שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    זוכה פסטיבל חיפה להצגות ילדים: "גלגולי גלגמש"

    העיבוד של גדעונה רז לאגדה העתיקה בבימויו של נורמן עיסא, גרף את פרסי ההצגה והבימוי. "פרח של אגדה" מאת גיל צרנוביץ זכה בפרס המחזה ואפרת אביב זכתה בפרס על "לונה"

    הפסטיבל הבינלאומי להצגות ילדים ננעל הערב בחיפה, בטקס חלוקת הפרסים שנערך באולם התיאטרון העירוני. השנה רשם הפסטיבל, שנחשב כאחת האטרקציות המרכזיות של חופשת הפסח, את אחת משנותיו המוצלחות ביותר עם היצע מרשים של הפקות איכות לטווח גילאים רחב.

     

    מרבית ההצגות המשתתפות בפסטיבל ימשיכו לרוץ במסגרת תיאטרוני הילדים והנוער ברחבי הארץ, ובמובן זה הפכה הבמה השנה - יותר מבשנים עברו - לפלטפורמה מבורכת של חשיפה עבור הפקות איכות. חבר השופטים בראשותה של ד"ר בלהה בלום מהפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל-אביב כלל השנה גם את השחקן והבמאי ישראל גוריון, המפיקה נאווה ביק, הבמאי איתן קלמנוביץ', המעצבת מירב איתן והשחקנית דנה דבורין.


    "גלגולי גלגמש". שלושה פרסים מרכזיים (צילומים: כפיר בולוטין)

     

    פרס ההצגה, בסך 25 אלף שקל המוענק מטעם קרן תרבות חיפה, ניתן להפקה "גלגולי גלגמש", עיבוד של גדעונה רז לסיפור העתיק. ההצגה גרפה במקביל גם את פרס הבמאי שהוענק לבן זוגה לחיים, השחקן והבמאי נורמן עיסא.

     

    בנימוקיהם למתן הפרס כתבו השופטים: "ההצגה משכילה לתרגם את הקסם והמסתורין של אגדה עתיקה טרום-מקראית לשפה תיאטרונית עכשווית ומרתקת הנוגעת ללבם של ילדים ובוגרים. היצירתיות השופעת שהיא מפגינה תורמת לבניית עולם בדיוני, שלם ומורכב, המלווה את הצופים בה במסע לנבכי הדמיון".

     

    על עבודת הבימוי כתבו השופטים: "עיסא משכיל לבנות עולם שכל חלקיו מצטברים לשלם אחד מופלא. השימוש המקורי באביזרים ממריץ את דמיונם של הצופים ואף שהתפאורה מינימליסטית, נוצרת על הבמה תחושה חזקה של עושר ושלמות". פרס נוסף שהוענק להפקה זו ניתן למעצב התאורה זיו וולושין שלדברי השופטים שילבה בין פונקציונליות לאמנות. "עיצוב התאורה תרם ליצירת האווירה הנכונה, התואמת את פיתולי העלילה ובמקביל הפך לאחד המרכיבים החשובים בהצגה, שהוסיף נדבך חשוב ליכולתה לרגש".


    "סוד האגם המלוח". ההצגה החביבה על הקהל

     

    פרס חביבת הקהל שנבחר על ידי צופי ערוץ הילדים הוענק להצגה "סוד האגם המלוח" מאת ובבימויה של הדס גלבוע-קריידלמן.

    ההצגה, המבוססת על ספרה של מירב משולם-לוי, מתרחשת ביער שהחיות המתגוררות בו מגלות שמי האגם ממנו הן שותות הפכו למלוחים.

     

    ההצגה גרפה במקביל גם את פרס העיצוב שהוענק למאור צבר על תלבושות ואביזרים. "השימוש המקורי שעושה צבר באלמנטים שונים, חלקם יומיומיים וזמינים, הופך את השחקנים לבעלי חיים חינניים כאילו במטה קסמים. שריון של צב עשוי סלסלות או חדק של פיל שאינו אלא צינור ספיראלי הן רק דוגמאות אחדות לעושר הדמיון ולדיוק הביצוע", כתבו השופטים.


    "פרח של אגדה". קסם של מחזה

     

    את פרס המחזאי בחרו השופטים להעניק לגיל צרנוביץ על כתיבת המחזה "פרח של אגדה" בה גם השתתף כשחקן. "זהו מחזה מקסים ופיוטי המספר על אהבה ליופי, על כנות ועל יושר, תוך כדי שימוש בתבנית של אגדה ופנטזיה", כתבו השופטים בנימוקיהם והוסיפו: "המחזה בנוי היטב והסיום מפתיע ומהנה. צרנוביץ הקפיד על חריזה מדויקת ונכונה ולפרקים אף מתוחכמת מבלי לוותר על הזרימה החופשית של העלילה".

     

    ההצגה זכתה גם בפרס עיצוב פסקול ומוזיקה מקורית שהוענק למלחין בן זיידמן. "המוזיקה שהלחין מלווה את ההצגה בעדינות ורכות וכיאה לאגדה היא משכילה לרומם את נפשם של הצופים מעל היומיומיות", כתבו השופטים, שגם ציינו לשבח את משחקו של יובל כהן.


    "לונה". משחק עשיר בניואנסים

     

    פרס המשחק הוענק לשחקנית אפרת אביב, על תפקידה בהצגה "לונה", המבוסס על סיפור אמיתי שעיבדה למחזה אורלי ישועה. במרכז ההצגה, שביימה יעל טילמן, ילדה שיוצאת למאבק נגד חברת ענק המאיימת לכרות יער של עצי סקויה עתיקים. בנימוקיהם למתן הפרס כתבו השופטים: "אפרת אביב מפגינה כישרון רב בעיצוב דמותה של נערה צעירה, עירונית ומפונקת, העוברת מהפך תוך כדי הצגה. משחקה עשיר בגוונים וניואנסים שיוצרים תחושה של אמינות ועומק ומעוררים הזדהות ואהדה".

     

    השופטים החליטו להעניק ציון לשבח לרינת שטרנברג, שחקנית ומחזאית המשתתפת בהצגה "סיפורו של הפר פרדיננד" אותה גם עיבדה למחזה. בהצגה היא מגלמת את אלדור המטדור שמספר לקהל את סיפורו המופלא של הפר פרדיננד, שהעדיף בניגוד לאחיו הפרים להריח פרחים על פני מלחמות בזירה. "רינת שטרנברג היא יוצרת רב תחומית שעיבדה את הטקסט, ביימה ושיחקה בהצגה תוך הפגנת כישרון רב, דמיון ומקוריות", כתבו השופטים. פרס עיצוב הבמה הוענק לערן עצמון על התפאורה שיצר להצגה "הרפתקה בקרקס" שביים שי פיטובסקי על פי המחזה הקלאסי שכתב ג'יימס אמברוס בראון. "בהצגה זו עיצב עצמון תפאורה של קרקס המשנה את צורתו בהתאם לעלילת המחזה.

     

    "באמצעות סדרה של מזוודות פשוטות הוא מצליח ליצור מקומות שונים ומשונים באופן מתוחכם ומקורי. למשל, הופעת הירח באחת מתמונות ההצגה מעניקה לצופים חוויה מיוחדת במינה".

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    "הרפתקה בקרקס". עיצוב בימתי עשיר ומשובח
    צילום: כפיר בולוטין
    לאתר ההטבות
    מומלצים