שתף קטע נבחר

ייעוץ פנסיוני בבנקים? באוצר יצטרכו להמתין

למרות כניסת הבנקים לתחום הייעוץ הפנסיוני, הפיכתם לגורם משמעותי בתחום, לא צפויה בשנתיים הקרובות וחזון האוצר להפוך את סניפי הבנק למקום המרכזי לקבלת ייעוץ בתיק הפנסיוני, לא קרוב למימוש. משנה למנכ"ל בנק הפועלים: "דרוש מאמץ משותף מצד כל השחקנים בתחום הזה"

"בתוך שלוש עד חמש שנים צפויים הבנקים להפוך לגורם משמעות בייעוץ הפנסיוני בישראל", כך אמרה חנה פרי זן, משנה למנכ"ל הממונה על החטיבה לניהול נכסי לקוחות בבנק הפועלים, בכנס של מנהלי קופות הגמל באילת. פרי זן הוסיפה כי "כדי שזה יקרה, דרוש מאמץ משותף מצד כל השחקנים בתחום הזה: יצרנים, בנקים ורגולטורים, וכן ביצוע של כל הצעדים המשלימים הנדרשים, כולל הקמת המסלקה הפנסיונית, הסדרת פעילות הבנקים בתחום הביטוח ומתן אפשרות לתת ייעוץ פנסיוני מחוץ לכותלי הסניפים".

 

לדבריה, כ- 86% מציבור השכירים היום אינו יודע באיזה סוג השקעה מושקעים כספי החיסכון הפנסיוני שלו, וחלקם אפילו לא יודע את שם הקופה שברשותם.

 

"ועדת בכר העבירה את האחריות בשליטה של התכנון הפנסיוני אל הלקוח עצמו, כאשר אין מנגנון שעומד מאחורי הלקוחות לכוונם במבוך האפשרויות, כיוון שהייעוץ הפנסיוני לשכירים עומד במקום".

 

"חסכונות הציבור נחשפו לרמות סיכון שונות וחוסר ידע הוביל את הציבור לבצע פעולות שהובילו להפסדים במשבר האחרון. דמי הניהול הממוצעים של 12 הקופות הגדולות זינקו בכ- 50%. מרבית החוסכים לא מודעים לאפשרויות הבחירה של הקופות ולא למסלולים הקיימים. גם כאשר ניתנה ללקוחות יכולת הבחירה, כ- 95% מהם לא ניצלו אותה ולא ביצעו שינויים במסלולי הקופות. חלק מכספי החיסכון הושקעו מראש באפיקים בעלי סיכון וחלק מן המשקיעים משכו בתחילת המשבר את כל כספם מכיוון שלא היתה עבורם יד מכוונת", אמרה פרי זן.

 

לא סיפקו את הסחורה

יש לציין ברקע הדברים, כי הבנקים הקטנים והבינוניים התחייבו בפני האוצר, עם כניסתם לתחום הייעוץ הפנסיוני, לפני יותר משנתיים, להעניק ייעוץ למאות אלפי לקוחות במהלך התקופה הזו ודרשו את עיכוב כניסתם של הבנקים הגדולים לתחום.

 

בפועל, הבנקים הקטנים והבינוניים לא סיפקו את הסחורה. בכיר באוצר אמר ל ynet לאחרונה כי "הקטן מבין הבנקים התחייב לעשות יותר מפי שניים ממה שעשו כל הבנקים ב- 2008 ".

 

בעקבות כך, בחודש אפריל האחרון נתן המפקח על שוק ההון אישור לפועלים ולאומי להיכנס לתחום הייעוץ, מתוך ניסיון להניע את הייעוץ הפנסיוני בבנקים, אולם גם הם לא הזדרזו לממש את יכולות הייעוץ שלהם. על פי הערכות, נכון להיום, קצת יותר מ -100 אלף לקוחות קיבלו ייעוץ פנסיוני בבנקים השונים.

 

לשקול שוב את המודל הצ'יליאני

בבנק הפועלים טוענים כי שינויי הרגולציה התכופים והצורך להתאים את מערכות המחשב לכך, מקשים מאד על יישום הרפורמה. "חסרה אינטגרציה מלאה וראייה אחודה בין כל הגורמים העוסקים בנושא. קיים צורך במערכת שליפת נתונים, בהשראה לפי מספר ת"ז של הלקוח, שתהיה מקושרת לכל מערכות המחשוב של היצרנים והמשווקים ובקבלת הנתונים בפורמט אחיד של מדיה מגנטית" אמרה פרי זן.

 

פריזן טוענת בנוסף, כי דמי ההפצה הנהוגים כיום, בשיעור אחיד של 0.25%, המשולמים לבנקים על ידי היצרנים (קרנות הפנסיה וקופות הגמל) אינם מכסים את העלויות הנדרשות להיערך לשינויים הרגולטוריים התכופים שמתבצעים בתחומים אלה. "העמלה כיום נמוכה מן המקובל בעולם – עמלה בשיעור של 0.4%".

 

פרי זן התייחסה גם לתקנות הצפויות להיכנס לתוקפן בינואר 2011: איחוד קרנות/מסלולים בקופות הגמל והתאמת החיסכון הפנסיוני לגילו של העמית, בדומה למודל הצ'יליאני. "איחוד המסלולים יביא לסרבול במערכות הידע ולאובדן מידע היסטורי. החלת המודל הצ'יליאני צפויה להגביר תנודתיות בשוק ההון ללא הוכחה חד משמעית לתועלת לקוח, לכן מוצע לשקול שוב החלת הוראה זו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרי זן. עמלת ההפצה נמוכה מהמקובל בעולם
מומלצים