שתף קטע נבחר

מהו המקור ההלכתי לסעודת אֳמֶנים?

שאלה:

 

האם יש מקור הלכתי לסעודת אמנים? (הסעודה שאומרים בה מאה פעמים "אמן") (אסתי, שומרון)

 

תשובה:

 

אסתי שלום.

 

לא מצאתי במקורות התייחסות מפורשת לסעודה כזו. אמנם, יש תולים את המקור בדברי המדרש על דוד המלך, שבזמנו הייתה מגיפה בה מתו מאה אנשים בכל יום – "בא דוד ותיקן להם מאה ברכות, כיון שתיקנם - נתעצרה המגפה". (במדבר רבה פרשה יח).

 

במקום אחר אמרו חז"ל,"חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום, שנאמר: (דברים י') ועתה ישראל מה ה' אלקיך שואל מעמך". (תלמוד בבלי מסכת מנחות דף מג, ב), והכוונה, כי המילה "מה", קרובה לצליל המילה "מאה".

 

בדרך כלל, אדם המתפלל כל יום שלוש תפילות מגיע בקרוב למאה ברכות, ואילו בשבת – בתפילת העמידה יש רק שבע ברכות (לעומת תשע עשרה בכל יום), ולכן משתדלים להרבות בטעימות כדי להוסיף ברכות.

 

בנוסף, יש במקורות שבח גדול לאומרי "אמן". כך למשל נאמר בתלמוד הבבלי "רבי יוסי אומר: גדול העונה אמן יותר מן המברך". (מסכת ברכות דף נג, ב), ובמקום אחר אמרו: "אמר ריש לקיש: כל העונה אמן בכל כחו - פותחין לו שערי גן עדן, שנאמר (ישעיהו כו) פתחו שערים ויבא גוי צדיק שומר אמונים. אל תיקרי שומר אמונים אלא שאומרים אמן. מאי אמן? - אמר רבי חנינא: אל מלך נאמן". (מסכת שבת דף קיט, ב)

 

ואכן, נהגו רבים בימי זיכרון על אדם שנפטר, בעיקר בעדות המזרח, להרבות בברכות על מאכלים שונים, כדי לזכות את הנפטר, בברכות ובאמנים הנאמרים שם.

 

מדברים אלו, התפתח המנהג של "סעודת אמנים", שכאמור איני יודע כיצד בדיוק התפתח למה שהוא היום.

 

הרעיון העומד מאחורי "סעודת אמנים" הוא לברך את ה', יחד ובקול רם, ובכך לקוות כי הקב"ה יקשיב למצוקות ולצרות הנשטחות בפניו ויסייע.

 

יש מוסיפים כי המילה "אמן" - שווה בגימטריה למילה "מלאך", שמכל אמן שאנחנו אומרים בכוונה ובקול, נברא מלאך, השומר על האדם. מכאן שלעניית "אמן" ישנן סגולות מופלאות.

אנשים שהשתתפו

בסעודות כאלו מעידים על ניסים ונפלאות שקרו להם בעקבות השתתפות בסעודה כזו.

 

לעומת זאת, ישנם רבים המתנגדים לכל התופעה הזו, שעניינה לקדם דברים באמצעות סגולות למיניהם. לדעתם, וכך גם דעתי נוטה, כדי לקדם דברים בעולם יש צורך בעבודה אמיתית של תורה, מצוות ויראת שמים, של תפילה מעומק הלב ותיקון המעשים בין אדם למקום ובין אדם לחברו.

 

אולם, איני מזלזל גם בסעודות כאלו, אם המשתתפים בהם, מתכוונים להודות ולהלל את ה', ולעשות זאת ברוב עם, דברים שיש בהם גם כן ערך עצמי.

 

לסיכום: מי שמתחבר ליראת שמים ולהודיה לה' באמצעות סעודה המתקיימת בציבור, סעודה בה מברכים ומודים לה', ואומרים "אמן", תבוא עליו ברכה. אך כל זה לא על חשבון תפילה מעומק הלב, ובעיקר תיקון המעשים בכל התחומים. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

יש לכם שאלה? רבני צהר עונים בפרוייקט החדשו"ת של ynet ובבית ההוראה "CALL ההלכה" - טל': 1-800-200-377 בימים א' עד ה' - בין 19:00 ל-23:00.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים