שתף קטע נבחר

"שהיצרנים יאספו את הבקבוקים למחזור"

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ישתתף היום בישיבת ועדת הכלכלה שתכין את חוק הפיקדון החדש על מכלי שתייה לקריאה שנייה ושלישית. בראיון ל-ynet הוא אומר: "יש להטיל על היצרנים אחריות אישית לאיסוף ומיחזור, או שישלמו כפל קנס"

ועדת הכלכלה מתכנסת הבוקר (ג') לישיבה כדי להכין את חוק הפיקדון החדש על מכלי משקה לקריאה שנייה ושלישית. השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שייקח חלק בישיבה, מקווה להעביר בכנסת את החוק עד ראשית החודש הבא.

 

וועדת הכלכלה תעבוד הבוקר על הנוסח המתוקן של החוק הממשלתי, אשר כולל גם את בקבוקי המשקה הגדולים מ-1.5 ליטר ומעלה, שלא נכללו בחוק המקורי.  

 

עם זאת, הצעת החוק המתוקנת לא מחייבת לפי שעה לגבות את הפיקדון על הבקבוקים הגדולים. משרדו של ארדן מציע לחייב את היצרנים ויבואני המשקאות לפרוס ברחבי הארץ תשתית רחבה לאיסוף הבקבוקים הריקים, ולהטיל על כל אחד אחריות אישית לאסוף ולמחזר לפחות 50% מהבקבוקים הגדולים שהוא משווק.

 

"אם המנגנון הזה לא יוכיח את עצמו, ויתברר כי היצרנים לא עומדים ביעד האיסוף ועונש הקנס שהם יידרשו לשלם מכיסם לא ירתיע אותם, כי אז לא תהיה לנו ברירה אלא לקבוע בחוק את מנגנון הפיקדון האוטומטי, כפי שנקבע בהצעה המתוקנת המוגשת היום", אמר אתמול (ב') השר ארדן בשיחה עם ynet.

 

ארדן מקווה להשלים את העבודה על החוק בוועדת הכלכלה כבר היום או לכל המאוחר עד ראשית החודש הבא. "היום הוקצו לדיון רק שעתיים לשמיעת כל הדעות וההתנגדויות. ספק אם נספיק", הוא אומר ומציין כי הוא מאמין שבהצבעה, החוק יזכה ברוב קולות.

 

האם דמי הפיקדון ייכללו במחיר בקבוק המשקה הגדול?

 

"נראה לי כי בכל מקרה זה יהיה חלק ממחיר המשקה, אבל הקטע הזה לא מעניין אותי במיוחד", אומר השר. "מבחינתי, נראה לי שיהיה כדאי ליצרנים להשקיע מכיסם עשרות מיליונים בהרחבת התשתית לאיסוף הבקבוקים לנוחיות ציבור הצרכנים ובחינוכם לשתף פעולה ולהשתלב במערך החדש.

 

"היום יש בכל הארץ רק 7,000 כלובים לאיסוף הבקבוקים. מי שמממן אותם ואת הטיפול בהם אלו הרשויות המקומיות. זה לא מספיק והתלונה העיקרית שאני מקבל מהציבור היא שהילדים רוצים את הכלוב כמה שיותר קרוב לבית אבל הרשויות לא מוכנות או לא יכולות לשים כלובים לפי צורכי או דרישות הציבור.

 

"לפיכך, במקום לחייב את הציבור בתוספת מחיר לבקבוק, אני מחייב את היצרן להרחיב את תשתית האיסוף למיחזור הבקבוקים לכל פינה בארץ, שתביא את התוצאה הרצויה בשיתוף פעולה עם האזרחים, במקום השיטה הקיימת שנותנת תמריץ כלכלי לאיסוף הבקבוקים והפחיות הקטנים, רק לקבצנים ולאספנים המקצועיים בין אם אלה עבריינים

או גורמים אחרים".

 

המודל הזה הוכיח את עצמו במקום כלשהו?

 

"זהו חלק ממודל שעובד יפה באירופה. אצלנו מדובר במודל זמני עד אמצע השנה הבאה, לאחר שנגיש לכנסת ונעביר את חוק האריזות שיקיף את חובת האיסוף והמיחזור של כל סוגי האריזות, גם של נייר, קרטון, פלסטיק, זכוכית ומתכת. בקבוקי המשקה מהווים רק 5% מהנפח הארצי של כל הפסולת הזאת. למה לא לחייב באיסוף ומיחזור גם את היצרנים והמשווקים של מוצרי החלב וכל היתר הארוזים? חוק האריזות יקבע את אחוזי המיחזור לכל המוצרים".

 

הטעות העיקרית בחוק: אי הטלת אחריות אישית

השר מגלה כי בנובמבר הוא יצא לסיור לימודים קצר באירופה, פחות משבוע, עם נציגי התעשיות השונות וארגוני הירוקים כדי לבחון מקרוב 3-4 מודלים שונים, מודל ליום עם שרי הסביבה המקבילים. "מכלי האיסוף המיוחדים לכל סוגי האריזות שקיימים באירופה הם כבר חלק מטיוטת החוק. הנסיעה נועדה ליישב את הוויכוח בינינו לתעשיינים ולירוקים לגבי אחוזי האיסוף והמיחזור ועם הממונה על ההגבלים העסקיים לגבי שיתוף הפעולה הרצוי בין התעשיינים".

 

מדוע נגנז המודל הנפוץ בארה"ב שעמד מאחורי החוק המקורי ונלמד בסיור של הוועדה בשבדיה? במרכולים שם קיימים אוטומטים לאיסוף המכלים שמחזירים את דמי הפיקדון, אותם היו צריכים לרכוש בכספי הקנסות שנגבו על אי עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור.

 

"בגלל הטעות העיקרית בחוק הקיים - הוא לא הטיל אחריות ישירה על כל יצרן בנפרד שלא עמד ביעדי האיסוף. היצרנים הקימו תאגיד לאיסוף ומיחזור שהוא ישות משפטית נפרדת שהוא לא שלי אלא הוא גוף פרטי שאני לא רשאי לומר לו מה לעשות. אפילו אם הוא לא עומד ביעדי האיסוף שנקבעו בחוק ונדרש לשלם קנס לקרן הניקיון שבמשרד שלנו. התאגיד היה צריך לממן את רכישת האוטומטים אבל הוא חזר ולחץ להוריד את יעדי האיסוף בטענה שאם ייאלץ לשלם את הקנס הוא ימוטט ואז לא יהיה בכלל איסוף.

 

"באשר לשימוש בכספי הקנסות שמגיעים למיליוני שקלים, החוק הקיים הכניס אותנו למלכוד נוסף. היועץ המשפטי לממשלה והאוצר קבעו כי מהרגע שכספי הקנסות נכנסו לקרן הניקיון המשרד לא רשאי לתת אותם ליצרני המשקאות כדי לממן מה שהם היו חייבים לעשות לפני החוק כלומר לרכוש את האוטומטים. כספי התאגיד יכולים לממן רק את תהליכי האיסוף והמיחזור".

 

איך תחוסל הטעות בחוק המתוקן?

 

"בחיסול התאגיד. האחריות לאיסוף ולמיחזור הבקבוקים תעבור מהתאגיד לכל יצרן לפי חלקו בשוק המשקאות. קוקה קולה, טמפו וכל יצרן או יבואן אחר יידרשו לאסוף את הבקבוקים בשיעור שייקבע מהיקף המשקאות שהם משווקים, ואם לא יעמדו ביעדי האיסוף - גם הקנס שכל אחד מהם יידרש לשלם מכיסו יהיה בשיעור יחסי לחלקו בשוק".

 

ואם תיכשל גם השיטה הזאת?

 

"כי אז, לפי הצעת החוק המתוקן, השר יכריז בצו על גביית הפיקדון - 30 אגורות לבקבוק גדול - ותשלום כפל קנס - 60 אגורות - על כל בקבוק שלא נאסף לפי היעד שנקבע, לפחות 47% מכלל הבקבוקים שיצאו לשוק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים