שתף קטע נבחר

טוענים בשבילכם

יש 207 טוענים מוסמכים בישראל - מתנדבים שיסייעו לכם לפנות לחברות בתלונות צרכניות, ואף ייצגו אתכם בבית משפט לתביעות קטנות, אם צריך. אמנון מרגלית, האחראי על הטוענים בארץ, אפילו ניסח תביעה נגד סלקום וניצח

אם נפגעתם מעוולה צרכנית והחלטתם לתבוע, לא יזיק לכם להכיר טוען מוסמך.

 

טוען מוסמך יכול לייצג אתכם במקום בו עורכי-דין בתפקיד אינם מורשים לטעון: בתי משפט לתביעות קטנות. יש רק 207 טוענים מוסמכים כאלה, והם עושים את מלאכתם בשקט ובעיקר - בהתנדבות. הם גם עשויים, במקרים רבים, להביא לתוצאות חיוביות עבורכם, מבלי שתאלצו להגיע לבית-המשפט.

 

תביעות קטנות: לא תמיד שווה לתבוע:

 

"הטוען המוסמך מטפל בתלונות צרכניות שמגיעות אליו מול בית העסק, ובדרך כלל, בזכות הטיפול שלו, שם זה נגמר", אומר אמנון מרגלית, האחראי על מערך הטוענים בארץ וטוען מוסמך בעצמו.  

 

"צרכנים פונים אלינו דרך המועצה לצרכנות בעניין עבירות על החוק או עבירות על היגיון צרכני, ובתי העסק שאנו פונים אליהם בעקבות התלונות - מבינים שעדיף להם לסיים את הסיפור אצלנו במקום בבית המשפט. במיעוט המקרים, הטוען המוסמך נאלץ לסייע לצרכן בניסוח כתב תביעה, ובמקרים נדירים יותר, כשהמקרה מגיע לבית-המשפט, הוא בדרך כלל מקבל אישור לייצג את התובע".

 

איך קרה שאדם שאינו עורך דין מורשה לעסוק בייצוג במקום בו עורכי דין אינם רצויים? ב-1999 המועצה הלאומית להתנדבות בישראל פנתה למשרד המשפטים וטענה שצריך לפתור את הקושי בייצוג עולים חדשים ואנשים המתקשים בעברית בבתי-משפט לתביעות קטנות, שם התובעים והנתבעים מייצגים את עצמם.

 

משרד המשפטים תיקן את סעיף 63 לחוק בתי-המשפט, ולפי התיקון, מותר למתנדב שלא עוסק בייצוג באופן קבוע, לסייע בבתי-משפט לתביעות קטנות. המועצה הישראלית להתנדבות פתחה בעבר מספר קורסים למתנדבים (וחדלה), בהם מתנדבים למדו כיצד לנסח כתב תביעה ואיך להתנהג בבית משפט. אחרי שהוסמכו, הטוענים מספקים את שירותים באמצעות המועצה הישראלית לצרכנות.

 

אמנון מרגלית, בן 56 ממודיעין שקיבל אתמול אות הצטיינות מהרמטכ"ל, על התנדבות לשירות מילואים, הוא מנהל שירות חוץ בחברת אלקטרוניקה, מתנדב במד"א, ומשמש גם כבכיר הטוענים.

 

"אני טוען כבר שנתיים וחצי", הוא אומר. "אני מייצג צרכנים שפונים למועצה הישראלית לצרכנות, במסגרת שיתוף פעולה ביניהם. אני מתנדב 3 שעות בשבוע במועצה לצרכנות, ומטפל בתיקים בשעות הפנאי. אם צריך להגיש תביעה אני עושה זאת ומלווה את המגיש עד מיצוי התיק. בסך הכל אני משקיע 15-20 שעות בשבוע בייצוג".

  

את עבודתו של מי אתם עושים למעשה?

 

"את עבודת משרד העבודה והרווחה. אם היה להם תקציב - הם היו לוקחים עובדים במקומי".

  

טוען כזה יכול לחסוך לכם את טרחת איסוף הראיות בעצמכם ובכוח תבונתכם. הוא ינחה אתכם לגבי כל הדרוש לתיק שלכם. כשהתיק ברור וידוע והחומרים והראיות נאספים בקלות - מדובר בהליך שאורך 3 חודשים. כשמסובך, יכולה לעבור גם שנה עד שהתיק מגיע למיצוי. לפי מרגלית, יש תיקים שנסגרים בימים.

 

"אנחנו יודעים את העבודה, אבל לא כאן טמון הכוח שלנו", הוא אומר. "הכוח שלנו הוא כוח מוסרי. מתחילת 2009 טיפלתי ב-145 תיקי צרכ

נים, מתוכם הגשתי 8 כתבי תביעה ורק אחד מהם נגמרה בבית-משפט. וישנם 6 תיקים נוספים שנקבע להם מועד לדיון בימים הבאים. אבל אנשים לא יודעים שאנו קיימים. לכן, אני מנסה להוביל מהלך של שינוי בסעיף 63 בחוק בתי המשפט - שלהגדרת האדם המסייע יוסיפו את השם המפורש: 'טוען מוסמך'".

 

21 חודשים לוקח לתקן אינטרנט סלולרי?

התיק שמרגלית הביא בפני בית-המשפט היה של לקוח שרכש מכשיר בסלקום והכריז שהוא מעוניין בשירות אינטרנט סלולרי כדי לקבל גישה לאתר מסוים, דרכו הוא ואמו מנהלים את תיק ההשקעות שלהם. המכשיר גלש כשורה, אבל לאתר הספציפי לשמו נרשם הלקוח לשירות האינטרנט - היה בלתי נגיש. הבחור הגיע פעמים רבות לתחנות שירות, אולם במשך 21 חודשים סלקום לא הצליחה לתקן את בעיית הגישה לאתר.

 

"משתוקנה תקלה הוא פנה אליהם בבקשה לביטול החיוב שלו על האינטרנט", אומר מרגלית.

 

"כיוון שקרוב לשנתיים הוא לא השתמש באתר לשמו רכש את המכשיר, וניסה שוב ושוב לתקן את הבעיה, הוא ביקש שיחזירו לו את דמי השימוש החודשיים באינטרנט, 19.90 שקל, שנגבו ממנו כל אותם החודשים. לפי סעיף 11 לחוק המכר - אי התאמה, אם המוכר לא קיים את התחייבויותיו, אם מסר חלק מהממכר או כמות גדולה או קטנה מהמוסכם - הקונה רשאי לבטל את העסקה ולקבל החזר.

 

"מיטל בשארי מהמועצה לצרכנות פנתה בסלקום, אך בחברת הסלולר עמדו בסירובם, על כן הכנתי כתב תביעה אותו הגשתי לבית-המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב. סלקום טענו שהלקוח כן השתמש באינטרנט, רק לא באתר שרצה, לכן עליו לשלם על שימוש זה.

 

"אבל השופט אילן דפדי אמר בפתח הדיון שמדובר בלקוח שלא קיבל את הסחורה עליה סיכם מראש. סלקום התפשרה עם הלקוח והודיעה שהיא מחזירה לו את כל 21 חודשי השימוש, מפצה אותו ב-120 דקות שיחה ל-4 חודשים, וכן מעניקה לו ארוחת בוקר כ'מחווה של רצון טוב'".

 

מהו כתב התביעה הבא שאתה עומד להגיש?

 

"כנראה של פנסיונרית, נפגעת פעולות איבה שחיה מביטוח לאומי, שהזמינה בחנות רהיטים מיטה באורך 180 ס"מ וקיבלה מיטה קצרה ב-10 ס"מ. אבל אדון עוסק מסרב להחליף לה את המיטה.

 

" יש כבר מכתבי תודה, אבל לא בשבילם, אלא בשביל לקוחות כמו הפנסיונרית הזאת, אנו עושים את זה. יש אנשים שעובדים עליהם ומשקרים וגוזלים להם את כמה שקלים שנשאר מהפנסיה או מהביטוח הלאומי ואם אנחנו לא עוזרים להם אין מי שיעזור. זו פשוט הצלת חיים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים