שתף קטע נבחר

הום סנטר הורשעה בהטעיית צרכנים בפרסום

בית המשפט הרשיע את הרשת ואת המנכ"ל, דוד ביקובסקי, גם באי-התאמות בין המחירים על המוצרים ומחירם בקופה, כשגם במבצעים לא היה ניתן לקבל מוצרים במחיר המבצע שהובטח. ביהמ"ש קבע בראשונה כי סייגים והגבלות לאחריות המופיעים באופן מוצנע ובאותיות קטנות במודעה אינם תקפים משפטית בנושאים של הגנת הצרכן

בית משפט השלום בראשון-לציון הרשיע את רשת הום סנטר ואת המנכ"ל דוד ביקובסקי בהטעיית הצרכנים בפרסום, וכן באי-התאמות בין המחירים על המוצרים למחירם בקופה. בית המשפט קבע בראשונה כי סייגים והגבלות לאחריות המופיעים באופן מוצנע ובאותיות קטנות במודעת פרסום אינם תקפים מן הבחינה המשפטית בנושאים של הגנת הצרכן.

 

הפרשה החלה לפני כשנה בכתב אישום שהגיש משרד התמ"ת נגד הום סנטר, ולפיו, בין השאר, פירסמה החברה בחוברת המבצעים המצורפת לעיתון סוף השבוע גריל מאלומיניום במחיר מבצע של 699 שקל, במקום 1,000 שקל. כאשר ביקש צרכן לרכוש את המוצר, הוצע לו גריל נחות יותר מפח במחיר שפורסם, ואילו הגריל שבפרסום נמכר בחנות ב-2,000 שקל ולא בסכום שהובטח. במשפט התברר כי הום סנטר רשמה בחוברת המבצעים ט.ל.ח - טעות לעולם חוזר - בשולי כל עמוד בחוברת, באותיות קטנות.

 

השופט אברהם היימן מבית משפט השלום בראשון-לציון קבע כי משתמע מכך שחברת הום סנטר התכוונה לידע את הצרכנים כי הפרטים המופיעים בחוברת המבצעים כפופים לטעויות, ועל הצרכן לדעת שאין לסמוך על הפרסום. עוד קבע, כי נוהג זה פסול ואין בו ממש מבחינה משפטית בתחום הגנת הצרכן.

 

לדברי השופט, מדובר בפרסום לא אחראי, המטיל אחריות על הצרכן ולא על המפרסם - שהרי מהות הפרסום הוא האמינות שבו. אין טעם לפרסם דבר אם מלכתחילה אומרים לצרכן שאינו יכול להסתמך על הפרסום. הכלל הוא שעל הפרסום להיות אמין, ומי שהטעה בפרסום ישא בתוצאות, ולא הצרכן. עוד הבהיר בית המשפט, כי מוטב היה לסלק מהפרסומים את הסייגים לאחריות המופעים באותיות זעירות במקומות מוצנעים, וכי אין להם תוקף משפטי בתחום הגנת הצרכן.

 

בית המשפט הרשיע את החברה ואת המנכ"ל בהטעיית הצרכנים בפרסום, וכן באי-התאמות בין המחירים על המוצרים ומחירם בקופה, כשגם במבצעים לא היה ניתן לקבל מוצרים במחיר המבצע שהובטח. כן הורשעו באי-סימון מוצרים ובהטעיית הצרכנים בעניין המחירים שהוצגו בחנויות שלא לפי החוק.

 

"לעשות את כל הדרוש כדי לשמור על זכויות הצרכן"

תובעת משרד התמ"ת , עו"ד טלי קינן, ציינה: "פסק הדין הינו חשוב ביותר בתחום הגנת הצרכן. הוא מדגיש את נושא האמינות בפרסום ואת החובה של בעלי העסקים לעשות את כל הדרוש כדי לשמור על זכויות הצרכן, שהוא הצד החלש בעסקה ומטיל חובה על בעלי העסקים לבדוק היטב את הפרסומים תוך פיקוח צמוד של ההנהלה.

 

"בכך סתם בית המשפט את הפירצה שניסו ליצור בעלי עסקים שונים על ידי ציון סייגים לאחריותם באותיות קטנות ובשוליים - כאשר קבע חד-משמעית כי אין לכך תוקף משפטי מחייב בנושאים של הגנת הצרכן".

 

מהום סנטר נמסר בתגובה: "המקרים ארעו לפני מספר שנים. רשת הום סנטר תיקנה מאז את הנהלים, ואנו מקפידים ביותר על מנת שמקרים אלו לא יקרו בשנית. בנוסף, אנו לומדים את פסק הדין ונפעל על פיו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: סיון פרג'
מנכ"ל הום סנטר, דוד ביקובסקי
צילום: סיון פרג'
מומלצים