שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    צילום: חיים צח

    מבקר המדינה: ליקויים בגיוס בכירים לנמל אשדוד

    כך מתקבלים לעבודה בנמל אשדוד: מועמדים לתפקידים בכירים התקבלו בלא תיעוד לתהליך המיון, הוקפצו לתפקידים ללא מכרז והוצנחו למכרזים אחרי שנסגרו, והמנכ"ל עצמו זכה בתפקיד בלא ההשכלה הנדרשת, בשעה שמועמדים מנוסים יותר נדחו

    חברת נמל אשדוד בחרה מועמדים למשרות בכירות - כולל מנכ"ל - בהליך בלתי תקין שפגע בעיקרון השוויון, התחרות ההוגנת והשקיפות. כך קובע דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לשנת 2010, שחייב את דירקטוריון החברה והנהלתה לנקוט פעולות כדי למנוע את הישנות הליקויים. הדו"ח מצא ליקויים בסדרי קבלתם לעבודה של מנכ"ל הנמל, שוקי סגיס, וחמישה עובדים בכירים נוספים.

     

    עוד בדו"ח מבקר המדינה:

     

    סגיס התמנה למנכ"ל החברה בפברואר 2005, בתקופה שבה יצאה לדרך הרפורמה בנמלים, שכללה את פיצול רשות הנמלים לארבע חברות ממשלתיות נפרדות - חברת נמלי ישראל וחברה לכל נמל.

     

    חוק החברות הממשלתיות מחייב שלמנכ"ל של חברה ממשלתיות יהיה תואר במינהל עסקים, לסגיס יש תואר במדעי החברה מהאוניברסיטה הפתוחה ותואר הנדסאי תעשייה בניהול מאוניברסיטת תל אביב, ואין לו תואר בניהול. רשות החברות הממשלתיות, שבחרה בסגיס כמנכ"ל, הכירה בתואר של סגיס כתואר בניהול, אף שלא קיבלה לכך אישור מהמועצה להשכלה גבוהה.

     

    סגיס (50), שימש בעבר כמנכ"ל חברת האלקטרוניקה USR ובמספר תפקידים בכירים בקבוצת רד בינת וחברת סאיטקס. אבל מבקר המדינה מצא כי מועמדים אחרים שהתחרו עם סגיס על התפקיד והיה להם ניסיון בניהול חברות בעלות היקף רחב מהחברות הללו נפסלו, בנימוק שלא עמדו בתנאי הסף של ניסיון בניהול עסקי. עוד קובע הדו"ח כי יו"ר דירקטוריון הנמל, איריס שטרק, לא העלתה כל הסתייגות על הבעייתיות שבמינויו של סגיס לוועדת האיתור.

     

    היה מכרז? יופי, עכשיו נמציא מועמדים חדשים

    הדו"ח מצא ליקויים חמורים עוד יותר באיוש משרות העובדים הבכירים. באחד המקרים, נאספו מועמדים באמצעות פרסום מודעה בעיתונים, אבל לאחר שהמכרז בעיתונים נסגר - התווספו לרשימת המועמדים שמות חדשים של אנשים שכלל לא השתתפו בו. במקרה אחר, הייתה שטרק מעורבת באיתור ובמינוי העובד, אף שחוק החברות קובע כי היו"ר אינה אמורה להיות מעורבת במינוי עובדים. 

     

    הליכי האיתור והמינוי של שלושה עובדים בכיר נוספים לא תועד, בניגוד לנוהלי החברה ולכללי מינהל תקינים, המחייבים תיעוד של הליכי המיון. "לא ברור מי פנה למועמדים, כיצד אותרו, וכמה מהם אותרו, מה הם הנימוקים לקבלתם או לפסילתם ומי היה מעורב בהליכי האיתור", מעיר המבקר. 

     

    באחד משני המקרים האחרונים אירעה תקלה נוספת: בשלב הראשון של ההתמודדות נבחרה מועמדת אחת, אבל פרשה, ובמקום לפתוח מחדש את המכרז, החליטה ועדת כוח האדם של דירקטוריון הנמל למנות מועמד אחר באמצעות פניה ישירה, ולכאורה ללא מכרז. "מן הראוי כי החלטות כה מהותיות תתקבלנה בפורום נרחב של כל חברי הדירקטוריון לאחר דיון מעמיק בנושא וכי איוש המשרה יעשה בהליך פומבי". עוד קובע הדו"ח כי המועמד שנבחר למשרה לא עמד בדרישות התפקיד מבחינת ניסיון העבודה שלו, וגם לא עבר מבחן התאמה כנדרש". 

     

    מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: דו"ח מבקר המדינה מתייחס לשנים 2005-2006. חברת הנמל תלמד את ממצאי דו"ח המבקר ותמשיך לפעול בהתאם להוראות הדין.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    נמל אשדוד (צילום אילוסטרציה)
    צילום: רויטרס
    מומלצים