שתף קטע נבחר

שוק הטלוויזיות: המחיר קטן - המסך גדול

בשנה האחרונה ירדו המחירים של מסכי ה-LCD והפלזמה בעשרות אחוזים, בה בעת שהביקושים גדלו. הסיבות: המלאים הגדולים שהצטברו אצל היצרנים, והתחרות העזה בין הרשתות

האם בקרוב יהיה זול יותר לצפות את קירות הסלון שלנו במסכי טלוויזיות אל.סי.די מאשר בטפטים? אם נבדוק את כל המבצעים שנוחתים עלינו בימים אלה, נראה כי בעל הבית השתגע: קנו מקרר - קבלו טלוויזיה, קנו מסך אחד - קבלו שני חינם, קנו באאוטלט - תקבלו טלוויזיה 42 אינץ' ב-3,942 שקל.

 

כל יום מוליד מבצע אגרסיבי מקודמו. מה קרה? "המחירים יורדים כי בישראל, מציאות המכירה הפוכה למה שקורה בעולם. אצלנו, כשיש גל של ביקושים המחירים יורדים. המסך הדק הפך לסמל הסטטוס הישראלי החדש והדביק את הג'יפ. הוא גם

מצב השוק
טלוויזיה במשבר - חוזרים ל-LCD / ליאור קורן, dtown
המשבר הכלכלי משפיע על שוק הטלוויזיה שמאט את פיתוחן של טכנולוגיות חדשות. האם בעתיד הקרוב נאלץ להסתפק במסכים זולים בלבד, ומה יעלה בגורל ה-OLED?
לכתבה המלאה
נגיש יותר. אנחנו רוצים אותו גדול יותר, דק יותר. וקונים יותר, בניגוד למיתון בכל הקטגוריות האחרות בתחומי החשמל והאלקטרוניקה," אומר יובל גל, מנכ"ל בסט ביי, הטוען כי חלה עלייה של עשרות אחוזים במכירות בחודשים האחרונים. בינואר-פברואר מכרו ברשת כמעט פי שניים לעומת השנה שעברה.  

 

"המחזורים לא עלו, אבל המסכים הדקים מייצרים את התנועה העיקרית בחלק גדול מנקודות המכירה של רשתות החשמל. אנשים ידחו קניית מקרר, אבל לא קניית מסך דק", אומר מנהל רשת אחרת.

  

ברשת עולם הקולנוע המתרחבת, יוזמים מבצעים נקודתיים, הוזלות של שלושה ימים על מותגים פרטיים הנמכרים במחירים שרק לפני שנה היה קשה לייחס למסכים דקים: למשל, 1,400 שקל למסך 32 אינץ' בשלושת ימי הפורים. והוא צופה למכור 300 מסכים. בה בעת הוא מריץ מבצעים של החברות הגדולות והידועות, כמו פלזמה של פנסוניק (פי.וי42 8. אינץ' ב- 3,790 שקל), או אל.סי.די 32 של סמסונג ב-2,390 שקל.

 

מפתים את הצרכן

"זו שנה אגרסיבית, שנת מיתון. התחרות קשה, הצרכן מוטה ומוכוון מחיר, וצריך לפתות אותו כשהמלחמה בין המותגים קשה. בדרך מגיע חג הפסח, שהוא סיבה טובה לתמרץ קניות", אומרת יעל רוט, מנהלת השיווק של קבוצת ח.י, יבואנית אל.ג'י, המשתתפת בחגיגה עם מבצע אגרסיבי משלה: לדוגמה, מסך אל.סי. די 42 (אל.ג'י. 53 ב-5,990) שקל.


הצניחה במחירי הטלוויזיות (בממוצע) בשקלים

הצניחה במחירי הטלוויזיות (בממוצע) בשקלים
דגם מחירי מרס 2008 מחירי מרס 2009 הירידה באחוזים
LCD 42 אינץ' 10,020 7,331 27
LCD 32 אינץ' 5,428 3,886 28
פלזמה 42 אינץ' 9,728 7,539 22.5
פלזמה 32 אינץ' 4,464 2,982 33

נתונים: זאפ 

 

"רשתות השיווק רודפות אחרי הזנב של עצמן. רואים ירידה במכירות כל מוצרי החשמל, היצרנים בחו"ל מפעילים לחץ על היבואנים לעמוד במספר ההזמנות שלהם עוד מאוגוסט 2008, כאשר היו במצב רוח אופטימי. הרשתות מתחרות באגרסיביות רבה זו בזו", טוען גיל לייזר, סמנכ"ל שיווק של פיוניר, המשחקת בשוק הפרימיום, הטלוויזיות היקרות יחסית, שאינן משווקת ברשתות אלא בחנויות הפרטיות המתמחות ואינן משתתפות בחגיגת המחירים.

 

עם זאת, גם המחירים בפיוניר ירדו מתחילת שנת 2009 ב-10% ויותר. טלוויזיה של "פול היי דיפינישן" 50 אינץ' מתוצרתה, שנמכרה בתחילת ינואר ב-26 אלף שקל, עולה כיום 21,900 שקל.

 

"ב-3,000 שקל אתם יכולים היום לקבל מסך 32 אינץ' של מותג מוביל, ב-5,000 שקל אתם יכולים לקבל מסך Full HD 37 וב-7,000 שקל מסך .Full HD 46 "לא היו מחירים כאלה", טוען גל.  

 

ינון חיימי, עורך WiseBuy, סבור כי כמה גורמים הביאו למבצעי המסכים הדקים, מגמה שאנו עדים לה בשנתיים האחרונות. "כושר הייצור של החברות בעולם גדל, מה שהקטין את העלות ליחידה הבודדת וגרם לירידת מחירים. המצב הכלכלי בעולם יצר עודפים בקרב היצרנים, והם מעוניינים להיפטר מהם ומציעים אותם במחירים אטרקטיביים".

 

איתן זינגר, מנכ"ל זאפ, משרטט תמונה על פיה קיימים עודפים עצומים בהיצע לעומת הביקוש, קודם כל בעולם, המגיעים עד ליחס של פי שניים. "המשחקים האולימפיים בסין הגדילו את הייצור בכמויות עצומות, בעיקר אצל הסינים, שתלו בה תקוות גדולות. אבל הבועה התרסקה. הביקוש נעצר בתום המשחקים. יבואני המוצרים הזולים, אבל לא רק הם, משוועים להיפטר מהמלאים של המוצר, שבתוך כמה חודשים מתיישן והופך לאבן שאין לה הופכין".

 

מבצעים נקודתיים

דווקא יבואני המותגים היקרים יותר מזהירים שחגיגת המחירים מסתיימת, בעיקר בגלל הפיחות בדולר וביין היפני. לכן, את מותגי הפרימיום וקווי הפרימיום של המותגים היקרים יותר לא רואים בחגיגות ההוזלות - למשל פיליפס, פיוניר, ואפילו הקווים היוקרתיים של פנסוניק.

 

"ירידת המחירים של השנתיים האחרונות נעצרה", טוען גרשון פטרושקה, סמנכ"ל ניופאן, מהיבואניות הגדולות בשוק, החולשת גם על מותגים נחשבים כמו טושיבה וגרונדיג, אבל גם על מותגים עממיים יותר כמו האייר ופיילוט. "המבצעים הם נקודתיים, כדי להיפטר ממלאים, אבל מה שקורה בתחום המסכים הדקים מזכיר את המציאות שכבר השתלטה על ענף המחשבים".

 

היבואנים דואגים לכך שלא תוציאו פחות על מחשב, תישארו באותה רמת הוצאה של 1,000 דולר בממוצע, אבל יפתו אתכם במספר תוספות גדול יותר. באותו מחיר יוסיפו לכם די.וי.די, בלוטות' ועוד. יבואני הטלוויזיות הנחשבות ישקיעו מאמצים שיווקיים ניכרים כדי שתוציאו 7,000-6,000 שקל בממוצע על מסך דק של 42 אינץ,' שחלקו בשוק הולך וגדל, והוא מרכז כיום כ-40%-35% מהמכירות - נתח שוק מקביל למסכי ה-32 שהיו רק לפני שנה אחראים לכ-60% מהשוק. אבל במחיר הזה תקנו היי דפינישן מלא, ולא מסך עם הכנה להיי דפינישן כפי שקניתם לפני חצי שנה.

 

בתנאי השוק הנוכחיים אתם יכולים לרכוש מסך אל.סי.די בגודל של 32 אפילו במחצית התקציב, וללכת הביתה שמחים וטובי לב עם מסך שימלא אחר צורכיכם די והותר. בבדיקת איכויות מסכים שערכו ב- WiseBuy גילו דגמים כאלה גם להייסנס, גם להאייר וגם לאל. ג'י במחירים שבין 3,990-3,000 שקל.

 

ברשתות כבר התחילו לקבל מסרים מהיבואנים, שאם יימשך הפיחות בדולר, הם יתחילו להעלות את המחירים. "מה שקורה לדולר מקלקל את החגיגה", מודה פטרושקה.

 

ניצחון מסכי ה-LCD

אבל בינתיים, פרט לירידה במחירים, מתרחשות כמה תופעות מעניינות בתחום המסכים הדקים. הוויכוח הטכנולוגי - מי עדיף על מי, הפלזמה או האל.סי.די - אולי ממשיך ללהוט בין המומחים, אבל בשדה הביתי נתן האל.סי.די נוקאאוט לפלזמה, והוא שולט על מכירות המסכים הדקים עד 42 אינץ.' הפלזמה מתחפרת בשוק המסכים הענקיים של 50 אינץ' ויותר, ובשוק המסחרי: חנויות וקניונים הזקוקים למסכים שמקרינים סרטים כל הזמן. על פי הערכות, כ-90% מהטלוויזיות בעלות מסכים דקים הנמכרות לבתים פרטיים הן טלוויזיות אל.סי.די. אפילו חברת פיוניר העולמית, נושאת דגל הפלזמות, הודיעה על כוונותיה להפסיק את ייצור הפלזמות שלה במארס 2010, עם כוונה אפשרית לצאת לחלוטין משוק המסכים הדקים, שהפך לבלתי רווחי ליצרנים.

 

מלחמות המחירים גם פגעו בכדאיות של רכישת מוצרים ביבוא מקביל - מוצרים שאינם בהכרח זולים ממקביליהם המיובאים על ידי הנציגים הרשמיים. ינון חיימי מצא, למשל, אתר אינטרנט המוכר זו לצד זו טלוויזיה סמסונג מאותו דגם בהפרש של 1,310 שקל בין היבוא המקביל ליבוא המקורי. אתר אחר מוכר את הדגם המיובא באופן רשמי ב-300 שקל בלבד יותר ממחיר היבוא המקביל.  

 

איך תבחרו את המסך הנכון?  

  • אל תשקעו בנתונים של רזולוציה, יחס ניגודיות, מהירות תגובה ובהירות. הם אמנם חשובים, אבל היום גם יצרנים סיניים, "יצרני מותגי פתקאות" כפי שהם מכונים בברנז'ה, יודעים לספק נתונים דומים מאוד למפרטי החברות המפורסמות. מה מבדיל בין המסכים? איכות המעבד. וזאת לא תצליחו לזהות בחנות.
  • לכו על המבחן המעשי. בקשו שיכוונו את הטלוויזיה לשידורים בשני ערוצים, ערוץ 10 וערוץ נוסף. זה המבחן האמיתי. רק טלוויזיה איכותית תיתן תוצאה טובה. מסכי האל. סי.די הירודים ייכשלו במבחן אפילו לעומת מקלטי הטלוויזיה הביתיים הוותיקים, הגדולים והכבדים.
  • הביאו מהבית סרט די.וי.די עתיר קטעים חשוכים. התרחשויות בלילה, בחדר חשוך - רק מכשיר איכותי יבחין בגוני השחור. במסך נחות תראו תוצאה שדומה למריחה של צבעים.
  •  אל תתפתו למבצעים של קחו קבלו, או שני בחינם, לפני שאתם משווים את מחיר המכשיר הראשוני בחנות שמספקת סתם מחירי הנחה. 

 

הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מסך LCD. סוני ישפאר
מסך פלזמה. פנסוניק
מומלצים