שתף קטע נבחר

מעבר לה סקאלה

60 אלף איש יצפו בביצוע של בית האופרה "לה סקאלה" לרקוויאם של ורדי בפארק הירקון. ביקרנו בחזרה הגנרלית ושמענו על ההתרגשות ולמה זו עליית מדרגה גם בשביל הקהל וגם בשביל בית האופרה המפורסם בעולם

אחרי שכבש את בימת האופרה הישראלית בסערה עם ביצוע מושלם של "אאידה", יופיע הערב (ה') ב-21:00 בית האופרה "לה סקאלה" ממילאנו בפארק הירקון בתל אביב. מול קהל ענק יבצעו נגני התזמורת, הסולנים וזמרי המקהלה יצירת מופת אלמותית נוספת של המלחין האיטלקי ג'וזפה ורדי.

 

הרקוויאם של ורדי, עליו אמר המלחין יוהנס ברהמס כי "רק גאון מסוגל לכתוב יצירה שכזו", נחשב לאחת מפסגות היצירה של המלחין האיטלקי. היצירה, שנכתבה לזכר ידידו של ורדי - אלסאנדרו מאנצוני, נחשבת כאחת מיצירות הדגל של בית האופרה ממילאנו, שביצע אותה בבכורה עולמית לפני 135 שנה בדיוק.

 

בחזרה הגנרלית שנערכה אמש לקראת המופע הורגש היטב הלחץ; כמו בחזרת העבודה הפתוחה במשכן לקראת "אאידה", כך גם הפעם נראה מאסטרו דניאל ברנבוים דרוך ומחודד על פודיום המנצחים. החום והלחות נתנו את אותותיהם, ואם בתחילת החזרה התלוצץ המאסטרו עם התזמורת, המקהלה והסולנים, במהלכה הוא פיזר לא מעט הערות, תיקן, הנחה, פקד ביד רמה וכיוון.

 

60 אלף איש צפויים להגיע הערב לגני יהושע, ועם כל הכבוד למופע במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, לה סקאלה בפארק, תחת כיפת השמיים, בתנאים שרחוקים מלהיות אופטימליים - זו בהחלט אופרה אחרת.


זו תהיה אופרה אחרת (צילומים: דודו אזולאי)

 

בעיריית תל אביב-יפו אמנם לא אחראים על מזג האוויר, אבל כמעט בכל שאר הפרטים הם עשו ככל שביכולתם לייצר אירוע יוצא דופן וללא תשלום לקהל הרחב. "זה אירוע הדגל של חגיגות ה-100 לעיר תל אביב ואנחנו נערכים לזה בהתאם", אמר שאבי מזרחי, מנהל מחלקת המופעים בעירייה.

 

כמו מבצע צבאי

מזה שמונה חודשים מתוכנן האירוע לפרטיו כמו מבצע צבאי; בין היתר הורתה העירייה לנמלי התעופה בן גוריון ושדה דב שלא לאפשר טיסת מטוסים מעל לשטח האווירי של מתחם הפארק, כדי לא להפריע במהלך המופע. "אנחנו רוצים לתת להם לשיר בשקט", הוסיף מזרחי שאחראי גם על סידורי האבטחה, מסכי הענק שלצדי הבמה, מערכת הסאונד הממוחשבת וכל מה שעתיד לעזור לאירוע לעבור על הצד הטוב ביותר. "חשוב לנו שהרקויאם יישמע כמו במשכן או בהיכל התרבות. יהיה מזג אוויר טוב, קהל מצוין והכל בשליטה".

 

במהלך החזרה הגנרלית נראה המנצח עומר ולבר, יד ימינו ובן טיפוחיו של מאסטרו ברנבוים, מתרוצץ לכל עבר. עם מכשיר ווקי-טוקי ביד הוא שוחח עם אנשי ההפקה. הוציא והביא על פי הוראותיו של ברנבוים. ולבר, שינצח על לה סקאלה בתל אביב כבר במוצאי שבת הקרוב, לא מוכן להרשות לעצמו להתרגש. "עדיף שלא לחשוב על זה", הוא אומר, "אני מתרגש נורא ומצפה לזה בכיליון עיניים. זה משהו שלא חלמתי שיתגשם, בטח לא בשלב כל כך מוקדם".


חלום שמתגשם בחום ובלחות

 

"לא קל עם החום והלחות, אבל זו תזמורת מצוינת ויש לה כלים מצוינים וזמרים נפלאים. הם יכולים להכל. זה בית ספר ענק שמגדיל לך את הסטנדרטים", הוסיף. לדברי ולבר הפרשנות של ברנבוים לרקוויאם של ורדי בביצוע "לה סקאלה", מציעה חגיגה למאזין. "יש משהו בחיבור הזה שהופך את הרקוויאם להרבה יותר אופראי ממה שהוא. מי ששומע את המוזיקה מבלי לדעת שמדובר בתפילת אשכבה - לא ינחש לעולם שזה רקוויאם. יש בו משהו יותר סוער. מעין אופרה בלי במה".

 

חנה מוניץ, מנכ"לית בית האופרה הישראלית, עדיין לא מעכלת את החוויה. "ההתרגשות היא עצומה. אחרי שאתה שומע את המקהלה, התזמורת והסולנים האלה, אתה מבין שאין שום סיבה שתעשה את הרקוויאם של ורדי בהפקה משלך. ההפקה הזו פשוט מושלמת. אני משוכנעת שגם הקהל ייהנה. זו חווייה חד פעמית לשמוע את לה סקאלה של מילאנו, פה, בתל אביב, בפארק, בחוץ. אני מאוד מקווה שכל הצדדים הטכניים יעבדו כמו שצריך ושתהיה לנו חוויה אמנותית גדולה".

 

עליית מדרגה

אופרה תחת כיפת השמים, בגני יהושע שבפארק הירקון, אינה דבר חדש. קדמו לה "נבוקו" ו"לה טרוויאטה", שתיהן אופרות מאת ורדי, שבוצעו על ידי האופרה הישראלית, ובכל זאת, מודה מוניץ, הפעם באמת מדובר באופרה אחרת. "לא נעים לי להגיד, אבל זו עליית מדרגה. האופרה הישראלית היא היום ברמה בינלאומית, אבל אנחנו לא 'לה סקאלה' ממילאנו. לשמוע אותם כאן זו מתנה שניתנת לרוב הקהל בחינם. זו חוויה של פעם בחיים".


לה סקאלה בפארק. עליית מדרגה

 

בין נגני התזמורת של "לה סקאלה" נמצאת גם הישראלית חגית חלף, נגנית כינור ראשון שחולקת את זמנה בין מילאנו לתל אביב. "זו חוויה גדולה בשבילי להגיע עם 'לה סקאלה' לתל אביב. אני אמנם מגיעה לכאן באופן קבוע להופעות עם בעלי, שהוא נגן ויולה, אבל זה ביקור שונה". לדברי חלף, נגני התזמורת מוכנים ומזומנים למשימה. "ממש עכשיו ניגנו את 'אאידה' וגם את הרקוויאם של ורדי, כך שלמעשה אנחנו מוכנים. הכל מוכן והחזרות בפארק הם למעשה אקוסטיות ומטרתן להסתגל למקום".

 

הופעות מול קהל בהיקפים שכאלה נפוצות יותר בתחום הרוקנ'רול ופחות בתחום האופרה. "גם לנו זה נראה קצת מוזר", אומרת חלף אך ממהרת להוסיף, "אבל אחרי הכל - למה לא להביא את המוזיקה הזו לקהל הרחב?". גם זמרת המצו-סופרן, יקתרינה גובנובה, שמשתתפת בהפקה חושבת רוקנ'רול. "אני לא יכולה להתחיל לדמיין את האנרגיה מקהל בסדר גודל כזה. שום בית אופרה לא יכול להכיל 60 אלף איש. הו, אלוהים. אנחנו נשיר רוקנ'רול מחר".


מתחת לכיפת השמיים 

 

גובנובה הוסיפה: "זה כבוד גדול בשבילי לייצג את לה סקאלה באופרה וביצירות הכי איטלקיות שיש. אאידה זו הפקה מדהימה עם תלבושות כל כך אותנטיות, שהן גורמות לך פשוט לדלג אל תוך הדמות בלי צורך להתרכז. ברגע שאני בתוך הבגדים - אני שם. זה לא קורה לעתים קרובות כיום עם כל ההפקות העכשוויות המודרניות שיש". גם בעל-זמניות של הרקוויאם מאת ורדי מוצאת גובנובה קסם. "זו מוזיקה שהולכת איתי, היא זורמת לאן שאני רוצה. זו יצירה נפלאה", היא אומרת.

 

עבור זמר הטנור, ג'וזפה פיליאנוטי, מדובר בביקור ראשון בישראל שממנו הוא ממש לא שבע. "אתמול החלטתי

לנסוע לירושלים וגם ביקרתי בבית לחם. זו חוויה שלא אשכח כל חיי. להיות פה ולשיר במקום הנפלא הזה עם לה סקאלה ומאסטרו ברנבוים זה אירוע שילווה אותי תמיד".

 

למרות החום, הלחות, הזיעה והיתושים, פיליאנוטי אוהב את הרעיון לשיר בפארק תחת כיפת השמים. "זה רעיון נפלא לבצע את הרקוויאם דווקא בפארק, ולאפשר לכל כך הרבה אנשים להתרגש מיצירה שהיא חלק מההיסטוריה המוזיקלית שלנו באיטליה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בירנבוים. הלחץ הורגש היטב
צילום: דודו אזולאי
לאתר ההטבות
מומלצים