שתף קטע נבחר

קטנטן זו לא מלה גסה

למה יש בעולם מוצרים קטנטנים כמו שלגוני מיני, מאוורר מיני, ליפסטיק מיני, אוריאו מיני ומוצרי קוסמטיקה ובישום זעירים? אנשי שיווק טוענים שהסיבות הן נוחות, חיסכון במקום, מגבלות טיסה והרצון לצרוך מנות מדודות. דנה ומירב טוענות: כי זה חמוד

הגיע הזמן להודות: גודל מיני זה דבר ענק. ישנם לא מעט אנשים, שמסתובבים בינינו ומעדיפים לחוות חפצים ומזונות בקטן. פלחים אלו באוכלוסיה והם שאחראים להצלחות של מיני קופר, מיני המבורגר, אייפוד מיני, מגנום מיני, מיני וודקה, מיני מרקט, מיני ליפגלוס ועגבניות שרי. למה ומדוע? לשם כך נתכנסו כאן, אני (מירב) ודנה, צמד שחובב את כל מה שקטנטן, ואנו נחפור ונסקור את תופעת המוצרים המוקטנים על פניה ותירוציה.  


אנשי שיווק יסבירו בהמשך שחברות מייצרות חפצים קטנטנים, שנראים לכאורה לא רווחיים, כי צרכנים רוכשים אותם משום שלעיתים קרובות הם פרקטיים יותר, חסכנים, מותאמים. אבל אנחנו יודעות את האמת: כאשר מוצר בגודל "רגיל", משווק בגרסת מיני הוא הופך להיות טעים יותר, מושך יותר, קורץ יותר, ובעיקר - חמוד יותר.

 

כן, מתחת למעטה הפרקטיות של "זה נכנס בקלות לתיק" וגודל מיני "יותר בריא ופרופורציונלי", ו"פחות וולגרי" מסתתרת לה החמידות. היא הגורם הראשי לייצור של מיליארדי מוצרים בגודל פיצפון, שזה עתה עושים את דרכם מפס הייצור לחנויות ומשם לסביבת חייהן של נשים רבות. הן ואנחנו יודעות שמיני זה לא תמיד חסכוני.


 

כי אם מארז עוגיות מיני מזדמן לסביבתי, אוכל ארבע מיני-עוגיות, כי הן כל כך חמודות. ולמרות שאני שונאת פלפלים, כשאני שומעת "פלפלונים" בא לי לקנות את כולם. וזו הסיבה שכשחובבת מיני תגיע למדפי המיני רחבי היריעה בפארמים בארצות הברית, היא תרכוש ערימות של משחות שיניים בגודל פטיט, ולא כי היא שומרת בקפדנות על בריאות החניכיים. אל תטעו, חובבות הקוטן אינן פראייריות. אם תציעו לנו מוצר קטן נדחה אותו - רק אם תציעו לנו מוצר קטנטן נאמץ אותו מיד ובששון. זו התיילדות, אבל אנחנו לוקות בה, והגיעה העת לדון בכך.

 

מִיני זה הכי אִיני / דנה קאי

יש לי פֶטיש למיני! לא, לא לחצאיות, לדברים קטנטנים. כן, אני מודה שיש לי חיבה לכל חפץ שימושי או דקורטיבי שמגיע בגרסה מוקטנת. יש משהו כייפי לדעתי במוצרים מוקטנים, יש לי איזה סיפוק לא מוסבר מדברים שהם מיניאטוריים בגודל, כמו אח קטן ושובב לאחָיו הגדולים במדף הסחורות.


גם הן מיני. עגבניות שרי (צילום מיה הוד)

 

המשיכה שלי אולי נשמעת לכם מוזרה, אבל חפצים מוקטנים פשוט מקסימים אותי ושואבים אותי לעולם מקביל שבו הכל קיים בתצורה מוקטנת, כאילו מלא בנאיביות וקלילות מול מוצרי הגודל ה"רגיל". מעבר לאספקט השימושי של שימוש במוצר שהוא קטן יותר, שבו אפשר להסתפק בצריכת כמות מופחתת, יש גם את ההיבט הגחמני, החדשנות והכיפיות שבשימוש במשהו חריג מהמקובל, קוריוז על הפרודוקט עצמו. לרוב אלו מוצרים במהדורה מוגבלת או כאלו שצריך למצוא אותם הרחק מהמדפים ההמוניים, ובקיצור - סוג של הצהרה.

 

פודרה, חלות מינאטוריות, פלפלונים ומיני מרשמלו

מוצרים רבים ניתן למצוא במרכולים והפארמים הקרובים לביתנו - משחות שיניים מוקנות במיוחד שחוסכות מקום בתיק הנסיעות, כמו גם מיני קצף גילוח שמעולה לקחת לטיול קצר של כמה ימים במקום להיסחב עם מיכל שלם, מיני דאודורנט, יש מיני לקים בצבעים משוגעים שמתאימים במיוחד לשימוש חד פעמי בפורים, מיני שפתון עם שרשרת נתלית לפלאפון - שימושי ביותר לרענון הברק בכל עת ומקום, מצאתי גם מיני פודרה מעולה של "ספורה" חברת איפור בינלאומית, שנכנסת לתוך ארנק הכסף הקטן ביותר, לצערי עדיין נמכרת רק בחו"ל.


איפור ובישום מינאטורי. ספורה

 

בתחום המזון והשתייה ניתן למצוא שפע של הפתעות כגון פחיות שתייה של פפסי MAX - "המיני מקס" שנמכרים בימים אלה אלו פחיות שתייה של 150 מ"ל בלבד (למול הרגילות של 220 מ"ל) ומגיעות במארז של 8 יחידות, ניתן להשיג אותן רק במרכולים נבחרים, הן בגירסאת המטוס לשתייה הקלה, ומרוות את הצימאון במספר השלוקים המדויק הנדרש.

במחלקת הקפואים בסופר אפשר למצוא מיני מאגדות של שלגונים - כך אפשר לחלק לכל הילדים, הגדולים והקטנים, ולהתפנק מבלי לחוש אשמה על צריכת קלוריות של שלגון שלם.

 

מאפיית כל טעם מראשל"צ (רוטשילד 64) אופה חלות מיניאטוריות בגודל של לחמנייה אישית! החלות המיוחדות נמכרות רק בימי שישי ומוטי מהמאפייה אומר שכל התבניות שמכינים במאפיה, כ- 700 מיני-חלות, נמכרות ונחטפות. "החלות הן פרי חשיבה של מעוף, לעשות משהו מיוחד, גימיק ייחודי שאין לאחרים ואנשים מעריכים את הרעיון והגודל המיניאטורי" הרעיון בהחלט משובב לב וטעים מאוד!


כ-700 חלות מיניאטוריות נחטפות. מאפיית כל טעם מראשל"צ (צילום דנה קאי)

 

בתחום הירקות גם קיימים פיתוחים מיניאטוריים כגון פלפלונים מתוקים שהם 1/4 מהגודל של הזן הרגיל. אחרי ה"כיווצים" השונים שהמציאו מדעני המזון - כגון עגבניות השרי, המלפפון הננסי, בצלצלי השאלוט פיתחו לפני כמה שנים שני זנים חדשים של מיני-פלפל: ה"סוויטבייט" (בתרגום לעברית - "נגיסה מתוקה") וה"טינקרבל". הפלפלים החדשים טעימים להפליא ומותאמים לנשנוש ממש כחטיף בפני עצמו ונמכרים בדרך כלל באריזה של כתריסר יחידות.

 

ועבור הפינוק האולטימטיבי בשוקו חם - יש כמובן את המיני מרשמלו, שכיף לפזר אותם גם בתוך עוגה או כתוספת למנת גלידה, טעמם מיוחד וקראנצ'י יותר מהמרשמלו הגדולים, אך שוב, למרבה הצער, ניתן להשיגו בעיקר בחו"ל (בעבר חברת 'הנמל' הפיצה אותו בארץ אך מאז נעלמו עקבותיו ממדפי המרכולים).

 

מוצרי הקד"ם והציוד המשרדי - פחות מקום, יותר רעיון

עוד מימי ילדותי אני זוכרת איך התלהבתי מערכת מיני שדכן, חולץ סיכות, סלוטייפ ומספריים, המכשירים הפיצפוניים אפשרו להסתובב איתם בתוך הקלמר או בתוך הארנק ולשלוף לשימוש זמין גם במרחק רב מנוחיות שולחן העבודה הביתי.

מיני מרקרים - עוד המצאה נהדרת לשימוש אישי או לתת במתנה, כי כשרוצים להיות רבגוניים ולהוסיף למכתב או מסמך כמה צבעים - כבר לא צריך לשלם מחיר שלם עבור סריה של מרקרים בגודל רגיל, אפשר להסתפק בערכה מוקטנת של הצבעים, שמגיעים בתוך מיני צנצנות שניתנות לאכסון קל ונגיש.


רדיו מאותגר גודל של לקסון ליוניק (צילום: ג'ון וייז)

 

עוד הפתעה מקסימה שנתקלתי בה היא מוצרי טקסטיל מכווצים. חברת אקסטרה-סמול מעצבת ומשווקת קו מוצרים רחב ע"י שימוש במכונת דחיסה (כוח דחיסה עד 100 טון) שמכווצת את המוצר לכל צורה תלת ממדית שהלקוח רוצה - לדוגמא לצורה של פרוסת עוגה, צורה של שמש או אפילו לצורת לוגו החברה. לאחר הדחיסה הפריט כ"כ קטן עד לכדי עשירית מגודלו המקורי כך שאפשר לדחוס לתוך אריזה קטנטנה כל פריט טקסטיל - ממגבת, ועד לחולצה או מכנסיים וניתן להוסיף כמובן איור וכיתוב לבקשת הלקוח. אחרי שפותחים את האריזה המפתיעה שופכים על המוצר מעט מים והוא מתרחב ושב לגודלו המקורי בפחות מ- 10 שניות!. הגימיק מקסים ובגלל הגודל הלא שיגרתי הוא נהדר לחלק בכמויות כמוצר קד"ם או לשאת בתוך תיק לשימוש עצמי.  

 

טכנולוגיה בגודל אטומי, אמנות בזעין אנפין

גודל המיני הפך למתועש במאה ה-19 עם המצאת האולר השוויצרי - מקסימום כלים, במינימום מקום, גם קטן וגם יעיל. ככל שעבר הזמן הקטנו את חפצי עולמנו, עד לתקופה הנוכחית בו התעשייה הטכנולוגית מגיעה ליכולות ננסיות של ממש: מנועים ומעבדים חזקים, מיני מחשבים, דיסק און קי מזעריים עם נפח זיכרון שהולך ותופח, וננוטכנולוגיה, כמובן.


ומהמדע לאמנות - אין כמו חפצי נוי קטנים ומקסימים כדי להעריך את היופי הכרוך ביצירת אמנות שמכווצת את המציאות לקנה מידה מיניאטורי, והדוגמא המרנינה ביותר היא אמנות הבונסאי היפנית - צמח חי, לרוב חלק של עץ, שבשימוש בטכניקה מיוחדת של גידול מצליחים לשחזר את הטבע העצום בקטן כךש לבסוף אנו נותרים עם דוגמא גמדית של הדבר האמיתי - עץ ננסי שמאפשר לבעל הבונסאי נגישות ליופיו של הטבע בנוחיות ביתו.

 

בדוכן של ארכדי, נפח הזכוכית מיריד העתיקות והאספנות המתקיים מידי שבת בנמל ת"א, ניתן למצוא פיגורות מיניאטוריות של בעלי חיים העשויים מזכוכית צבעונית, כל חלק בגופם עשוי בעדינות יוצאת דופן - והבעות הפנים והתנועתיות שבהם מציגים אותם כשכיות חמדה של ממש. למכורים לפסלונים הללו קל מאוד לצבור בכל שבת עוד חופן חברים חדשים לאוסף הרב גוני הגדל מעל למדף הטלוויזיה. 

 

למה כל כך קטן?/ מירב קריסטל

אם כך, למרות חיבתנו הקפיטליסטית לגרנדיוזי ולמרות המחסור במגוון ובשפע, מסתבר שמוצרים בגודל מיני הם מחזה לא נדיר בצד המערבי של הירדן. אז איך מגדירים פה "מיני"? מהיכן הגיעו מוצרי המיני? למה הם כאן? ומי צורך אותם חוץ משתינו?


גם גברים אוהבים מיני (צילום: רועי צוקרמן)

 

מוצר מיני הוא מוצר מוכר רק בקנה מידה קטן ובאריזה קטנה. הדוגמא הקלאסית לכך: חטיף השוקולד כפכף. יש כפכף ויש כפכף מיני. בימים עברו, כפכף מיני היה קרוב יותר בגודלו לחצי כפכף, היום הוא קטן בהרבה. כי מי שרוצה לאכול חצי כפכף יחצה את הכפכף שלו לשניים. אכילת גרסת מיני זו חוויה אחרת לגמרי. אוריאו, מארס, M&M's - כולם טעימים בגרסה הרגילה שלהם, אבל מקסימים פי מאה בגרסה המכווצת. ושום חצי עוגייה או רבע שקית לא תוכל להשתוות לה.

 

מיני זו גם חוויית אריזה והתאמה לצרכי המשתמש. חברת התרופות דקסל פארמה (דקסון) למשל, מייצרת ומשווקת אריזות מוקטנות של כדורים נגד כאבים (16 יחידות אדקס במקום 40 למשל) ואף אריזות משפחתיות המורכבות באופן מיוחד מכמות גדולה יותר של אריזות מוקטנות. נוסף על היותו חמוד, מאוורר קטנטן של לקסון (שמציעה גם מכשירי רדיו קטנים וכן ערכות גילוח ומניקור לנסיעות) הוא פיתרון לחיסכון במקום ובאנרגיה עם תוצאות דומות לזה של מאוורר רגיל.


מאוורר שולחני קטן. לקסון (צילום: ג'ון וייז)

 

קלוגס: 8 הגמדים

בין החמודים שבמוקטנים נמצא מארז הוראייטי של קלוגס, שמאגד בתאגיד אחד 8 אריזות קורנפלקס קטנות: 2 של קורנפלקס, 2 של קוקו פופס, 2 של פרוסטיז, 2 של האני לופס ו-2 של רייס קריספיז, שגרסתו המקורית נגוזה ממדפי ישראל.

המוצר שבתוך האריזה הוא אותו מוצר, אבל ההבדל המשעשע בין האריזות הדגנים הרגילות שגודלן בדרך כלל עצום ורב, לעומת האריזה הקטנטונת - הוא שיוצר את אפקט המשיכה.

 

"הוראייטי פותח בתחילה כדי לענות לצרכי ילדים שיוצאים לקמפינג", מספרת אפרת בן פורת מנהלת תחום קלוגס בישראל. "יש בו את הטעמים המובילים והקלאסיים של החברה. כבר 20 שנה שהמארז הזה לא השתנה בעולם".


 

 

בארצות הברית הוא מופיע בכמה ואריאציות ולעיתים קלוגס משווקת גם כאן אריזות מוקטנות בודדות של ספיישל K למשל ודגנים אחרים. מטרת המהדורות הקטנות הללו, שבדרך כלל נמכרות ב-2-1 שקלים היא התנסות לשם קידום מכירות.

 

"כך צרכנים יכולים להתנסות ולבדוק מוצר", אומרת בן פורת. "ייצור קבוע של מנות קטנות הוא מאוד לא ריווחי. וראייטי מצליח בגלל חיבה עמוקה שהתפתחה למוצר הזה. והוא פיתרון נוח להרבה מצבים".

 

דיוטי פרי: מעצמת מיניאטורות  

נוחות היתה הפלטפורמה עליה צמחה ועלתה לגדולה ולתהילה אוכלוסיית המוצרים הגמדיים בדיוטי פרי. שם מככבים המשקאות האלכוהוליים הקטנים, חבילות חטיפי השוקולד בגודל ביס, קוסמטיקה זעירה המכונה גם "דוגמיות" ואריזות בשמים מעוטי מ"ל. האריזות הללו מספקות גם התנסות אבל את יצר האספנות.


 

"אצלנו, כמעט 40% מהמשקאות האלכוהוליים המובילים מגיעים גם במינאטורות", אומרת חגית בכר סמנכל שיווק וסחר דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון, "זה לא כל כך מתאים לקהל הישראלי, כמו שזה מתאים לקהל האירופאי, שאוהב לקנות אותן לשימוש על הדרך. בארץ תרבות קמעונות לנסיעות לא מפותחת.

 

"ב-3 שנים האחרונות נכנס פקטור נוסף - היום ניתן להעלות לטיסה נוזלים עד 100 מ"ל, ולכן, הרבה אנשים מעדיפים מוצרים בגודל 50 מ"ל . יש קיטים שלמים של מוצרים בגודל הזה, אם כי פחות אצל הישראלים כי יש להם פיק אפ.

 

"אנחנו מקבלים הרבה דוגמיות של קוסמטיקה זעירה מספקים שתיירים עטים עליהן. כולם מאוד אוהבים לקנות כמתנה את כל ערכות הרחצה והקוסמטיקה הקטנות. את מיניאטורות הבשמים קונים בעיקר אספנים מחו"ל, שמאוד מעריכים את עיצובי האריזות הלל"

 

קוסמטיקה לנסיעות: ותודה לנוחות ומגבלות הטיסה

מוצרים לנסיעות הן קטגוריה מכובדת מעבר לים, בארץ היא לא מפותחת דיה. במורז מייצרים ערכות מוצרים מוקטנים לנסיעה כדי לשמור על נאמנות הלקוחות גם כשהם מעבר לים.

 

עופר מור, מנכ"ל מורז צמחי מרפא מסביר: "לקוחות לא תמיד רוצים להיסחב עם המוצר המלא. אלא עם מוצר של 100 מ"ל. וכף כמובן, גם לא זורקים להם את זה לפני העלייה למטוס. הרבה יותר נוח לאישה להסתובב עם שפפרת של 10 מ"ל קרם לחות עבור העור שמתייבש בטיסה. בנוסף, ריכוז צמחי המרפא במוצרים שלנו גבוה מאוד אז היעילות נשארת בעינה. העלות של המוצרים הקטנים כבוהה, אבל אם אני מסתכל עליו כעל מוצר התנסות ונישה - הוא הופך לכדאי".

  

שוקו קטנטן!

מוצר שבישראל לא יכול להתקרא מוצר נישה הוא שוקו, אבל בשוקו יוטבתה החלו לייצר לאחרונה אריזת חדשה שוקו למטרות נישתיות.

 

תמיר מלמוד מנהל שיווק, מסביר שגודל אריזת השוקו החדשה שלהם, מיני כמובן, הותאמה במיוחד למנת השתייה שילדים אוהבים לצרוך - שנתגלתה כפחות ממה שמכילה שקית שוקו ממוצעת.


בקבוקונים קטנטנים של שוקו (צילום: שלומי ארביב)

 

"מיני זו הכמות האופטימלית מבחינת הילדים וההורים", הוא אומר ל-ynet. "הילד גומר את כל השוקו ויש פה שליטה מאוד ברורה על הכמות שנותנים לילד. לעומת זאת יש קרטונים של 500 מ"ל שמיועדים לחיילים או בקבוקים של 350 מל שמיועדים לבני נוער. זו התאמה של גודל לצרכי קהל יעד מסוים".

 

אבל כמו שחשדנו, מסתבר שלא רק ילדים נהנים מהבקבוקונים. "צורכים אותו גם הורים שלא הרשו לעצמם לשתות שוקו כי זה משמין", הוא מגלה. "זה בקבוק יותר קטן וכמות הקלוריות בו מוגבלת".

 

מגנום קטנטן! 

כן גם מבוגרים ש"לא מרשים לעצמם", צורכים שוקו ובטח שצורכים גלידות - רק בקטן. בבן אנד ג'ריס והאגן דאז, התפיסה היא שמוצרי מיני קונים לצריכה בחוץ ואילו קופסאות ענק לצריכה ביתית. הן משווקות שלגונים, אבל אריזות המיני שלהן נראות בדיוק כמו הדבר האמיתי רק בגרסה זערורית ולכן אטרקטיבית ביותר, בעיני חובבי המיני.


לשרון בר-אורן, סמנכ"ל השיווק של גלידת שטראוס, יש תפיסה אחרת לגבי צריכת מיני: במגנום מאמינים שמדובר בצריכה ביתית מבוקרת שתחילתה במחשבה.

 

"המוצרים בגודל מיני מיועדים לצריכה בתוך הבית, שהיא צריכה שונה מזו שבחוץ, היא הרבה יותר שקולה, מחושבת ומדודה", היא מסבירה. "אכילה מחוץ לבית היא מאוד אימפולסיבית ומפנקת".

 

לפעמים, גודל מיני גורם לאכול יותר.

 

"להיפך קיבלנו הרבה תגובות של צרכנים שמנטרים את הצריכה שלהם, ומשבחים את המהלך שמאפשר ליהנות מהדבר האמיתי אבל בקטן. ישנו גם 'קורנטו ביס' - מנה ממש קטנה של קורנטו שגם אם את אוכלת 3 כאלה זה עדיין לא מגיע למנה של חטיף שלם. דיאטניות אומרות שקשה לנהל אורח חיים בריא בלי לאכול צ'ופר מדי פעם".

 

לעומת זאת - הקורנטו הרגיל נדחק על-ידי "סופר קורנטו". איך את מסבירה את זה?

 

"את 'סופר קורנטו' ייצרנו במהדורה מוגבלת והוא מכר מצוין, אז נוצר אליו שיפטינג מהמוצר הקלאסי הישן. כיום באמת יש מוצר קלאסי אחד ו-4 'סופר'. בחוץ, כשאנשים רוצים לפנק את עצמם, הם עושים את זה בגדול. בבית, הם גם רוצים את אותו הדבר, אבל לא במחיר כל כך יקר של שומן וקלוריות".

 

מאק: "המאפרות חייבות אותם כי זה קטן וחמוד"

נטע סקלי - מנהלת ההדרכה במאק היא היחידה שחולקת את החיבה הלא הגיונית למוקטנים שבמוצרים. למרות שבמאק קוראים להם: "פרומושנל סייז" או "גודל קידום מכירות", היא יודעת את הסיבות העיקריות לרכישה.


"למאק יש קיטים עם מוצרים מוקטנים. תמיד כשיוצאת ערכה חדשה, המאפרות שלנו, למרות שיש להן את המוצרים בגודל הרגיל, חייבות אותה. רק כי זה קטן וחמוד. גם אני", היא מתוודה.

 

"קטן זה כיף, זה נייד,זה סופר פוקציונלי ומאפשר לטלטל איתך כמות מרובה של דברים. למאק יש שלושה קיטים שבכל אחד מהם יש מוצר בסט סלר או שניים בגודל המקורי, שמשתמשים בהם כדי להציע ללקוחות מוצרים משלימים שהם פחות מכירים. למשל - מייק אפ ושימר עם 2 מוצרי ניקוי עיפרון שחור קטן לצד המסקרה הכי נמכרת שלנו ומסיר איפור בתיק תיק איפור - במטרה להתנסות. ערכה כזאת עולה במחיר נמוך משל שני המוצרים המובילים".

 

מה גודל המוצרים המוקטנים?

 

"שני שליש עיפרון, או מוצרים בנפח 30 מ"ל לעומת 100 או 150 מ"ל במקור. לקראת חג המולד מוציאים במאק סדרות מעוצבות של 5 פיגמנטים קטנים, או 4 ליפגלוסים מוקטנים, וזה מאוד חווייתי. השנה הוציאו קיט של מברשות עם ידית מוקטנת. אם תקני 5 מברשות רגילות זה יעלה לך 700 שקל והקיט הזה עלה רק 300. זה בהחלט מתאים לתקופה כלכלית לא קלה, אבל זה בעיקר כל כך חמוד שקשה לעמוד בפיתוי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום מסך
מיני אוריאו. יות רטעים
צילום מסך
מיני גלוס של ספורה. יותר חמוד
מיני קוסמטיקה של וישי. למתנה ולהתנסות
מומלצים