות במגדל", סיפרה שרף ל ynet. "ענתה לי נציגת שירות, שאמרה שתקופת טיפול שתיארך לכל היותר חודש, ואף שלחה את כל הטפסים הרלוונטיים למילוי ולחתימה. שלחתי להם את הטפסים, ואחרי שבועיים הם חזרו אלי וסיפרו לי על טופס שלא נשלח אלי ושחתימתי עליו נחוצה למימוש הפדיון".
עוד טופס ועוד טופס ועוד טופס
"הובטח לי שלמחרת ישלח אלי הטופס אך הימים חלפו וכלום לא קרה. חודש אחר כך התקשרתי שוב כדי לברר מה עלה בגורלו של הטופס, ואמרו לי שהיה עיכוב, כנראה בגלל חג השבועות, היה עיכוב, אבל הם ישלחו את הטופס שוב בדואר רשום. חודש אחרי השיחה הראשונה עם שירות הלקוחות הגיעו הטפסים. לא מצאתי בהם כל חידוש לעומת הטפסים שכבר שלחו לי, ובכל זאת חתמתי על מה שהיה ושלחתי, וקיבלתי אישור SMS על הגעת הטפסים לחברה".
אך בכך לא תמו צרותיה של שרף. "להפתעתי הרבה, קבלתי מכתב נוסף ממגדל, בדואר רגיל, שמכיל טופס חדש שלא הכרתי עד כה ונקרא 'בקשה לשחרור כספי תגמולים שכירים הכפופים לתקנות קופות גמל'", היא מספרת, "התקשרתי ושאלתי מה פשר הטופס החדש, והאם הוא לא היה אמור להישלח כבר בהתחלה. בינתיים, האוברדרפט שלי גדל. יומיים אחר כך השאירו לי הודעה להתקשר שוב לשירות הלקוחות. נציגת השירות אמרה לי שהם טעו לאורך כל הדרך וכי עלי לשלוח בכל זאת את חתימתי על הטופס הנוסף".
"בכל שיחה חיכיתי שעתיים על הקו"
שרף אינה מנסה להציג את עצמה כמסכנה, אינה מתבכיינת, אינה מרחמת על עצמה. אבל איך אפשר להישאר אדיש מול יחס שכזה? "הייתי צריכה את הכסף והבטיחו לי שתוך חודש אקבל אותו", היא אומרת, "לפי החוק, חודש מיום הגשת המסמכים צריך לקבל את הכסף. הם טירטרו אותי עם הטפסים כל הזמן הזה. כמובן שבכל פעם שהתקשרתי אליהם חיכיתי שעתיים למענה על חשבוני, זה פשוט נורא. לקוח חדש מתקשר לשיחת חינם, אבל לקוח קיים מתקשר למספר רגיל ומחויב על השיחות. אני לא מבינה איזה מן שירות לקוחות זה".
"זה הכסף שלי וזכותי היתה לקבל אותו. כשאת מפספסת אצלם תשלום את משלמת ריבית, הצמדה, נקנסת מכאן ומכאן, אבל כשאני צריכה את הכסף מהם זה בסדר להתעכב ולא לשלם על כך. האזרח הקטן תמיד יצא מופסד מול המערכת".
"רק אחרי שארגון אמון הציבור התערב קיבלתי את הכסף, שלושה חודשים אחרי שקיבלתי את הצ'ק. בנוסף, קיבלתי מחברת הביטוח המחאה על ריבית הפיגור שנקבעה על 3.2% ללא כל הסבר על החישוב שנעשה על מנת לחשב ריבית זו".
לפי החוק צריכים לשלם תוך חודש
גורם משפטי ששוחח עם ynet אומר:" לפי סעיף 46 לחוק חוזה הביטוח, אמורה חברת הביטוח לשלם את ערך הפדיון תוך שלושים יום מיום שהמבוטח הגיש לה בקשה בכתב לקבל את ערך הפדיון. החוק לא מתנה את התשלום במילוי טפסים כלשהם או בהבאת הוכחות כלשהן. רצונו של המבוטח בתוספת בקשה בכתב לקבלת פדיון הפוליסה, די בהם כדי לחייב את חברת הביטוח בתשלום תוך שלושים יום".
לדברי אותו גורם משפטי: "במקרה של אי תשלום במועד, קובע החוק, חלה חובה על חברת הביטוח לשלם הפרשי הצמדה מלאים וריבית צמודה לפי חוק פסיקת ריבית. כמו כן, המבוטח זכאי לכל נזק שנגרם לו כתוצאה מאי תשלום במועד, כמו ריבית על האוברדרפט. אם מדובר בשחרור כספים מהפוליסה כתוצאה מהפסקת עבודה, המבוטח זכאי גם לפיצויים גבוהים הניתנים עבור הלנת פיצויי פיטורים, אולם לשם כך עליו להגיש תביעה מתאימה לבית הדין לעבודה".
מגדל: טיפלנו בה באופן חריג
ממגדל נמסר בתגובה: "ראשית נבהיר, כי מבחינה מעמיקה של התלונה עולה כי מדובר בטיפול לקוי בפנייתה של המלינה ואנחנו מצטערים על כך. כאמור, הטיפול בפנייתה של הגברת רחל שרף היה חריג ומגדל הקפידה להפיק את הלקחים הארגוניים המתבקשים כדי למנוע, ככל הניתן, מקרים דומים בעתיד. מאחר ומגדל בהחלט לוקחת אחריות, חושבו שערי הריבית מיום קבלת הבקשה הראשונה ולא מיום קבלת המסמכים כפי שקבוע בתקנות. למען הסר ספק הריבית מחושבת לפי שער פיגורים המתפרסם על ידי משרד האוצר".