שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: Jupiter
    מהי התנהגות צרכנית משתלמת?
    ריבוי של צרכנים נבונים איננו רק אינטרס פרטי של הצרכן עצמו, אלא תורם ברמה הלאומית גם להגברת ההגינות וכיבוד החוק בחיי המסחר בישראל ולשיפור איכות חיי תושביה. לרגל יום הצרכן הבינלאומי 2009, מנכ"ל המועצה לצרכנות מספק כמה עצות שיכולות להועיל לכל אחת ואחד

    מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות באמצעות מכון "גיאוקרטוגרפיה" לקראת יום הצרכן הבינלאומי שמצוין היום (א') עולה כי מרבית הציבור בישראל שינה הרגלי צריכה בעקבות המצב הכלכלי.

     

    יום הצרכן הבינלאומי 2009

     

    כך לדוגמה, 66% צימצמו יציאות לבתי-קפה ומסעדות; 73% קונים פחות מוצרי ביגוד והנעלה; 56% צימצמו חופשות ובתי-מלון; 67% מעדיפים לקנות בחנויות מזון מוזלות ו-62% מקפידים לערוך קניות באמצעות רשימה שמכינים אותה מראש.

     

    תגובתו זו של הציבור מצביעה על התמודדות פעילה עם גורמים הפוגעים בכוח הקנייה שלנו כצרכנים. אין ספק, כי בדרך זו חוסכים הצרכנים סכומי כסף לא מבוטלים.

     

    השפעה חיובית נוספת של התנהגות צרכנית כזאת היא תגובת הנגד של בעלי העסקים, המתבטאת בהורדת מחירים ובפרסום הצעות קנייה אטרקטיביות ומבצעים בתנאים קוסמים. בכך עשויה התנהלותם הנבונה של הצרכנים להשתלם פעמיים - פעם על-ידי צמצום סל הצריכה, ופעם על-ידי הוזלת המוצרים הנכללים בו.

     

    קבלו כמה המלצות מועילות

    בהמשך למגמה זו קיימים כמה הרגלי צריכה נוספים, שאם הצרכנים יאמצו אותם, הם עשויים להימנע מהוצאות מיותרות:

     

    • להחליט מראש מה נחוץ לרכישה - ולא בחנות עצמה (ולהתייחס בהחלטה גם לכמות הנידרשת לאור השימוש הצפוי, למניעת רכישת עודפים העלולים להתקלקל).

     

    • להתעניין מראש לגבי חנויות שבהן מומלץ לרכוש (ולזכור כי מוצר זול בחנות כלשהי איננו ערובה למחירים נמוכים של מוצרים אחרים באותה חנות).

     

    • להשוות בין מוצרים שונים באותה החנות, ולא לרכוש את המוצר הראשון הנמצא על המדף - גם אם הוא הנגיש ביותר. את המוצרים הזולים ניתן למצוא לעתים דווקא בעומק המדף, או במדפים התחתונים או הגבוהים. (בתיקון שהוכנס באחרונה לחוק הגנת הצרכן, חובה לציין גם מחיר ליחידת מידה, דבר המקל על ההשוואה בין מוצרים). 

     

    • לבדוק לפני הרכישה מהי מדיניות החזרת המוצרים באותה החנות, כדי לבחון אפשרויות של חזרה מעסקה המתגלה בדיעבד כלא רצויה.

     

    • לקרוא היטב את תנאי המבצעים המתפרסמים בכלי התקשורת ובאינטרנט, ולוודא שהעסק אכן מכבדם. כדאי לשמור את הפרסומים לצורך הוכחה.

     

    • לבחון אם מבצעים של סלי מוצרים או "מתנות" הנלוות למוצר לא מייקרים את העסקה, אשר בה התכוונתם להסתפק מלכתחילה.

     

    • להתייעץ לפני עסקות גדולות או מורכבות עם אנשים המבינים בתחום, ועם צרכנים אחרים שביצעו עסקות שכאלה ורכשו נסיון (חיובי או שלילי). לעתים אף יתגלה כי ניתן לשפר את הצעות הרכישה שמקבלים.

     

    • לוודא שהמחיר הניגבה בקופה זהה למחיר על המוצר. במקרה של סתירה בין השניים - המחיר המחייב יהיה המחיר שהוצג על המוצר, אף אם מחירו בקופה גבוה יותר.

     

    • להיות מודעים לזכויותיכם הצרכניות ביחס למוצר או שירות פגומים או שונים ממה שהזמנתם, ביחס לאחריות ולשירות לאחר רכישה, ביחס ליכולת לבטל עסקות מסוימות שנעשו בטלפון, באינטרנט או באמצעות סוכן שהגיע לביתכם, וכן ביחס לפיצויים המוגדלים שהחוק מקנה לכם במקרה של התנהגות לא הוגנת מצד המוכר או נותן השירות.

     

    לסיכום, למה שתצאו פראיירים?

    אין כל ספק כי צרכנים המממשים את זכויותיהם ומאמצים הרגלים צרכניים נבונים, עשויים לחסוך סכומים הנעים ממאות שקלים ועד אלפי שקלים בשנה, וליהנות הרבה יותר מתוצאות העסקות שהם מבצעים.

     

    לעומתם, צרכנים המתנהלים תוך התעלמות מזכויותיהם, או מוותרים מתוך חוסר מודעות או עצלות על פעולות הגנה בסיסיות, עלולים לחזק את דימוי הפראייר, שממנו הישראלים מנסים להתרחק תדיר.

     

    ריבוי של צרכנים נבונים איננו רק אינטרס פרטי של הצרכן עצמו, אלא תורם ברמה הלאומית גם להגברת ההגינות וכיבוד החוק בחיי המסחר בישראל ולשיפור איכות חיי תושביה.

     

    הכותב הוא מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים