שתף קטע נבחר

אתרי דפי זהב ו-144 - העיוורים לא יכולים לחפש

בעקבות מנגנוני אבטחה באתרי המודיעין הטלפוני, המספרים לא ניתנים לקריאה על ידי עיוורים וכבדי ראיה, המבקשים לתקן את האתר ולספק להם חלופה חינמית אחרת לבירור מספרים

חיפוש מספר טלפון באינטרנט הוא משימה די פשוטה עבור רוב האוכלוסיה. לאחר שמשרד התקשורת חייב את בזק לתקן את אתר המודיעין שלה, עלה אתר חדש למודיעין 144 בו ניתן לחפש מספרי טלפון אישיים ושל עסקים. באתר דפי זהב, נכון לעכשיו, ניתן לחפש רק מספרי עסקים.

 

אלא שעבור אוכלוסיית עיוורים וכבדי ראיה כלל לא מדובר בעניין טריוויאלי. בדרך כלל, אנשים עם ליקויי ראייה משתמשים בתוכנות עזר, שיודעות להקריא טקסט שמופיע על המסך. התוכנות האלה קיימות כבר שנים רבות, ומתמודדות בצורה טובה רק עם אתרים שנבנו בצורה תקנית. נכון לעכשיו, אתרי המודיעין של בזק ודפי זהב - אינם נגישים לעיוורים בחיפוש מספרים.

 

מקור הבעיה הוא לא תכנון לקוי או חוסר מחשבה - אלא סכסוך עסקי בין החברות. לאחרונה נקלעה בזק לסכסוך עם דפי זהב, לאחר שהראשונה טענה שהשניה מנסה לקחת ממנה מספרים על מנת להקים מאגר טלפונים מתחרה, והעניין יוסדר בין החברות או בבית המשפט. כך או אחרת, בינתיים שתי החברות נוקטות במספר אמצעי אבטחה על מנת למנוע גניבה של כלל המספרים על ידי תוכנות אוטומטיות בידי גורם חיצוני - רק שאמצעי האבטחה גם מונעים מתוכנות העזר לקרוא את המספרים.

 

איך אפשר לקרוא את זה?

כאשר מחפשים מספר טלפון, ישנו באתר של בזק מגנון "קאפצ'ה" - רצף אותיות וספרות, שתוכנת מחשב לא יכולה לזהות, והמשתמש צריך להקליד לפני שהוא מקבל את המספר המבוקש. לאחר מכן מופיע מספר הטלפון, אבל לא כרצף ספרות רגילות, אלא כתמונה אחידה - ועל כך מלינים העיוורים וכבדי הריאה באתר בזק. בעיה דומה קיימת גם בדפי זהב - ולא ניתן לקרוא את המספרים.

 

"תוכנת קריין המסך יודעת להקריא (באמצעות מנוע דיבור) טקסט וספרות בלבד", כתב לבזק ירון ליבוביץ, מנהל היחידה הטכנולוגית במרכז לעיוור בישראל, "אי לכך כתוצאה מהשינוי שערכתם באתרכם נשלל עתה ממשתמשים עיוורים לאתר מספרי טל' דרך האתר"

 

אוכלוסיית העיוורים מקבלת הטבות מבזק, אך צריכה לשלם כמו אנשים רואים על שיחה ל-144, וזאת על אף שאין אפשרות נגישה חלופית עבורם בחינם. ליבוביץ מבקש לתקן את עניין הנגישות באתר, ובתוך כך לבטל את החיוב עבור לעיוורים בשימוש בשירות בטלפון.

 

תגובות

מבזק נמסר בתגובה כי, "במטרה להגן על מאגר המידע באתר 144 מפני גורמים המעוניינים לנצל את הנתונים עבור פעילות לא חוקית, בוצע המעבר מטקסט לגרפיקה, בהתאם למקובל באתרים מסוג זה. לדאבוננו, פעולה זו מקשה על אוכלוסיית העיוורים להשתמש בשירות. בזק מודעת לקושי זה, ולכן בוחנת בימים אלו פתרונות מתקדמים שיקלו על הנגישות לאתר, ללא פגיעה באבטחת המידע. בתוך כך, נקבעה פגישה בין נציגי בזק לנציג המרכז לעיוור במטרה לעזור ולמצוא פתרון מהיר".

 

לעניין החיוב עבור פניות למוקד 144, נמסר מבזק כי, "משרד העבודה והרווחה מספק לבעלי תעודת עיוור מימון למכסת שיחות טלפוניות לשם כך".

 

מדפי זהב נמסר בתגובה כי "החברה מודעת לבעיה ופועלת בשיא המרץ לפתרון. דפי זהב בשלבי סיום של בחינת מספר חלופות של תוכנות הקראה", זאת בשביל לתת מענה לאוכלוסית כבדי הראיה, על פי החברה שאומרת כי הפתרון אמור לצאת לפועל כבר בשבועיים הקרובים.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מבקשים נגישות ל-144. אילוסטרציה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים