שתף קטע נבחר

טיסה מפסקת

הדיל לפראג שהציעו למיה נשמע נהדר, רק שאף אחד בחברות הנסיעות המעורבות לא שם לב שהנחיתה חזרה בישראל אמורה להתבצע בשיאו של יום כיפור

מיה מתל אביב מתכננת חופשה קצרה בפראג במהלך החגים. מניסיונה, לתקופה עמוסה שכזו עדיף לרכוש כרטיסי טיסה ולארגן מלון חודשים מראש. לאחר שבדקה בכמה אתרי אינטרנט, החליטה לרכוש דרך חברת ארקיע "דיל" הכולל טיסה ושלושה לילות בבית מלון בפראג - וזאת בין התאריכים 27-24.9. הטיסה, נמסר לה, היא טיסת שכר של השטיח המעופף במטוסיה של חברת Czech Airlines.

 

לאחר שעברו יומיים הבחינה מיה, צעירה בעלת עין חדה, כי תאריך החזרה לארץ "נופל" על ערב יום כיפור. "היינו בטוחים שאנחנו מתבלבלים בתאריכים, אבל בדקנו שוב ושוב: טיסה מספר OK6170 אכן אמורה להמריא בשעה 23:55 משדה התעופה של פראג, ולנחות בשעה 4:05 לפנות בוקר בנתב"ג. הבעיה היחידה היא שמדובר בשעות רבות לאחר שיום כיפור מתחיל".

 

בני משפחתה של מיה טענו בתוקף שלא ייתכן כי מטוסים נוחתים בנתב"ג ביום כיפור, ולכן מיה בדקה באתר רשות שדות התעופה האם קיימת טיסה כזו. "היינו בשוֹק כשגילינו שבמערכת הממוחשבת מופיעה הטיסה הזאת בכל התאריכים הרלוונטיים לתקופה, כולל יום כיפור". ביום ראשון בבוקר התקשרה מיה לארקיע, על מנת לבדוק את העניין.


נחיתה ביום כיפור? פרטי נופשון באתר ארקיע 

 

"אם יש לך טיסה, אז סימן שנתב"ג עובד", אמרה לה בנחרצות נציגת השירות, אבל ביקשה ממיה להמתין על הקו. "זו לא טעות. אנחנו מבררים כאן", חזרה לרגע הנציגה אל הקו לאחר דקות של המתנה, ונעלמה מייד שוב. בסופו של דבר חזרה הנציגה עם התשובה לפיה בגלל שמדובר בחברה זרה "הם לא יודעים שזה יום כיפור", ולכן הטיסה רשומה למרות שאכן, "השמיים סגורים" ביום כיפור. היא הבטיחה למיה שיטפלו בעניין וימצאו פתרון.

 

"מתי?", התעקשה מיה. "אני מקווה שזה יהיה בימים הקרובים", ענתה הנציגה, שלא הבינה מדוע מיה לחוצה לדעת מה קורה עם חופשתה, "זה בספטמבר, יש זמן. תנסי להרים טלפון עוד יומיים. לא תישארו בלי כלום". "ומה יקרה במידה ויש שינוי?", הקשתה מיה. "או שמקצרים או שמאריכים", ענתה הנציגה. "אם מוסיפים לכם עוד לילה, אתם צריכים לשלם עוד לילה במלון".

 

יש להדגיש כי את הדיל המדובר משווקת השטיח המעופף דרך אתרי אינטרנט רבים בתחום הנופש והטיסות - את אותה הטיסה מצאנו גם באתרים נטרוול, הדקה ה-90 ואשת טורס. גם לאחר שעברו שעות מפניית ynet לשטיח המעופף, עדיין ניתן היה לרכוש את הדיל בחלק מהאתרים - למרות שלחברה ברור מראש כי הטיסה חזרה לא תתקיים במועד המובטח ללקוח.

 

מי אחראי על הטיסה?

פנינו לניר גדרון, מנהל השיווק של צ'כיה איירליינס, אמר: "ברור לחלוטין שהחברה אינה מפעילה טיסות ביום כיפור. בעקבות תקלה, טיסות החברה שהיו מיועדות להתקיים במועד יום כיפור אכן לא הורדו מהמערכת מראש. כבר לפני כחודשיים איתרנו את הבעיה, יצרנו קשר עם האנשים שרכשו כרטיסים לטיסות הסדירות של החברה והעברנו אותם לטיסות אחרות. עם זאת, מדובר במקרה זה בטיסת שכר (צ'רטר) של חברת השטיח המעופף, ולכן היא האחראית הבלעדית לכך שמועדי הטיסה לא עודכנו".

 

אייל קשדן, מנכ"ל השטיח המעופף, הופתע לשמוע על המקרה. "אין ספק שטיסה כזו לא תתקיים, כל זמן שזה נוגע לשטיח המעופף. הנושא ייבדק מייד". תגובת החברה התקבלה מאוחר יותר וזו לשונה: "סדרת הטיסות, כפי שנקבעה על ידי חברת התעופה הצ'כית, פתוחה לאורך כל השנה בימי ראשון ושני. ביום כיפור לא תמראנה ולא תנחתנה טיסות. השוהים בחו"ל ישובו ארצה יום לפני או יום אחרי כיפור".

 

עד עתה, מיה לא קיבלה אף תשובה לגבי הנופש המתוכנן מאף אחד מהגורמים. נציג השירות האחרון בארקיע עמו דיברה המליץ לה להתקשר בעוד שבועיים, כי "אז בטח כבר נדע מה קורה עם הדיל הזה". היא, בכל אופן, לא מחכה וכבר הזמינה דיל דרך ספק אחר. ביום כיפור היא תשהה בארץ.

 

איך קורה שהמערכת הממוחשבת כוללת טיסות שאינן יכולות להתבצע בפועל?

 

ברשות שדות התעופה הסבירו: "לוח הטיסות לכל שנה נקבע מראש. רשות שדות התעופה מעבירה מדי שנה לארגון התעופה העולמי יאט"א את מועדי סגירת נתב"ג ביום כיפור. כל חברות התעופה הזרות מקבלות את המידע הזה, ואמורות לבטל את הטיסות שלהן הנופלות בתאריכים אלה. ככל הנראה, החברה המדוברת לא עדכנה את ביטולי הטיסות, ולכן הן עדיין מופיעות במערכת הממוחשבת".

ברשות ביקשו להדגיש כי "ההודעה על הסרת טיסה מלוח הטיסות המתוכנן היא באחריותה של חברת התעופה באופן בלעדי. כמובן שאף טיסה לא ממריאה ונוחתת בשדה התעופה בן גוריון בין השעות 13:00 בערב יום כיפור (27.9) לבין 21:30 למחרת (28.9)".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רינת מלכס
יום כיפור כהלכתו?
צילום: רינת מלכס
מומלצים