שתף קטע נבחר

מאחורי הקַלָּעים: הקו ועונשו

השדונים של ההיכל הטילו כישוף על מכבי ת"א, שתארח את רומא ותפזול למחוזות אחרים. מדוע בוניצ'ולי לא הביט לשחקניו החדשים בעיניים? וגם: העשור השחון של האיטלקים בישראל

היו כאלו שהאשימו את מאצ'יי לאמפה במצב. אחרים ראו בפיני גרשון אחראי. אחדים אף טענו כי הכתובת לתלונות מצויה בכלל בידי מירזה טלטוביץ' ושלשותיו. אבל השדונים המפורסמים של יד אליהו, אלו שאמורים להטיל את כישופם על יריבות מכבי ת"א, פוגעים העונה דווקא במארחים.

 

כל מאמן מתחיל יודע שאסור לתת לצהובים לרוץ באולמם הביתי. ואכן, המכונה לא הצליחה להתניע עד כה בהיכל נוקיה: אולימפיה לובליאנה לא היוותה יריבה ממשית; את צסק"א מוסקבה הביסה מכבי דרך ההגנה; את מארוסי ניצחה בתום ערב מפוהק; ולבאסקוניה היא הפסידה.


(עיצוב: אינה טסיס, צילום: אלי אלגרט)

 

המספרים, איך לא, מעניקים גושפנקא לתחושות. ממוצע הנקודות הצהוב בהיכל (78) הוא מדהים בנמיכותו, אבל הבעיה עמוקה יותר ומתבטאת בעיקר במאזן הכוכבים: יחס האסיסטים/איבודים של צ'אק אידסון צונח מ-1.9 בחוץ ל-1 בבית; אחוזי השדה של אלן אנדרסון עומדים על 48 בחוץ ורק על 36 בבית. וזו לא רק הבעיה שלהם. לאמפה הוא מלך המדד של מכבי בת"א - וזה אומר הכל.

 

תופעת העונשין היא זו ששווה עיכוב ומעקב. במשחקי החוץ עומדת מכבי על 78.8 אחוזים מכובדים. את וירטוס רומא, שתתארח הערב (ה', 21:00, 5+) בת"א, ניצחו הצהובים באיטליה הודות לערב ענק מהקו - עם 16 מ-16 ברבע הרביעי ובהארכה. הבעיה מתחילה בחזרה לישראל. דווקא בהיכל, הרחק משריקות הבוז, ההפרעות והסלים הלא מוכרים, אחוז העונשין של מכבי יורד בצורה חדה ל-67.8 ומציב אותה במקום ה-20 בין המארחות ביורוליג.

 

שלא במקרה, הסובלים העיקריים הם אידסון, אנדרסון ודורון פרקינס. אותו פרקינס סחט לא פחות מ-30 עבירות בשני ערבי הפיינל פור הישראלי אשתקד ודייק ב-30 מ-42 מהקו כשחקן מכבי חיפה. העונה, כשההיכל הפך לאולמו הביתי, הוא עומד על 1 מ-8 ביורוליג ו-1 מ-4 בליגה. כישוף, כבר אמרנו?

 

לקבוצה שאפתנית מאיטליה דרוש: רכז בגובה 1.65 מ'

שני ההפסדים הרצופים בשלהי 2009 הביאו את הגרשונים למצב שגורלם לא נמצא בידיהם. הם ייאלצו לפזול לאולמות בלובליאנה, איסטנבול ומלאגה כדי לשפר מיקומים - או לפחות להימנע משיבוץ ודאי ל'בית המוות' בטופ 16. אבל ליריבתם הרומאית, שפתחה את העונה ב-0:3 וכעת ניצבת על 5:3, בעיות קיומיות יותר.

 

כדורסלני וירטוס הגיעו שפופים לאימון הפתיחה של מתיאו בוניצ'ולי. זה היה טבעי, לאור העובדה שספגו 10 הפסדים ב-11 משחקים ונאלצו להיפרד מננדו ג'נטילה. אלא שהמאמן החדש לא הסתכל להם בעיניים. מבטיו נתקעו באזור כתפיהם, או ליתר דיוק בגובה 165 סנטימטרים.

 

היתה לכך סיבה. הדרכים שהובילו את בוניצ'ולי לרומא הולידו כמה רגעים מרגשים: לפני שנתיים הוביל את אבלינו לזכייה היסטורית בגביע האיטלקי, כשעל התזמורת מנצח מארקיז גרין (1.65 מ'); ובשנה שעברה זכה עם וירטוס בולוניה בגביע האתגר האירופי, הודות לארל בויקינס (ניחשתם נכון, 1.65). במקום עבודתו החדש לא מצא ננס לרפואה.


(עיצוב: אינה טסיס, צילום: AFP)

 

כדי להתאים עצמו למציאות, הפקיד המאמן את המפתחות בידיהם של שלושה שחקני חוץ אמריקנים: איבי ג'אבר, קנדי ווינסטון וריקי מינארד, שהיה שחקן די שולי אצל ג'נטילה (9 נקודות למשחק ביורוליג) וכמעט שלא יורד מהפרקט תחת בוניצ'ולי (22 נקודות נגד מארוסי). ולמקרה שתהיתם, גובהו של הגארד הוא 2.00 מ'.

 

וירטוס החדשה משחקת כדורסל קבוצתי יותר. במילים אחרות, היא איבדה מעט מהתלות האובססיבית שלה במצב הרוח של ג'אבר. הצניחה ביכולתו של הרכז ה"בולגרי" לא נעצרה, אבל רומא חזרה למסלול בעיקר בזכות אלו שניצבים לצידו. החלמתם של לואיג'י דאטומה ואנג'לו ג'ילי בוודאי לא הזיקה.

 

מאז הגעת בוניצ'ולי, הרומאים הפחיתו את השימוש בפיק אנד רול ובאחד על אחד והירבו את הנעת הכדור והאגרסיביות בהגנה. הם רצו לשני נצחונות רצופים בליגה, אבל איבדו במשחקים הללו 17 כדורים בממוצע. כמות דומה גם הערב תוביל אותם לאבדון בהיכל נוקיה.


סמודיש חוגג עם בולוניה בהיכל, 2004. היה שווה? (צילום: רויטרס)

 

דלתות מסתובבות: סקוואדרה אחורה

  • מכבי ת"א הגיעה לשנת 2000 כשבאמתחתה 33 נצחונות ו-48 הפסדים מול נציגות איטליה. בעשור שחלף מאז, הוסיפו הצהובים למאזנם 34 נצחונות לעומת 8 הפסדים בלבד - ועומדים על 80.9 אחוזי הצלחה.

 

  • מי הן אותן איטלקיות? פורטיטודו בולוניה היא היחידה שניצחה בהיכל במהלך העשור (ואפילו פעמיים), אך שילמה בריבית ב-118:74 בגמר 2004; מבין 8 נציגות ארץ המגף, רק בנטון טרוויזו שמרה על מאזן חיובי (1:3); ודווקא הדאבליסטית מונטפסקי סיינה עומדת על 0 מ-9 נגד הצהובים.

 

  • ורומא? אם תצליח, איכשהו, לנצח הערב - היא תתקרב לטופ 16 ותוכל להתחיל לחלום על לא פחות מגביע. הניצחון האחרון (והיחיד) שלה בהיכל, שהתרחש ב-1984, הוביל אותה בדיעבד לזכייה בתואר האירופי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דורון פרקינס
צילום: אלי אלגרט
מומלצים