שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    האם חייבים מניין בשביל לומר ברכת הגומל?

    שאלה:

     

    האם אפשר לברך ברכת הגומל באופן פרטי? קרה לי נס, כפי שהברכה מגדירה ולא נראה לי שאגיע לבית הכנסת כדי לומר אותה ואשמח לומר אותה באופן פרטי. דבר נוסף, היכן או למי ניתן לתרום צדקה? תודה רבה.(אור)

     

    תשובה:

     

    אור שלום,

     

    המקור לחיוב ברכת הגומל הוא בתלמוד במסכת ברכות (דף נד) וסוכמו הדברים בשולחן ערוך (אורח חיים סימן ריט) ושם נאמר: "ארבעה צריכים להודות" - יורדי הים כשעלו ממנה, והולכי מדבריות כשיגיעו לישוב, ומי שהוא חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא. וסימנך: "וכל החיים יודוך סלה" חבוש, יסורים, ים, מדבר. " (המילה חיי"ם בראשי תיבות מרמזת לארבעת חיובי ברכת הגומל)

     

    ארבעת חיובים אלו נלמדים מפרק ק"ז בתהילים בו נאמר אחרי הצלה של כל אחת מהארבעה, חיוב ההודאה לה'. למשל, לגבי חולים שנתרפאו נאמר שם: " יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם: יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם" (פסוקים כ, כא)

     

    הראשונים נחלקו, האם רק ארבעה אלו חייבים להודות בברכת הגומל, כאשר עברו את הסיבוך ויצאו ממנו, או גם כל סכנה אחרת שאדם ניצל ממנה - עליו להודות לה', וארבעה אלו אינם אלא דוגמאות בלבד.

     

    וכך כתוב בשולחן ערוך (אורח חיים ריט ט) : אלו ארבעה לאו דווקא, והוא הדין "למי שנעשה לו נס, כגון שנפל עליו כותל, או ניצול מדריסת שור ונגיחותיו, או שעמד עליו בעיר אריה לטורפו, או אם גנבים באו לו, אם שודדי לילה ,וניצול מהם וכל כיוצא בזה, כולם צריכים לברך הגומל". כך למעשה מקובל לפסוק, שבכל מקרה של סכנה יש לברך.

     

    בתהילים שם, לגבי ההודאה של יורדי הים נאמר " וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ"

    (פסוק לב), על פי זה נאמר בפוסקים, שיש לומר ברכה זו בפני עשרה גברים, ונהגו לברך אחר קריאת התורה. אולם אין מניעה לומר בפני מניין, גם שלא בבית הכנסת, ויש נוהגים כך לכתחילה לגבי נשים שניצלו, שאומרות את הברכה שלא בבית הכנסת.

     

    לכן, לכתחילה נראה שרצוי לומר את הברכה בבית הכנסת וכפי המנהג המקובל. אמירה כזו דומה ומזכירה את החיוב בזמן המקדש, בו הביאו קרבן תודה ; כאשר אדם בא לבית הכנסת יש בזה יתר הודאה והכרה במי שאחראי לנס ההצלה, אולם כאמור אין הדבר מעכב, ואפשר לומר בכל מקום בפני עשרה.

     

    בנוסף, נכון ויפה להביע תודה על ידי נתינת צדקה, ואפשר לתת לאחד מארגוני הצדקה הרבים הקיימים ופועלים למען נזקקים. ישנם ארגונים מקומיים וישנם – ארציים, כמו "עזר מציון" "אורות חסד" ועוד רבים. כל טוב. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים