שתף קטע נבחר

איפה יקום שדה תעופה בינ"ל? הצפון נגד הדרום

השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, תומך בנגב ומאשים את חיל האוויר כי התנגדותו תוקעת את הקמת השדה בנבטים. עם זאת, המיקום המסתמן כעת הוא דווקא מגידו שבעמק יזרעאל, למרות התנגדות תושבי האזור

האם מסתמן פיתרון להקמת נמל תעופה בינלאומי נוסף בישראל? זה שנים מדברים על תוכניות להקמת נמל תעופה בינלאומי נוסף על נתב"ג, פעם במגידו שבצפון ופעם בנבטים שבדרום, אך בכל פעם התוכניות נתקעות והסחבת חוגגת. כעת מסתמנת העדפה להקמת שדה תעופה שני במגידו, אולם השר לפיתוח הנגב והגליל והמשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, מנסה למשוך דרומה.

 

"הפרויקט הזה תקוע כבר שנים ארוכות בגלל התנגדות חיל האוויר", טוען השר שלום. "נבטים כמעט מוכן ומזומן לטיסות בינלאומיות מבחינת אורך המסלול והתשתיות הקיימות. זו יכולה להיות בשורה אמיתית לכל הנגב". לדבריו, "מדובר במצב כמעט אבסורדי - ניאלץ להשקיע מאות מיליונים אם לא מיליארדים כדי להשמיש את השדה במגידו. צריך להסתכל קדימה, לא על שנת 2010 אלא על שנת 2030. זה חלק מהחזון להפרחת הנגב".

 

בתחילת 2009 החליטה הממשלה לאמץ את מסקנותיה של ועדה שבראשה עמד מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל') הרצל בודינגר. הוועדה המליצה על חלופות לנמל התעופה בן-גוריון, נמל התעופה הבינלאומי היחד בישראל.

מלבד ההצעה להקימו במגידו, המליצה הוועדה על הקמת שדה נוסף בדרום הארץ: בתמנע, באזור נבטים או באזור נתיבות.

 

אלא שהתוכנית להקמת השדה במגידו עוררה את התנגדותם של תושבי האזור והארגונים הירוקים, ולצדם התייצבו גם שר התשתיות עוזי לנדאו ומשרד החקלאות.

 

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, מבין את היתרון הגלום בהקמת שדה תעופה - פיתוח אזורי של כבישים, תשתיות, תיירות ויצירת תעסוקה - אך חושש מפגיעה סביבתית ביישובים הסמוכים. לדבריו, "אם בדרום המרחק בין שדה התעופה ליישובים הוא מרחק סביר, אני רואה יתרון רב בהקמת שדה תעופה בינלאומי שם, למען פיתוח הנגב".

 

לעומתו, במועצה האזורית גלבוע השכנה לא פוסלים את הרעיון על הסף. "להקמת שדה תעופה בינלאומי באזורנו ישנם יתרונות רבים", אמר ראש המועצה האזורית גלבוע, דני עטר. עם זאת, הוא הדגיש כי מאחר שמדובר בנושא אסטרטגי הוא עדיין אינו נחרץ ומתכוון לבחון את הנושא בצורה מהותית. "הדבר החשוב ביותר שיש לבדוק הוא אם הקמת שדה תעופה תפגע ברמת החיים בגלבוע".

 

עמרם מצנע: "להקים את שדה התעופה בחיפה"

בטקס חניכת מרכז רפואי חדש בדימונה בשבוע שעבר, הפציר השר שלום בראשי הרשויות בדרום לתמוך בהקמת השדה בנגב, ורובם נענו לקריאתו. "הוויכוח הוא לא בין הנגב והגליל", אומר ראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר, "אלא בין האסון של התושבים בצפון לעומת הרווח של התושבים בדרום. העובדה כי מתנגדים שם להקמת שדה תעופה ואילו בנגב מבקשים אותה צריכה לשכנע את ממשלת ישראל".

 

ראש עיריית דימונה, מאיר כהן קרא לממשלה להקים את שדה התעופה הבינלאומי בנבטים. "הגיע הזמן שמרחבי הנגב יהפכו לאבן שואבת לאנשים שבאים מחו"ל. אין שום סיבה להמשיך עם הצפיפות האווירית במרכז וצפון הארץ. יש לנו מרחבים וקרקע זמינה. להערכתי טרמינל כזה יוכל להביא תעסוקה לכחמשת אלפים איש באזור דימונה, ירוחם וערד. התשתיות היום, בין אם זה כביש 6 או הרכבת, יכולות להביא את האנשים לתל אביב במהירות האפשרית".

 

ואילו ראש מועצת ירוחם, עמרם מצנע, מתנגד להקמת שדה בדרום וסבור כי עדיף שיקום בצפון. ולא סתם בצפון, אלא בחיפה, שבה כיהן בעבר כראש עיר. לדבריו, להקמת השדה במגידו יש חסרונות רבים. "הרבה ימים בשנה יש ערפל כבד באזור, האדמה במקום היא אדמה עובדת ולכן יהיה צריך לעשות כל כמה שנים טיפול יסודי במסלולים, וההמראות והנחיתות הן מעל שדה התעופה הצבאי ומעל יישובים באזור מאוכלס בצפיפות, מעל מפרץ חיפה".

לדברי מצנע, "יש חשיבות לשדה בינלאומי בצפון והמקום הנכון הוא חיפה. פוטנציאל המשתמשים בשדה הוא גדול יותר והמרחק מחיפה לבן-גוריון קצר יותר".

 

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר כי "נעשתה עבודה יסודית הסוקרת את היתרונות והחסרונות של כל שדה ושדה. צוותים של המשרד בוחנים את ישימות הקמת שדות התעופה גם בדרום וגם בצפון ובקרוב ההמלצות יוגשו לשר כדי שיכריע בנושא".

 

מדובר צה"ל נמסר כי עמדת הצבא טרם גובשה בנושא. עם זאת, גורמים צבאיים אמרו ל-ynet כי הכיוון הוא שלא להמליץ על הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים, הקמתו סמוך לבסיס צבאי עלולה לעורר בעיות במצבי חירום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמיר כהן
חזון להפרחת הנגב. השר שלום
צילום: אמיר כהן
מסלול ההמראה בנבטים
מתנגדים באזור מגידו
באדיבות החברה להגנת הטבע
עדין חושב על חיפה. עמרם מצנע
צילום: צפריר אביוב
מומלצים