שתף קטע נבחר

מה המשמעות של שבועה מול ספר התורה?

שאלה:

 

מה המשמעות של שבועה מול ספר תורה? (דוד, מרכז)

 

תשובה:

 

דוד שלום,

 

ראשית, לא ברור מהי המציאות שעליה אתה שואל, כי למעשה אין בתי דין משביעים באופן כזה, ואין להביא ראיה מאנשים שנוהגים כך.

 

אציין כאן את מקור השבועה כפי שהוא להלכה, וכנראה מזה התפתח המנהג שבשאלתך.

 

שבועה בשם ה', היא דבר לא פשוט. אחת הדיברות היא האיסור להישבע בשם ה' לשווא, וכדברי התורה: "לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם ה' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא כִּי לֹא יְנַקֶּה ה' אֵת אֲשֶׁר יִשָּׂא אֶת שְׁמוֹ לַשָּׁוְא" (שמות פרק כו, ו). והכוונה היא בעיקר לשבועת שווא.

 

את היחס החמור לשבועת שווא מסביר בספר החינוך: "לדעת בני אדם, ולקבוע בנפשותם ולחזק האמונה בלבותם, כי האל ברוך הוא אשר בשמים ממעל וקיים לעד, אין קיום כקיומו, וראוי ומחויב עלינו בזכרינו שמו הגדול על מעשינו ועל דבורינו, לזכרו באימה, ביראה, ברתת ובזיע, לא כמהתלים ומדברים בדבר קל כמו הדברים ההווים ונפסדים ואינם נשארים בקיומם כמונו אנחנו בני אדם ושאר דברי העולם השפל, על כן ראוי לקבוע העניין הזה בלבינו ולהיות יראתו על פנינו לחיותינו ולזכותינו חייבנו במצוה הזאת לבל נזכיר שמו הקדוש לבטלה. (ספר החינוך מצווה לב). כלומר, הזהירות בהזכרת שם ה', מלמדת זהירות כללית ביחס לבורא.

 

מסיבה זו השתדלו להימנע מלהשביע, גם כאשר נוצר צורך לכך כדי לברר ספק, וחיפשו פתרונות אחרים.

 

עם זאת, כאשר התקיימה שבועה בפני בית דין, וכדי להדגיש את רצינות וכובד המעמד עשו זאת בצורה מרשימה.

 

כך מתאר הרמב"ם את מעמד השבועה: "ושבועת הדיינין - בין שהיתה של תורה או של דברי סופרים... כך היא, הנשבע אוחז ספר תורה בזרועו והוא עומד ונשבע בשֵם..." (רמב"ם הלכות שבועות פרק יא, הלכה ח).

 

מכאן כנראה נובע הנוהג לומר לאנשים להישבע בהנחת יד על תנ"ך או ספר קודש, וכן בעמידה מול ספר תורה. אולם, כאמור בתחילה, יש להיזהר מאד מכל שבועה, ובפועל אין עושים כך בבתי הדין, ולא ברור היכן ומי עושה זאת. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים