שתף קטע נבחר

טליה ששון: ההחלטה לגבי המאחזים לא תיושם

מחברת הדו"ח על המאחזים הבלתי חוקיים בשטחים לא מתרשמת מהחלטת הממשלה להפסיק התקצוב, ומזכירה שהפינויים עד כה לא היו אמיתיים - והמאחזים התרבו. "הממשלה מפחדת מעימות", היא מסבירה

עו"ד טליה ששון, מחברת דו"ח ששון, בנושא המאחזים הבלתי חוקיים שהוגש לראש הממשלה אריאל שרון במארס 2005 לא מתרשמת מהודעת הממשלה אמש (יום א') להפסיק לאלתר כל תמיכה כספית בהתנחלויות ובתשתיות שלהן. בשיחה עם ynet, אמרה: "פינוי מחייב עימות עם המתנחלים ואני יכולה רק להניח שהממשלה מפחדת מהעימות הזה ולא רוצה בו, אז היא מסתפקת באמירה שטחית".

 

היא מלאת ביקורת כלפי מקבלי ההחלטות ופסימית לגבי אפשרות של פינוי מאחזים. "ההחלטה לא לתקצב מאחזים היא החלטה שלא מאפשרת ביצוע ויפה בעיקר על הנייר. אני לא מתייחסת אליה ברצינות רבה מדי. הממשלה מחליטה ומחר בבוקר שכחנו מהעניין. הבעיה היא שמדובר בעניין מורכב מאוד. אם רוצים באמת למנוע את עיבוי המאחזים או פעולה בלתי חוקית בשטחים, הממשלה יכולה ליישם את הדו"ח שמונח על שולחנה זה שלוש שנים והיא לכאורה קיבלה אותו".


מקימים מאחז (צילום ארכיון: AFP)

 

במקום אמירות בעלמא, היא מצפה ממקבלי ההחלטות להתמקד במעשים. "כדי להפסיק את התופעה כמכלול, הדבר מחייב פעילות נמרצת של הממשלה. באמירה של הפסקת מימון המאחזים הלא חוקיים יש הרבה כפל לשון ואמירות בקריצה".

 

גם את ההתחייבות ה"מעורפלת", כהגדרתה, לא נראה שהממשלה הנוכחית או הבאה תיישם.

 "אני לא מעריכה שבאמת יפסיקו לתקצב את השטחים, כי אין רצון לעשות את זה. מדינת ישראל יכולה לעשות את זה, אבל אני מאמינה רק למעשים".

 

מאז הגשתו לשרון, מימוש דו"ח ועדת ששון התגלגל בין שרי המשפטים לבני ורמון, שנשאר עד היום ראש הוועדה ליישום פינוי המאחזים. לטענתה, לא רק שלא נעשה דבר מאז הדו"ח, אלא שהמצב החמיר. "רוב ההמלצות לא יושמו. קיוויתי שהדו"ח ייושם, אבל היום אני סקפטית ביותר שממשלת ישראל - כל ממשלה תיישם אותו".

 

יש רק יותר ויותר מאחזים

במהלך 2007 החלו פינויים של מספר מאחזים ביהודה ושומרון, בהוראת אלוף פיקוד מרכז דאז, יאיר נווה, כחלק מיישום המסקנות שהגישה עו"ד ששון: "מדובר רק בפינוי מכולות. פינויים אמיתיים של יישובים לא בוצעו מאז הדו"ח", היא אומרת.

 

בדו"ח המקורי כתבה ששון כי קיימים 105 מאחזים בלתי חוקיים בשטחים. היום, היא אומרת "אני מעריכה שהמצב חמור יותר. ככל שאני יודעת, רק הלכו ונוספו מאחזים".

 

למרות זאת, את האצבע המאשימה היא אינה ממקדת כלפי גורם ספציפי. "לבני אכן מונתה לראש הוועדה ליישום הדו"ח ולא עשתה עם זה שום דבר,

 אבל זה לא עניין אישי מול לבני, אלא מול הממשלה. דו"ח המאחזים מציג תופעה. מי שבונה את הבנייה הבלתי חוקית בשטחים הם רשויות המדינה. יש לכך השלכה על אכיפה כוללת של החוק בשטחים וכשאנשים מתרגלים לרעיון שניתן להפר את החוק בבנייה, אז הם מתרגלים לכך שניתן לעשות זאת גם בדרך אלימה".

 

"אם הממשלה הייתה מתכוונת ברצינות להפסיק תופעות בלתי חוקיות הייתה מתחילה לפחות בטיפול בתופעות שחשף הדו"ח, למשל, מימון ממשלתי למאחזים, שמושג בדרך לא-חוקית ללא אישור הממשלה. נושא הבנייה בשטחים בנוי רבדים-רבדים. החל במים, דרך התחברות לחשמל ובנייה. כל אלו מחייבים טיפול מקיף ויסודי. אי אפשר לטפל בדבר כזה באמצעות החלטה מהמותן כמו זו שהתקבלה", היא אומרת.

 

אנשי הימין הגדירו "צביעות" את החלטת הממשלה נגד המאחזים למרות שבפועל עודדה את הקמתם. "יש לא מעט אמת בכך. הדו"ח חשף שלמרות המדינה אמרה תמיד שאינה יודעת מי בונה את המאחזים, היא מימנה אותם בפועל. לכן, אני לא מאמינה שיש רצון אמיתי להפסיק לממן את המאחזים. מדינה דמוקרטית יכולה להפסיק תופעה, אם היא רוצה, כמו שעשה אריאל שרון עם הפינוי מעזה".

 

פרט לקושי התפיסתי שמונע, לטענת ששון, פינוי בפועל של המאחזים, קיימות גם בעיות ביורוקרטיות שמסכלות את מימוש מסקנותיה. "קיימת המלצה של משרד המשפטים שעומדת בסתירה לדו"ח ששון ומאפשרת בנייה נרחבת בשטחים, לפי החלטת המתנחלים, בעוד שהדו"ח שלי המליץ כי הממשלה תהיה זו שתחליט על היישום הדו"ח. אם המדינה רוצה לעודד את הבנייה, שתחליט על בנייה חוקית ותפסיק להיות שותפה לבנייה לא חוקית בשטחים. שתיקח אחריות. במקום זה מה שאנחנו רואים זה הפרת חוק גורפת ומסיבית בשטחים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
החלטות על הנייר. עו"ד טליה ששון
צילום: אלכס קולומויסקי
מפחדים מעימות?
צילום: AFP
מומלצים