שתף קטע נבחר

 

המיצ"ב: נכשל וכמעט נכשל במתמטיקה ובאנגלית

יממה אחרי פרסום נתוני הידרדרות בהשוואה לעולם, בחינות המיצ"ב מראות על המשך הנסיגה של תלמידי ישראל: במתמטיקה לכיתות ח' הממוצע עמד על 44.1. ציונים לא מחמיאים גם במבחנים באנגלית ובמדעים. משרד החינוך: השביתות אשמות. תמיר: חייבים רפורמה בחטיבות הביניים

שוב נתונים לא מחמיאים לתלמידי ישראל במבחני המיצ"ב: במבחן במתמטיקה הממוצע בכיתות ה' הוא 59.2, ובכיתות ח' 44.1. במבחן מדע וטכנולוגיה לכיתות ה' הממוצע הוא 59.2, בכיתות ח', הממוצע הוא 56.5. במבחן באנגלית, בכיתות ה' הממוצע הוא 73.8 ובכיתות ח' 58.4. במבחן בעברית, הממוצע בכיתות ב' הוא 79.7, בכיתות ה' 78.4 ובכיתה ח' 67.9. כך עולה מנתונים שהוצגו אחר הצהריים (יום ג') על-ידי משרד החינוך.

 

מבחני ההישגים הארציים מיצ"ב - "מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית" - נערכו ללמעלה מ-110 אלף תלמידים בשנת הלימודים הקודמת.

 הם נועדו לבדוק באיזו מידה עומדים בתי-הספר היסודיים וחטיבות-הביניים ברמת הדרישות המצופה, לפי תוכנית הלימודים.

 

לשם השוואה, במבחן שנערך שנה קודם לכן היה הממוצע במתמטיקה לכיתות ה' 56.9, הממוצע במדע וטכנולוגיה 68.8 והממוצע באנגלית 72.5.


 

בכל המבחנים ובכל המקצועות נמצא פער עקבי בהישגים לטובת התלמידים דוברי העברית, בהשוואה לדוברי ערבית. גם בקרב בנים ובנות נמצאו פערים - במתמטיקה לכיתות ה' הישגי הבנים גבוהים יותר, ולעומת זאת במבחן לכיתות ח' הישגי הבנות גבוהים יותר.

 

במשרד החינוך הסבירו כי הנתונים הם תוצאה של השביתות שהיו במערכת החינוך העל יסודית בשנה שעברה, ולכן אי אפשר להשוות את התוצאות שהתקבלו בחטיבות הביניים לאלו של שנת הלימודים הקודמת.

 

השרה תמיר: חייבים רפורמה בחטיבות הביניים

שרת החינוך, יולי תמיר, אמרה: "המיצ"ב מלמד אותנו כי בבתי הספר היסודיים ישנו תהליך הדרגתי של התקדמות שאנו מקווים כי יימשך. אנו לא מאמינים בקפיצת מדרגה, אלא בתהליך שלוקח זמן. עם זאת, בחטיבות הביניים הציונים מראים על משבר גדול. אני אומרת מזה זמן רב, חייבים רפורמה בחטיבות הביניים, אחרת לא נוכל להחזיר את המערכת למקום ראוי".

 

ומי אשם בתוצאות? לפי משרד החינוך המורים. לדברי השרה תמיר: "הבעיה הקשה שלנו היא שיפור רמת המורים. ההכשרה המקצועית שלהם היא בראש סדר יומינו". היא הוסיפה כי ברפורמת "אופק חדש" מחייבים מורים להגיע להשתלמויות ולכן חובה להכניס חטיבות ביניים לרפורמה.


השרה תמיר ופרופ' בלר (צילום: מוקי שוורץ)

 

פרופ' מיכל בלר, מנכ"לית הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך - האחראית על מבחני המיצ"ב, אמרה: "אנחנו לא רואים במדידה עצמה מטרה, אלא כלי שנועד לבדוק מה אפשר לשפר בקרב השכבות החלשות למשל. הציונים הנמוכים בחטיבות הביניים הם תולדה של שביתת המורים - חודשיים של לימודים הלכו לאיבוד בכיתות ח' בגין שביתת המורים. מערכת חינוך שבה במשך חודשיים לא מתקיימים לימודים, יש שביתה וזה אינו מורגש - זו מערכת טעונה שיפור".

 

בנוסף, מבחני המיצב בודקים בין היתר גם את האקלים הבית ספרי. התלמידים ביקשו למלא שאלונים לגבי שביעות הרצון שלהם מהיחס של המורים, האלימות בבית הספר והשיעורים הפרטיים.


 

מהנתונים עולה כי לפחות 14% מהתלמידים בכיתות ה'-ט' דיווחו על מעורבות באירוע אלימות. מבין אירועי האלימות החמורה ציינו 8% מהתלמידים כי "תלמיד נתן לי מכות חזקות", 11% ציינו כי תלמיד איים שייפגע בהם ועוד 3% מהתלמידים ציינו כי תלמיד סחט אותם באיומים. 20% מהתלמידים ציינו כי קיבלו מכה או בעיטה או אגרוף מתלמיד אחר ו-8% סיפרו כי הטילו עליהם חרם.

 

2 מכל 5 תלמידים נעזרים במורה פרטי

לגביי התקדמות בלימודים - ציינו 78% מהתלמידים כי הם חשים שהמורים מאמינים ביכולתם להתקדם. לגבי שיעורי הבית, כ-60% מהתלמידים מדווחים כי מוריהם בודקים את שיעורי הבית. כשלושה רבעים מהתלמידים מדווחים כי המורים בכיתה אכן בודקים אם הכינו את השיעורים, אך רק כמחצית מהם מדווחים על בדיקה יסודית וקפדנית של שיעורי הבית.

 

וכמה זמן מקדיש התלמיד הישראלי להכנת שיעורי הבית? כמעט מחצית מהתלמידים - 47% - מקדישים בין שעה לשעתיים ביום להכנת שיעורי בית. 35% מקדישים פחות משעה ביום, 12% מקדישים בין שעתיים לשלוש שעות ביום ו-6% מקדישים יותר משלוש שעות ביום.

 

40% מהתלמידים נעזרים במורים פרטיים במקצוע אחד לפחות. המקצוע בו נעזרים מרבית התלמידים הוא אנגלית - 28%. 25% מהתלמידים דיווחו כי הם נעזרים בשיעורים פרטיים במתמטיקה. 11% דיווחו כי הם נעזרים בשיעורים פרטיים בלשון, הבעה או עברית ו-6% נעזרים בשיעורים פרטיים בנושא מדע וטכנולוגיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נכשל במתמטיקה. אילוסטרציה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
תמיר. דרושה רפורמה בחטיבות
צילום: ירון ברנר
מומלצים