שתף קטע נבחר

"משפחת עופר חייבת להציל את צים"

גורם בענף הספנות מעריך שמשפחת עופר לא יכולה להרשות לעצמה להפקיר את צים, הן תדמיתית והן עסקית. "המדינה צריכה לשאול את עצמה טוב טוב אם היא לא עשתה טעות שמכרה כמעט בחינם נכס אסטרטגי שכזה. אבל אפשר לומר שזה סוג של מזל שהוא נמכר דווקא למשפחת עופר"

גורם בכיר בענף הספנות אמר הבוקר ל-ynet, על רקע הודעתה החדשה של החברה לישראל למשקיעים, כי הוא מעריך שמשפחת עופר לא יכולה להרשות לעצמה להפקיר את צים. "יש לה גם יותר מדי בעיות תדמיתיות וגם אינטרסים חזקים בגלל הפוזיציה שלה בענף הספנות והיא פשוט חייבת להציל את החברה".

 

לדברי אותו גורם, "המדינה צריכה לשאול את עצמה טוב טוב אם היא לא עשתה טעות שמכרה כמעט בחינם נכס אסטרטגי שכזה. אבל אפשר לומר שזה סוג של מזל שהוא נמכר דווקא למשפחת עופר, שלה יש אינטרס להציל אותו. קשה להאמין שאם לא היו מפריטים את צים היא לא הייתה נקלעת לאותם קשיים, אבל בכל מקרה היא תלויה עכשיו במשפחת עופר ולא במדינה לטוב ולרע". עד כה לא נענתה משפחת עופר לבקשת ynet להגיב לדיווחים בנוגע לצים.

 

ספינה שוקעת - חובות צים:

 

"צים תשרוד את המשבר"

בדיווח לבורסה שנמסר במהלך הלילה, הודיעה החברה לישראל כי בעלי המניות יתכנסו ב-14 באוקטובר על מנת לאשר את הסדר פריסת החובות של צים. מההודעה עולה כי היקף החובות של צים לחברות השונות בקבוצת עופר, עומד על 614 מיליון דולר וכי במסגרת ההסדר תוותר החברה לישראל על חובות בסך 150 מיליון דולר, שמקורם בדמי חכירת אוניות, בתמורה לאג"ח של צים.

 

"צים תשרוד את המשבר שהיא עוברת", כך אמר הבוקר ל-ynet אבנר סטפק, מנכ"ל בית ההשקעות מיטב, על רקע הודעתה החדשה של החברה לישראל למשקיעים. מיטב מושקעת בחברה לישראל אך אינה מחזיקה באג"ח של צים עצמה.

 

לדברי סטפק "כיוון שאני מסתכל על העניין הזה מבחוץ אני יכול, כמשקיע מוסדי, להמליץ בזהירות למשקיעים המוסדיים לקבל את ההצעה של החברה לישראל לפריסת חובות. מדובר בהצעה שהיא ללא ספק טובה יותר מההצעה הקודמת, אך צריך, מצד אחד, לבדוק שיש בה מספיק בשר כלכלי כדי לחלץ את צים ומצד שני, שהיא שומרת על החברה לישראל".

  

קשייה של צים ידועים זה מכבר, אך חשיפת היקף החובות, כמו גם ההכרה הרשמית בכך שחברת הספנות לא תוכל לעמוד בהם, מעוררים את השאלה כיצד הגיעה החברה שהייתה חברת הספנות הלאומית של ישראל למצב קשה כל כך. "צים סובלת מצירוף של קשיים אובייקטיביים וכשלים ניהוליים. ענף הספנות הוא אחד הענפים שנפגעו הכי קשה מהמשבר הכלכלי", מסביר סטפק.

 

"בדיעבד אנחנו יודעים גם שצים טעתה כשנכנסה לתנופת הצטיידות אגרסיבית דווקא בסוף הגאות הקודמת ונקלעה לתוך המשבר כשהיא בשיא ההצטיידות. בענף שיש בו מחזורים ארוכים ועמוקים של עליות וירידות, מדובר בטעות חמורה שייקח זמן לתקנה, אך מצד שני, זה מראה שכדאי לקחת נשימה ארוכה ולאפשר לבעלי השליטה לפתור את הבעיות בטווח הארוך. אני חייב לומר מילה מפרגנת למשפחת עופר והחברה לישראל, שלא נטשו את צים בזמן המשבר".

 

אחרי אפריקה וצים: מי הבא בתור?

כמו אפריקה ישראל, גם צים היא בין החברות הסובלות ממה שכונה "הגל השני של המשבר הכלכלי". מדובר בחברות שמכרו לציבור החוסכים הישראלי אגרות חוב בקנה מידה ענק כדי לממן הלוואות שלקחו לצורך השקעות גרנדיוזיות שבוצעו לפני המשבר. השקעות שבדיעבד התגלו כבזבוז כספים בקנה מידה ענק.

 

אפריקה סובלת מירידה בשווי הנדל"ן בארה"ב ובמזרח אירופה, בעוד שצים סובלת מירידה בהיקף המסחר הבינלאומי, אבל שתי התופעות הן תוצאה של אותו משבר עצמו. יצוין כי מדובר בבעיה שהייתה צפויה מרגע שהתבררו ממדי המשבר לפני שנה, והיא צפויה עוד להחריף בגלל שאג"ח נפרע לטווח ארוך.

 

השפעתו של משבר האג"ח על תיק ההשקעות של החוסך הממוצע אינה גדולה, אם כי גורמים שונים בשוק ההון העריכו בעבר שהמבחן הגדול יהיה בשאלה שטרם הובררה: עד כמה הבנקים חשופים לחובות?

 

כך או כך, כדאי גם לזכור שכפי שהמצב הכלכלי התדרדר הוא גם יכול להשתפר ועד מועד הפירעון האמיתי של מרבית האג"ח, הנכסים בנדל"ן של אפריקה או הקווים של צים עשויים לחזור לערכם הישן והבעיה תיפתר מאליה.

 

בעיה דומה עמדה גם בפני קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה אך ההערכה היא שדלק תוכל להמשיך ולמנף את עצמה מאחר ובעתיד מצפות לה הכנסות מגילוי מרבצי הגז בים התיכון.

 

כרגע, קשה לענות על השאלה מי הבא בתור, אם בכלל, אך יש לזכור כי בנוסף למקרים המפורסמים של אפריקה וצים יש עשרות חברות בינוניות שנמצאות בבעיה דומה ושאינן נהנות מהגב הפיננסי החוץ בורסאי שיש ללב לבייב ולמשפחת עופר ולכן חלקן צפויות פשוט להתפרק.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
עידן עופר. יש לו אינטרס
צילום: מיכאל קרמר
אבנר סטפק: "צים תשרוד"
לב לבייב: מקורבנות הגל השני
צילום: סיון פרג'
מומלצים