שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פרויקט ייחודי ללימודים גבוהים לנפגעי נפש
    בישראל כ-350 אלף נפגעי נפש. בבואם להשתלב במסגרות להשכלה גבוהה, הם נתקלים פעמים רבות בקשיים קוגניטיבים וחברתיים בעקבות המחלה. מסלול לימודים מיוחד מאפשר להם לעבור מכינה מיוחדת, ומלווה אותם בדרכם ללימודים אקדמיים או מקצועיים. מחזור חדש נפתח בימים הקרובים

    "פגיעה נפשית קיימת ברמות שונות והפתרונות המוצעים כיום לנפגעי נפש משתקמים לא בהכרח מתאימים לכולם", כך מסבירה מירב פן רכזת פרויקט "אפיק להשכלה" פרויקט ייחודי לליווי בלימודים גבוהים לנפגעי נפש, ב"מרכז שיקום קהילתי בראשון לציון" (מש"ק). פן מספרת שמשתקמים רבים הגיעו למפעלים המוגנים ונדרשו להשתלב בעבודות אריזה וחרושת, "התחושה הייתה שזה לא מתאים לפוטנציאל הגבוה של חלקם", מוסיפה פן, "יש גם כאלו שלמדו בעבר ואחרי פרוץ המחלה התקשו לחזור לזה".

     

    בכדי לאפשר השתלבות בקהילה במסגרות רגילות ולא מוגנות אבל עם ליוויי ותמיכה נדרשת, יצרו מש"ק, סל השיקום במשרד הבריאות, אגף השיקום בביטוח הלאומי ו'מכללת אפיק', פרויקט מיוחד המספק הכשרה לימודית מותאמת לצרכים המיוחדים של אוכלוסיית נפגעי הנפש - אוכלוסיה המונה כ- 350 אלף איש בישראל הלוקים בסכיזופרניה, מניה-דפרסיה, הפרעת אישיות גבולית ודכאון ותסמינים אחרים.  

     

    פרויקט 'אפיק להשכלה' קם כדי לאפשר למתמודדים נפגעי נפש כניסה הדרגתית לעולם הלמידה האקדמי. התוכנית מיועדת לאנשים בעלי פוטנציאל לימודי גבוה המעוניינים בהמשך לימודים אקדמיים ומקצועיים וזקוקים לתהליך מקדים של הכנה, במטרה להשתלב בעולם העבודה. עד כה נערכו שלושה מחזורי לימוד כשבכל אחד מהם כעשרים סטודנטים, המחזור הרביעי יפתח בימים הקרובים.

     

    "במהלך השנים נתקלנו בחולים רבים בעלי פוטנציאל אינטלקטואלי, יצירתי או כל כישרון אחר שיכול להתחזק בלמידה ולקבל ביטוי, ובאופן פרדוכסלי דווקא הם נמצאו רוב הזמן במיטתם והתקשו לתפקד באיזושהי שיגרת חיים" מסבירה פן.

     

    התמודדות עם תחושת החריגות והסטיגמה


    למצולמים אין קשר לכתבה

    השלב הראשון בתוכנית הוא מכינה בה ישתלבו המשתתפים כסטודנטים לכל דבר ב'מכללת אפיק' בראשון לציון - בה מתקיימים מסלולי לימודים להכשרה מקצועית המוכרים על ידי משרדי ממשלה שונים. "רציונל השילוב במסגרת נורמטיבית נבנה כחלק מהצורך של הסטודנטים להשתלב בעתיד הקרוב במסגרות לימודים דומות עם דרישות וגבולות ברורים", מסבירה קרן דנה, מנהלת ביה"ס להכשרה מקצועית ב'מכללת אפיק', "בנוסף אין במכינה זיקה למסגרות שיקום מוכרות ומעוררות התנגדות".

     

    המכינה נמשכת ארבעה חודשים, חמישה ימים בשבוע, ארבע שעות ביום, ומטרתה להכניס באופן הדרגתי את הסטודנטים לעולם הלימודים. לסטודנטים מועברים על-ידי מרצי המכללה קורסים המופיעים בתוכניות לימודים: אסטרטגיות למידה, שימושי מחשב, אוריינות אקדמית, כתיבת עבודה אקדמית, אימון המוח לשיפור הזיכרון, אנגלית, התמודדות עם בחינות וניהול זמן.

     

    בנוסף עוברים הסטודנטים על ידי מש"ק, סדנא לניהול למידה המעלה סוגיות בהתמודדות עם חומר לימודי, והם משתתפים בקבוצת תמיכה העוסקת בהתמודדות ובמיומנויות תקשורת בינאישיות. בקבוצה דנים התלמידים בחששות מהשתלבות במסגרת לימודים בחברה בריאה, התמודדות עם תחושת החריגות והסטיגמה הקיימת בחברה, אינטראקציות בינאישיות בקבוצה, נושא הגבולות וקשיים סביב התאמה למסגרת, מחלה ולימודים ועוד.

    במהלך הלימודים במכינה מלווה צוות הפרויקט את התלמידים בשיחות אישיות ונמצא בקשר רציף עם צוות המורים במכינה לאיתור קשיים אישיים או קבוצתיים.

     

    בשלב השני, עם סיום המכינה, מלווה צוות הפרויקט את הסטודנט בגיבוש תוכנית לימודי המשך, ומייצג אותו בוועדה מיוחדת באגף שיקום בביטוח לאומי, בה נקבע מימון ללימודים שבחר. לימודי ההמשך נקבעים בהתאם ליכולות שבאו לידי ביטוי במכינה ובהתאם לרצונות התלמיד שיכול לבחור בקורסים מקצועיים או אקדמאים. בוגרי התוכנית השתלבו בלימודי הנדסת אלקטרוניקה, ניהול רשתות, טכנאות מחשבים, עיצוב אופנה, מחסנאות ממוחשבת, מזכירות רפואית, ביוטכנולוגיה, הנהלת חשבונות, טיפול בבעלי חיים, אומנות וכו'.  

     

    הקבוצה שהחלה להיפגש במכינה ממשיכה להתקיים במקביל ללימודים וממוקדת בנושא ההשתלבות בעולם הלימודים, יחד היא מתמודדת עם לחצים שעולים בתקופות המבחנים ובהתמודדות היומיומית. עם סיום הלימודים מסייע צוות הפרויקט במציאת עבודה ומלווה את הבוגרים בהתאם לתוכניתו הפרטנית.

     

    "כולנו מאותו הרקע ולא רואים עלינו כלום"

    "רבים מהאנשים שפגשנו התנסו בחוויית למידה מתסכלת וכושלת בעברם: כאלו שהתקבלו לאוניברסיטה או למכללה, החלו ללמוד ותוך זמן קצר נשרו, כשברקע קשיים ביצירת קשרים חברתיים ותחושת הצפה ולחץ בהתמודדות עם החומר הנלמד. התוכנית באה לחזק קשת של כישורים קוגניטיביים וחברתיים המסייעים להשתלבות בעולם הלמידה", מסכמת פן.

     

    "הייתי מאושפזת כשמונה חודשים, לדעתי זה היה האשפוז חמישי שלי" מספרת יוליה (35),

    בוגרת המחזור הראשון של 'אפיק להשכלה'. "הרופאה הציעה לי להתקבל למכינה, שכשמה כן היא, הכינה אותנו ללימודים", היא מוסיפה. "זה היה זמן של כיף, כולנו אנשים מאותו הרקע ולא רואים עלינו כלום". אחרי המכינה למדה יוליה במשך שנה וחצי עיצוב אופנה ותדמיתנות "סיימתי את הלימודים בהצלחה, התייחסתי לזה ברצינות, והרגשתי שהמכינה עזרה לי מאוד, לימדו אותנו דברים חשובים - אפילו איך להתלבש בראיון עבודה, וכל הזמן הייתה תמיכה של עובדים סוציאליים ופסיכולוגים שמאוד קידמה".מסכמת יוליה. 

     

    "הגעתי לפרויקט מאוד סגורה ובמהלך המכינה נפתחתי. הלימודים שם הביאו אותי להתמיד, לרצות להשתתף, ללמוד, להתרחב". מוסיפה יערה, בוגרת הפרויקט אף היא, "למדתי דברים חדשים - חזרתי לעבוד על מחשב, רעננתי אנגלית, למדתי אסטרטגיות למידה, לדוגמא, למדתי שאני זוכרת יותר טוב משמיעה. היום אני פתוחה יותר ומשתפת את הסובבים אותי במה שקורה לי. אני חלק מקבוצה, לא עומדת לבד במערכה. ומאוד ממליצה לאנשים שרוצים ללמוד להעזר בפרויקט".

     

    המחזור הבא של הלימודים יחל בחודש נובמבר, ובימים אלו מסתיימת ההרשמה לתוכנית. התוכנית מיועדת לבוגרי 12 שנות לימוד, הזכאים לשיקום על-ידי משרד הבריאות וביטוח לאומי. היא מתקיימת במכללת 'אפיק' בראשל"צ ומתאימה בעיקר לתושבי המרכז. בימים אלו נבדקת אפשרות לפתיחת סניף בחיפה, שיאפשר מתן שירות דומה גם לתושבי הצפון.  

     

    • לפרטים נוספים או הרשמה לתוכנית לחצו כאן .

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קמפוס 'מכללת אפיק'
    צילום: קרן דנה
    סטודנטים - למצולמים אין קשר לכתבה
    צילום: ניבה סימון
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים