שתף קטע נבחר

העופרת יצוקה - התיירות במצוקה

הלחימה בעזה והתקפות הטילים על הצפון והדרום בעיצומן - ואת הפגיעה בענף התיירות אפשר לראות כבר עכשיו. הישראלים אולי יפצו את עצמם בנסיעות לחו"ל אחרי שהמצב יירגע - אבל התיירים ידירו רגליים מישראל עוד זמן רב

כשלושה שבועות בלבד עברו מאז החל מבצע "עופרת יצוקה". הלחימה בעזה והתקפות הטילים על ישראל נמשכות עדיין, כמו גם המחאה ברחבי העולם נגד פעולות צה"ל. אמנם אין עדיין נתונים רשמיים לגבי תקופה זו, אולם בענף התיירות כבר ברור כי מדובר במצב חירום.

 

בהתאם להשפעתו על תחומי החיים האחרים, המצב הביטחוני משפיע גם על כל זוויות התיירות: החל מיציאת ישראלים לנופש ברחבי הארץ, דרך יציאות לחופשה בחו"ל ועד הגעת תיירים לביקור בישראל. את הסימנים לפגיעה בשטח רואים כבר עכשיו.

 

יש לציין כי גורמים רבים חוברים לכדי יצירת מגמות בתחום התיירות, ובוודאי שלא ניתן לייחס את הפגיעה המספרית למצב הביטחוני לבדו. גורם מרכזי נוסף המשפיע על אופייה של התיירות המקומית והזרה, הוא כמובן המשבר הכלכלי העולמי. שכן בזמנים של מיתון יורדים בעולם כולו מספרי התיירים - וכך גם בארץ. פנינו למספר גורמים בענף התיירות על מנת לאפיין את המגמות העכשוויות:

 

האטה וירידה בהזמנות התיירים

רונית אורן, סמנכ"ל התאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל, מספרת: "למרות שמדובר בתקופת החורף - המאופיינת מטבעה בהאטה עונתית, אין ספק שההאטה החמירה עוד יותר על רקע המשבר הכלכלי והמלחמה. פגיעה מתמשכת בתנועת התיירות כולה יש כבר מזה כמה חודשים - וזאת עקב האטה הכלכלית העולמית. אולם מאז החלה הלחימה בדרום המצב החריף באופן ממשי.

 

"קשה מאוד להעריך את היקף ההאטה במספרים או אחוזים אבל ניתן לומר במידה רבה של זהירות שמדובר בירידה של כ-30% לפחות בנפח הפעילות בתיירות היוצאת והתיירות הנכנסת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - וירידה חדה עוד יותר בתיירות הנכנסת ובמיוחד בצפי ההזמנות העתידיות. 

 

אורן מציינת כי מדובר גם בביטולים של חופשות שהוזמנו לפני תחילת הלחימה וגם בעצירה בהזמנות עתידיות, וזה מורגש היטב הן בתיירות היוצאת, הן בתיירות נכנסת והן בתיירות הפנים. "כדאי לציין כי התיירות הנכנסת סובלת במיוחד מביטולי קבוצות ומעצירה מוחלטת של הזמנות עתידיות. מצב זה יקשה, כפי שהיה במקרים דומים בעבר, על שיקום תנועת התיירים הנכנסת לעתיד גם בשוך האירועים".  


לא רק המלחמה היא הגורם היחידי (צילום AFT)

 

ומה עושים? אורן אומרת כי הבבואה הקשה ביותר של האטה בענף התיירות היא פיטורי עובדים. "זוהי מכה כפולה למעסיקים ולעובדים. המעסיקים, בלית ברירה נאלצים לשלוח עובדים מקצועיים. מאוחר יותר, בזמנים טובים, הם נאלצים לגייס עובדים אחרים ולהכשירם בעלויות נכבדות. ואילו העובדים, מאבדים את מקום עבודתם וחלקם נאלצים לזנוח את מקצועם על מנת להתפרנס". 

 

מצב קשה זה מחייב יוזמה ממשלתית והפעלת תוכנית חופשה ללא תשלום לעובדים (חל"ת), מציינת אורן ומוסיפה כי ההתאחדות כבר פנתה בעניין זה למשרד התיירות בבקשה כי ייזום את הפעלת התוכנית, שבמסגרתה יוצאים העובדים לחופשה המשולמת להם על ידי הביטוח הלאומי (שממילא היה משולם דמי אבטלה אם היו העובדים מפוטרים). בזמן חופשתם זוכים העובדים לתקופת הכשרה של כמה חודשים ספורים, ובכל אותו הזמן נשארים העובדים קשורים ביחסי עובד מעביד עם מעסיקיהם הממשיכים לשלם את התשלומים הסוציאליים שלהם.

  

פגיעה עתידית

שמואל צוראל, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, מספר כי ניכרת ירידה במספר ההזמנות, אך עדיין אינה משמעותית. הוא מסביר כי את הנזק ניתן יהיה לראות רק בעוד חודש חודשיים. "הפגיעה נעשית בעיקר בהזמנות העתידיות, וכרגע מוקדם מדי לדעת מה נפח הנזק.

 

"מכיוון וזאת עונת שפל גם כך, עיקר הפגיעה נראית בהקטנת וביטולים של הזמנות עתידיות של קבוצות, כרגע אין כאלה הזמנות". צוראל מסביר: "בתיירות יש זמן דגירה. מה שלא נרשם עכשו עבור החודשים הבאים, מעיד על הנזק שיקרה עוד חודשים-שלושה. ולכן האירועים עכשו משפיעים על כל השנה".

 

צוראל מציין כי שורה של צעדים ננקטים למען מזעור הפגיעה. "ראשית, מימדי הפגיעה תלויים בצעדים שתנקוט מדינת ישראל, ובמהירות התגובה שלה". במלונות כבר החלו בצעדי צמצום והתייעלות, כמו מעבר לארבעה ימי עבודה. "ינקטו כל הצעדים שנעשים בזמן משבר. אנחנו חיים ממשבר למשבר, ותמיד יש את היום שאחרי. מנסיון העבר אני מעריך כי נצמצם את הנזק", אומר צוראל.


פגיעה עתידית בתיירות הנכנסת (צילום: שלום בר טל)

 

הצד האופטימי

גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס, מדווחת על פגיעה מינימלית בנפח התיירות היוצאת: "עד סוף דצמבר כמות השיחות שנכנסה לחברה הייתה מקבילה לשנה שעברה באותה תקופה. לגבי ינואר ההשערה כרגע היא כי מדובר על כ-10% ירידה. יש לא מעט אנשים שרוצים 'לברוח' ולהתאוורר קצת מהמצב בארץ. צריך לזכור שאנו הישראלים לצערנו כבר רגילים למלחמות וקונפליקטים, ולא באמת מפחדים משום דבר...

 

"לשמחתנו הרבה, ובניגוד למלחמת לבנון השנייה, אז היינו בשיא עונת התיירות, הפעם המבצע מתקיים בתקופת החורף, כאשר אנו כבר ערוכים מראש לצמצומים בטיסות ובביקושים המתרחשים בכל חורף, ועל כן הפגיעה בחברה אינה קשה. אנחנו מסתכלים על חצי הכוס המלאה ומקווים כי המצב יתייצב בקרוב.

 

"אנו מאמינים שהמלחמה תיגמר תוך שבועיים לערך במקסימום. היערכות עתידית תצטרך להיעשות במידה והמלחמה תתארך לעוד חודש ויותר, מה שאנו מאמינים ומקווים שלא יקרה. יש לא מעט הזמנות עתידיות לחודשים פברואר-מרץ, ואנו דווקא אופטימיים לגבי העתיד. מהניסיון של העבר, במלחמת לבנון השנייה ובאינתיפאדה, אחרי תקופות של לחץ בטחוני יש עוד יותר מתמיד את הצורך 'להשתחרר' בחופשה בחו"ל, ואנו צופים שמייד לאחר המבצע בעזה ההזמנות יעלו דווקא, למרות המצב הכלכלי", מוסרת זכאי.

 

אמנון בן דוד, מנכ"ל "אשת תיירות נכנסת", אופטימי פחות: "לצערנו הרב, בהחלט ניכרת פגיעה לא קטנה במספר התיירים המגיעים לישראל בימים אלה, אם כי לא כמו שהיה בתקופת פיצוצי האוטובוסים ב-2002 ו-2003. נכון להיום יש ירידה של כ-50% בהזמנות. אין ביכולתנו לעשות הרבה כרגע, אך תהיה זו אחריותו של משרד התיירות לקדם שוב את התיירות הנכנסת לישראל לכשתסתיים המלחמה. משרד התיירות הוא היחיד שיכול יהיה לעשות זאת".

 

גם רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מדווח על ירידה של כ-20% במספר הטסים לחו"ל. "הקיטון ברובו נובע מהמלחמה - מאנשים שקיבלו צווי שמונה אך גם מחוסר החשק של אנשים לטוס בעת לחימה". הפגיעה בעבודה אף הביאה את החברה לעבור לעבוד ארבעה ימים בשבוע. ולמרות זאת, מפתיע קרסו ואומר: "המצב עדיין טוב בהרבה מהמצב שהיה במלחמת לבנון השנייה, שם צנח מספר הטסים בכ-40%". קרסו מדגיש: "העובדה שחורף עכשיו מסייעת אף היא, היות ולא מדובר בשיא העונה. נכון לעכשיו אנחנו מצפים שסיום הלחימה יחזיר את המצב לקדמותו".

 

ירידה במספר הטיסות

בחברת התעופה הבריטית "בריטיש איירליינס" המפעילה טיסות ישירות מישראל ואליה, רואים פגיעה בביקושים לטיסות הן מהארץ והן מחו"ל. "הירידה בביקושים החלה עוד לפני הלחימה בדרום, ויש לה קשר ישיר וחזק למשבר הכלכלי בחו"ל ובארץ. בנוסף, הגיוסים המאסיביים למילואים השפיעו גם הם על הביקוש (הן מהנוסעים עצמם שקיבלו צווי 8 לביטלו נסיעות, והם מקרובי משפחה שנמנעים מלעזוב את הארץ בתקופה זו). השילוב של שני המשברים יחד הביא לפגיעה קשה במספר הנוסעים לחו"ל", אומרת יעל קטן, המנהלת המסחרית של בריטיש איירווייס ישראל, ומעריכה כי מדובר בירידה של כ-25% עד 30% במספר הנוסעים.

 

על מנת לנסות ולמזער נזקים ולהגביר את הביקוש החליטה החברה לצאת בקמפיין פרסומי בישראל, ולהוריד את מחירי הכרטיסים.

 

עמית לבני, מנהל שיווק באל על, מבדיל בין תיירות נכנסת לבין תיירות יוצאת. "מבחינת ישראלים המבקשים לטוס לחו"ל, אנחנו רואים האטה מסוימת בעקבות המצב הביטחוני -  אולם מדובר באחוזים בודדים. הירידה היא בעיקר בנסיעות של צעירים ואני מניח שזה קשור לגיוסי המילואים הגדולים. עם זאת, אנחנו רואים תופעה מאוד מעניינת של מעבר של נוסעים אלינו מחברות אחרות, בעיקר בכל הקשור לטיסות למזרח הרחוק. אנשים שהתכוונו לטוס בחברות שהטיסה בהן כוללת טיסות מעל שטחים עויינים או עצירה בשדות תעופה בארצות מוסלמיות - מעדיפים לטוס בתקופה כזו איתנו".

 

בנוגע לתיירות נכנסת, המצב קצת שונה ולבני מדבר על ירידה בנפח של 8 עד 10 אחוזים כתוצאה ישירה של המצב הביטחוני. "אנחנו רואים את ההשפעה בעיקר בקרב תיירים זרים, כמו קבוצות של נופשים מגרמניה או מרוסיה, למשל. אחרי הכל, אנחנו לא בדיוק מדינה אטרקטיבית לנופש כרגע. בקרב תיירות יהודית - ביקורי קרובים או תומכי ישראל - אנחנו רואים פגיעה נמוכה יחסית. להיפך, זיהינו תופעה של אנשים שלא התכוונו לבוא בתקופה זו לישראל, אולם החליטו להגיע על מנת להביע הזדהות עם התושבים. עבורם יצאנו בקמפיין סולידריות - ויש אלפי מתעניינים. יוצא מן הכלל".

 

שני קמפיינים מיוחדים למצב שיזמה אל על כוללים תרומת נקודות על ידי חברי מועדון הלקוחות - שיאפשרו לאגודה למען החייל להטיס חיילים בודדים לביקור בארץ מולדתם עם תום הלחימה. לבני מדווח כי נכון לעכשיו נאספו כ-350 כרטיסים, כאשר המטרה היא להכפיל זאת ולאפשר לכל החיילים הבודדים ליהנות מכרטיס הביתה. בנוסף יצאה החברה במבצע של

50% הנחה להורים של חיילים בודדים שרוצים לבקר בארץ.

 

בנוסף לקמפיין זה, מתוכננים קמפיינים עתידיים שיעלו בתום הלחימה, ויציעו הטבות עבור תושבי הדרום ומילואימניקים, ומבצעים המיועדים לכלל הציבור, על מנת "שיוכלו לשחרר לחצים", כדברי לבני.

 

ומה בעתיד? מבחינת תיירות יוצאת, מסביר לבני,  ראינו בעבר שיש עלייה גדולה בביקוש לאחר אירועים ביטחוניים. הבעיה היא בקרב התיירים הזרים: "בשונה מהישראלים, בחו"ל נוהגים לתכנן את החופש לטווח הארוך", מסביר לבני. "מה שאומר שמי שמתכנן בימים אלה את חופשתו הבאה, בסתיו או בקיץ הבא, יימנע מלבחור בישראל כיעד. זו תהיה פגיעה מתמשכת, ואני מעריך שההתאוששות ממנה תיקח עד סוף שנת 2009".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם יגיעו תיירים בחודשים הבאים
צילום: Gettyimages Imagebank
מומלצים