שתף קטע נבחר

כל כמה זמן צריך להחליף את המזוזות בבית?

שאלה:

 

האם נכונה הטענה שיש להחליף מזוזות כל שבע שנים? והאם יש להחליף רק בכניסה או בכל הבית? (דפנה צרפתי, מודיעין)

 

תשובה:

 

דפנה שלום,

 

מצוות המזוזה היא אחת המצוות המלוות את האדם באופן קבוע. חיובה נכתב בפרשיות התורה המבטאות קבלת עול מלכות שמים – פרשית "שמע ישראל" (דברים פרק ו ) ופרשית "והיה אם שמוע" (דברים פרק יא). בשתי פרשיות אלו נאמר: "וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ".

 

כך מסביר הרמב"ם בחובת הזהירות במצווה: "חייב אדם להִזהר במזוזה, מפני שהיא חובת הכל תמיד, וכל זמן שיכנס ויצא יפגע ביחוד השם שמו של הקדוש ב"ה, ויזכור אהבתו, ויֵעור משנתו ושגִיותָיו בהבלי הזמן, ויֵדע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים, אלא ידיעת צור העולם, ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים". (הלכות תפילין ומזוזה פרק ו, יג)

 

בגלל מיקומה של מצווה זו על בצד החיצוני של הפתח, נחשבת קיום מצוות המזוזה כסגולה לשמירה על הבית.

 

בתלמוד מסופר כי אונקלוס הגר (שלו מיוחס תרגום אונקלוס לתורה), היה קרובו של הקיסר. כאשר נודע הדבר לקיסר, הוא כעס ושלח חיילים להביאו. בכל פעם הצליח אונקלוס לשכנעם בצדקת דרכו. בפעם השלישית אסר הקיסר על החיילים לדבר איתו. כאשר יצאו מהבית, נָשַׁק אונקלוס למזוזה. החיילים תמהו לפשר הדבר, והוא ענה:"מנהגו של עולם, מלך בשר ודם יושב מבפנים ועבדיו משמרים אותו מבחוץ, ואילו הקב"ה, עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ, שנאמר: (תהלים קכא) ה' ישמר צאתך ובואך מעתה ועד עולם". כאשר שמעו זאת החיילים התגיירו גם הם, והקיסר לא הוסיף לשלוח עוד חיילים. (מסכת עבודה זרה, דף יא, א).

 

עם ישראל הקפיד מאד בכל הדורות, גם כאשר הדבר היה כרוך בסיכון, לקיים מצווה זו, שיש לה כאמור ערך של שמירה, וכן כותב ר' מאיר מרוטנבנרג:"מובטח אני, שכל בית מתוקן במזוזה כהילכתו אין שום נזק יכול לשלוט בו, ובבית שלנו, סבורני, שיש קרוב לכ"ד מזוזות". (שו"ת מהר"מ מרוטנברג חלק ב, קסא)

 

(פעמים רבות, מייחסים למצווה זו את כל הצרות והכישלונות, או ההצלחות, וכאשר קורה ח"ו אירוע שלילי בבית ממהרים לבדוק את המזוזה, כאילו הכל תלוי בה. ולא היא! עם כל חשיבות המצווה כנזכר, אם יהיה אדם מושחת, וישים מזוזות מהודרות בביתו, המזוזה לא תגן עליו... צריך להשתדל בכל המצוות, וגם במצוות המזוזה...)

 

את מצוות המזוזה מקיימים רק במזוזה שנכתבה על ידי סופר סת"ם ירא שמים, בכוונה לשם מצווה, ובהקפדה גדולה בכתיבה תמה. אפילו אם אות אחת אינה כתובה כראוי – המזוזה פסולה.

 

בגלל חשיבות המצווה, ובגלל מיקומה של המזוזה בפתח הכניסה מחוץ לבית, המזוזה עלולה להתקלקל בגלל הרטיבות ושינויי מזג האוויר. לכן, הורו חכמים לבדוק את המזוזה לעיתים מזומנות. וכך כותב הרמב"ם: "מזוזת היחיד נבדקת פעמיים בשבוע, ומזוזת רבים פעמיים ביובל, שמא נקרעה ממנה אות אחת או נמחקה, מפני שהיא קבועה בכתלים - מרקֶבֶת". (הלכות תפילין ומזוזה פרק ה, ט).

 

כלומר, יש לבדוק את המזוזה בבתים פרטיים כל שלש, ארבע שנים (פעמיים בשבוע = שבע שנים), ואילו מזוזות במבנים ציבוריים, צריך לבדוק רק כל עשרים וחמש שנה.

 

אמנם, החשש לקלקול קיים בעיקר בפתח החיצוני, אולם נהגו לבדוק את כל המזוזות. רק אם נמצאה מזוזה פסולה צריך להחליפה, אולם אם המזוזה כשרה, אפשר להחזירה למקומה.

 

לסיכום, צריך לבדוק פעמיים בשבע שנים, ולא צריך להחליף אם המזוזה נמצאה כשרה. כל טוב. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר) 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים