שתף קטע נבחר

רשתות השיווק: צפו להוזלות - לא ברור מתי

ספקים ונציגים של רשתות השיווק מטילים זה על זה את האשמה לייקור סל הקניות המשפחתי ב-12% בממוצע לאחר החגים, כפי שפורסם ב-ynet. מקורות שונים הגדילו לעשות, ואמרו כי הם מצפים ללחץ ציבורי שיפעילו הצרכנים. חלק הארי הביע אופטימיות: לפנינו ירידות מחירים

חודש תשרי חלף עבר לו, ועמו שפע המבצעים וההנחות שמהן נהנינו. כפי שפירסמנו ב-ynet צרכנות, עלות סל הקניות זינקה ב-12% בממוצע לעומת המחיר ערב ראש השנה. פנינו לגורמים הרלבנטיים בענף כדי לבדוק מה עומד מאחורי ההתייקרויות ומה מתוכנן לעתיד הקרוב.

 

נציגי רשתות השיווק והספקים שעמם שוחחנו העניקו הסברים שונים, אך לכולם אותה השורה התחתונה: צפו למחירים נמוכים יותר, אנחנו רק לא יודעים מתי. כמה מהם אמרו כי מחירי הנפט אמנם ירדו, אך שער הדולר שעלה מבטל את ההפרש. מחירי חומרי הגלם ירדו גם הם, אך עדיין ישנם מלאים רבים של סחורה שיוּצרה כאשר עלות חומרי הגלם הייתה גבוהה יותר, ועל כן לא ניתן למכור אותה במחירי הפסד.

 

ברשתות טענו שהספקים הם אלו שייקבעו כמה תשלמו; הספקים טוענים להיפך. וגם הצרכן אשם כנראה. בכירים בענף הדגישו כי לחץ ציבורי שיופעל על רשתות השיווק יוביל ללחץ שיופעל על הספקים השונים שיכול, בסופו של דבר, לזרז את ירידת המחירים. אשרי המאמין...

 

"מי שמחפש את הטריקים - יגלה שאין פה משחקים"

איתן יוחננוף, מבעלי רשת "יוחננוף", דיבר בשיחה עם ynet על חלקם של הספקים בעליית המחירים. "הם רכשו סחורות לפני הירידה במחיריהם של חומרי הגלם, על מנת שיהיה מלאי. כיום, אחרי שהמחירים ירדו, הם לא יכולים למכור את המלאי הזה בהפסד. לכן יש עיכוב בהורדת המחירים, ואולם לאורך זמן, מי שאינו ספק בלעדי או ספק מוביל בצורה חזקה בשוק, לא יוכל לשמור על מחירים גבוהים".

 

לדברי יוחננוף, צפויה ירידת מחירים, אך קשה לדעת מתי בדיוק. "מי שמחפש את הטריקים - יגלה שאין פה משחקים; זה שוק אגרסיבי. ברגע שיהיו סחורות זולות, המחיר יגיע גם לצרכן. זה גם הרצון שלנו להתעקש מול הספקים על מחירים. הצרכן לא פראייר, הוא רוצה וגם ימצא את המחיר הנמוך.

 

"המשחק הכבד הוא נתחי שוק. מי שאין לו נתחי שוק - לא ירוויח כסף. השוק החופשי מייצר מלחמה בין המתחרים על ארנקו של הצרכן. העסקים האלה מגלגלים מחזורי ענק, אבל קשה להרוויח בשוק המזון שמסומן ב-50% סיכון. שוק המזון יכול למוטט מדינה. ממשלות בורחות מסובסידיות במזון. מדינה יכולה לפשוט מזה רגל. עם זאת, מי שכן מרוויח ויודע איך - יעשה הרבה מאוד כסף".

 

פינג-פונג הטענות

מקורות נוספים ברשתות השיווק השונות הסבירו כי הספקים הם אלו שקובעים את גובה המחירים. לדבריהם, אף על פי שמחירי חומרי הגלם ירדו, הספקים עדיין לא שינו את המחירים ועל כן גם הרשתות לא עשו זאת.

 

היצרנים והספקים סירבו לקבל את טענת רשתות השיווק כי השליטה בגובה המחירים נמצאת בידיהם. בכירים בענף אמרו ל-ynet כי דווקא לא העלו מחירים, וכי הדבר תלוי לחלוטין ברשתות השיווק.

 

מיוניליוור - שתחת קורת הגג שלה נמצאות, בין היתר, תלמה, קנור, דאב, בדין ופינוק - נמסר: "בשל המצב הכלכלי בעולם מגלים מחירי הגלם תנודתיות רבה וחוסר יציבות. אמנם ישנה ירידה בעלויות חומרי הגלם, אשר ברובם נרכשים על ידנו מחו"ל, ואולם מאידך גיסא, התחזקות הדולר מקזזת את הירידה.

 

"כשם שהשתדלנו בעבר שלא להעלות מחירים מיד לאחר עליית מחיריהם של חומרי הגלם, כך גם עתה אנו עוקבים אחרי המגמות המשתנות ואחר התחזיות השונות. עם התייצבות המגמות הסותרות וקבלת תחזית ברורה אודות מצב השוק - יותאמו מחירי המוצרים בהתאם".

 

מרשתות שיווק נוספות שאליהן פנינו לקבלת הסבר להתייקרות - כולן רשתות אשר הופיעו בסקירת PRICESAL בעבור ynet צרכנות - שופרסל, קבוצת הריבוע הכחול (שלה שייכות רשת מגה, מגה בעיר ושפע שוק), יד יצחק, רמי לוי וחצי חינם, לא התקבלה תגובה.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש למה לחכות?
יש למה לחכות?
צילום: ירון ברנר
מומלצים