שתף קטע נבחר

האם גיור רפורמי מקובל על ידי הרבנות לחתונה?

שאלה:

 

האם גיור רפורמי מקובל על ידי הרבנות לחתונה? הערות: אני חילונית שגרה עם חבר לא יהודי שמוכן להתגייר, אבל אני לא מעוניינת בגיור אורתודוקסי או יותר ממה שנחוץ לשם חתונה רגילה בישראל עם אישור מהרבנות. מהו התהליך הדרוש להכרה של הגיור ע"י הרבנות, והאם ישנו אתר שבו אוכל לעבור על החוקים של הרבנות? (רונה)

 

תשובה:

 

גיור רפורמי אינו גיור על פי ההלכה. לכן הוא אינו מקובל על שום זרם של יהדות הלכתית, לא בישראל ולא בחו"ל. למעשה, לגיור הרפורמי אין בכלל קריטריונים קבועים. בארץ למשל דורשים קבלת מצוות לפי שיטתם (כלומר הסכמה לבחור באופן אישי איזה מצוות לקיים, לפי ההתאמה לאדם, לזמן ולמקום, ולמצפונו האישי), אבל במקומות אחרים אפילו לא דורשים את ההסכמה המינימלית הזו.

 

אם אינך מעוניינת בגיור אורתודוקסי, עלייך לשאול את עצמך אם חוסר העניין הוא בהליך הגיור האורתודוקסי, או שאין את מעוניינת בגיור האורתודוקסי עצמו. אם אין לך עניין שחברך יקבל על עצמו את עיקר העיקרים של הגיור ש"עמך עמי ואלקיך אלקי" , לא ברור לי למה בכלל להתגייר.

 

המרת דת אינה תהליך פורמלי, שמטרתו קבלת נייר כלשהו. זוהי החלטה הנוגעת לרבדים העמוקים ביותר של חיי האדם, ומי שעושה אותה מן השפה ולחוץ, לשם הרישום ולא לשם שמיים, צפוי להרגיש מאד "לא בבית" בדת החדשה שאימץ באופן מלאכותי וכפוי. לעומת זאת, מי שבאמת רוצה לקבל עליו עול מלכות שמיים כחלק מעם ישראל, ימצא בסופו של דבר את הדרכים להסתדר עם המישורים המשפטיים והפורמליים.

 

מהו התהליך הדרוש להכרה של הגיור ע"י הרבנות?

כיום, אין איש בישראל היודע תשובה לשאלה זו, לצערנו אפילו לא הרבנות עצמה. עד לאחרונה חשבו כולם, שגיור בבתי הדין האורתודוקסיים של מדינת ישראל, מספיק לשם הכרה ביהדותו של אדם וברישומו לנישואין. דא עקא, שבשנים האחרונות, מסרבות חלק מהרבנויות המקומיות לרשום לנישואין את המתגיירים בבתי הדין לגיור. נוסף על כך, פסק לאחרונה בית הדין הגבוה לערעורים שיש מקום להטיל ספק בגיורים שנעשו בבתי הדין לגיור, וכן שרושמי הנישואין לא חייבים לרשום לנישואין אדם שהתגייר במידה ויש להם חשש לגביו בנושא קבלת עול המצוות וקיומם. וכך כתב הרב שרמן שם בפסק הדין:

 

"האזהרה שמזהירים את כל רושמי הנשואין שההלכה מחייבת אותם לבדוק את המציג תעודת גיור האם באמת היתה הגירות כהלכה כאמור לעיל ושרק לאחר מכן אפשר לרושמם לנשואין, מלמדת שתעודת גיור בפני עצמה שנתנה מכל בי"ד בעולם, יהיו הגדולים המוכרים והמוסמכים אשר יהיו, אינה מאפשרת לרושם הנישואין להכניסו לקהל ישראל לנשואין, כאשר מתעורר חשש שלא היתה אצל בעל תעודת הגיור, קבלת מצות אמיתית כדין, דבר שנתן להבחין בו, אם מחזותו של המבקש שרחוקה מלהיות חזות של אדם שומר מצות, אם מתוך דברים שהוא מסיח לפי תומו בפני רושם הנישואין, אם המסגרת החברתית והמשפחתית שהוא בא ממנה וחי בתוכה מנותקים ורחוקים משמירת מצות תורת ה', ואם אותו בי"ד שהנפיק את תעודת הגיור נתערערה חזקתו שעושה את הליך הגיור כהלכה וכדין".

 

לפי פסק זה, אין שום "תהליך גיור" שבסופו מובטח למתגייר רישום לנישואין בישראל.

 

רשם נישואין יכול לפסול גם אדם שהתגייר בבית דין גדול ומוכר ומוסמך, אם כאשר הוא בא לפניו להרשם נראית חזותו כמי שלא שומר מצוות, או החי בחברה, משפחה או קהילה שאינן שומרות מצוות.

 

רבים כבר העירו, שבפסק דינו של הרב שרמן נפלו טעויות ושגיאות רבות, גם במישור ההלכתי, גם במישור הפרוצדורלי וגם במישור האנושי. ייתכן ועקב כך, תמצא הרבנות הראשית דרך לשנותו או לבטלו. אין כאן המקום להרחיב בעניין, אך עד לביטולו של פסק זה בידי הרבנות הראשית, או עקיפתו בחקיקה, המצב המשפטי של המתגיירים מסובך.

 

לגבי "אתר" בו תוכלי לעבור על חוקי הרבנות. כפי שכתבתי לעיל, המצב החוקי בעניין זה ברבנות אינו ברור. מי שחשקה נפשו להיות יהודי, לא צריך לחפש את חוקי הרישום, אלא את חוקי ה' ותורתו. את הטקסטים הללו תוכלי למצוא באתרים רבים ברשת, חפשי את הטקסטים של "שולחן ערוך" ו"משנה תורה לרמב"ם", אלו החוקים החשובים למי שרוצה התגייר באמת. (משיב: הרב דרור ברמה)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים