שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    גפרית, זרחן ומדבירים: מה יש בפירות היבשים?
    אל תתנו לצבעוניות המדהימה של הפירות היבשים להטעות אתכם - הם מכילים חומרים שאם הייתם יכולים לבחור - לא הייתם מתקרבים אליהם: זרחנים, גפרית וחומרי הדברה הם רק חלק מהם. לקרוא לפני שרצים לחנות

    רגע אחרי שהסופרמקטים מתרוקנים מהסופגניות הריחניות ומתמלאים במשלוחי מנות גדושי ג'אנק לפורים, נדמה כאילו קיבלנו רגע אחד של נחת: הביקור בסופרמרקט מתחיל בקבלת פנים צבעונית של פירות מיובשים.

     

    אז מה רע בזה? הפירות המיובשים הרגילים (כלומר, הלא אורגנים) אינם רק פירות שהוציאו להם את המים. כדי לזרז את תהליך הייבוש, וכדי להאריך את חיי המדף שלהם (שני שיקולים שטובים למסחר, אבל גרועים לבריאות), אנחנו מקבלים עוד דיירים סמויים שדרים תחת אריזה אחת עם הפרי המיובש. מומלץ, אם כן, לקרוא בקפידה את רשימת הרכיבים שעל האריזות.

     

    ממה כדאי להיזהר ברשימת הרכיבים?

    1. E- 220, גפרית דו חמצנית, או דו תחמוצת הגפרית. כולם שמות של אותו חומר משמר. מדובר בנגזרת של סולפיט, גז בעל ריח חריף ומחניק שנוצר בזמן בעירת הגופרית. השימוש בחומר הזה נועד להדגיש את צבעם הבהיר והיפה

     של פירות כמו צימוקים או משמשים. משמשים מיובשים רגילים צבועים בדרך כלל בגוון כמעט זרחני שמזכיר את הצבע של המשמשים הטריים. מומלץ לחלוט את הפירות במים רותחים עד שייצא כל הצבע הצהוב. לאחר החליטה כדאי לנגב אותם בנייר מגבת. אל תשרו אותם במים רותחים למשך זמן רב, כי אז תקבלו לפתן. 

     

    2. 905-E, המוכר יותר בשם פראפין. תפקידו לצפות ולזגג את הפירות המיובשים. מדובר בתוסף שהינו תוצר של תעשיית הנפט.

     

    3. 202-E, מלח אשלגן המופק מחומצה סורבית. נקרא גם פוטסיום סורבט. לפי הנטורפת ד"ר חיים סדובסקי, הרי שבאיחוד האירופי הוחלט שמעבר לכמות של 25 מ"ג/ק"ג משקל גוף, עלול החומר לפגוע בבריאותו של אדם. בישראל מותר שימוש בכמות שבין 300 מ"ג ל-2,000 מ"ג לק"ג משקל גוף.

     

    4. E-223, עוד חומר ממשפחת הסולפיטים. לפי ד"ר סדובסקי, מדובר בחומר מחטא, מלבין, קוטל חיידקים ופטריות ונוגד חמצון.

     

    5. E- 102, טרטזין. חומר שנותן לפירות את הצבע הצהוב. אחרי שהוציאו אותו משקדי המרק, אנחנו מקבלים אותו כאן.

     

    6. E- 509 או קלציום כלוריד. זהו חומר מייבש ומשמר.

     

    7. רבים מהפירות המיובשים מצופים בשכבה עבה של סירופ סוכר סמיך כמו האננס, הבננה והפפאיה ועוד רבים וטובים. לכן המסוכרים עשירים יותר בקלוריות. יש מקום לשאול את עצמינו האם תוספת המתיקות אכן דרושה כאשר הפרי המיובש מתוק מאוד בכל מקרה? מומלץ לחלוט את הפירות במים רותחים שיוציאו את הסוכר. עם זאת, אתם מסתכנים בפרי שטעמו מעט תפל.

     

    8. בדיקות מעבדה ממשלתיות שנעשו בבריטניה גילו שקרוב לשני שליש מהפירות המיובשים הלא אורגניים הכילו זרחנים ושאריות של חומרי הדברה קטלניים אחרים.

     

    אז מהם בכל זאת יתרונם של הפירות המיובשים הרגילים? 

    • הם צבעוניים ומושכים את העין. בעידן שבו התרגלנו לאכול רק מה שצבעוני ויפה, אולי הפירות האלה מהווים שלב ביניים כשרוצים להיגמל מהממתקים ולהתרגל לפירות המיובשים האורגניים.
    • המחיר סביר יחסית לפירות האורגנים.
    • חיי המדף שלהם ארוכים מאוד.

     

    למה עדיף פירות יבשים אורגניים?  

    • פירות מיובשים אורגנים גדלים ללא שימוש בחומרי הדברה ודשנים סינתטיים.
    • הייבוש של פירות מיובשים אורגניים מתבצע על גבי יריעות שחורות בשמש. לפעמים משתמשים באוויר חם (באמצעות
       מאווררים ענקיים) כדי לזרז את התהליך. לאחר הייבוש, הפירות בדרך כלל סופגים מכות של חום וקור, כדי להשמיד מזיקים ולהעניק להם תוחלת חיי מדף סבירה.
    • באריזת הפירות המיובשים האורגניים מקבלים פרי מיובש ללא "דיירי משנה".

     

    יש כמה חסרונות לפירות היבשים האורגניים: 

    • המחיר יחסית גבוה.
    • הצבע לא כל כך מושך, מכיוון שהם לא עברו תהליך של שימור הצבע. אתם חייבים להיות פריקים אמיתיים של בריאות כדי לקנות בננה מיובשת בצבע שחור שנראית כאילו עבר זמנה. השוו בין הצבע היפה של האננס הרגיל לבין הצבע החום של האננס האורגני. בעוד שהעין ככל הנראה תמשך אל ה"רגיל", מוטב שהראש יימשך לאורגני.
    • הם פחות מתוקים. טעמם יותר קרוב לטעם הפרי המקורי. כך שמי ששוחר מתוק, יצטרך להתרגל אליהם. טעמו של האננס למשל, מעט חמוץ והמרקם קצת קשה לנגיסה.
    • חיי המדף שלהם קצרים ומוטב לשמור אותם במקרר, גם לפני פתיחת האריזה. זאת, מפני שאינם מכילים חומרי שימור.

     

    הרגילים מול האורגניים: ערכים תזונתיים

    הערכים מתייחסים לכמות של 100 גרם:


    השוואה בין הערכים התזונתיים של הפירות המיובשים האורגניים לרגילים

    השוואה בין הערכים התזונתיים של הפירות המיובשים האורגניים לרגילים
    שם הפרי קלוריות פחמימות בגרם נתרן במ"ג
    צימוקים כהים רגילים 308 71 20
    צימוקים כהים אורגניים 290 25 20
    משמש מיובש רגיל 296 76 6
    תאנים מיובשות רגילות 270 68 34
    תאנים מיובשות אורגניות 249 64 10
    אננס מיובש רגיל 245 57 5
    אננס מיובש אורגני 220 52 2
    שזיפים מיובשים רגילים 266 53 8
    שזיפים מיובשים אורגניים 240 64 2

    תמר מיובש רגיל

    268

     

    64

     

    4

     

    תמר מיובש אורגני 275 73 3
    חמוציות מיובשות רגילות 340 82 10
    חמוציות מיובשות אורגניות 243 60 1.86

     

    מסקנה: גם אם אינכם שוחרי אורגני, שווה לכם להשקיע באורגני ולו רק בגלל החיסכון הקלורי שנובע מהעובדה שהאורגניים לא מצופים בסוכר.  

     

    שניים קטנים לסיום:

    1. חג ט"ו בשבט חל בחורף. לפי הרפואה הסינית מומלץ בחורף לאכול פירות מיובשים שכן הם בעלי אנרגיה מחממת. אם

     מכינים מהם לפתן חם ומתובל למשל בקינמון הם יחממו עוד יותר את הגוף. הפירות הטריים לעומתם, נחשבים בעלי אנרגיה מקררת.  

     

    2. שימו לב שהפירות המיובשים האורגנים מפוקחים על ידי חברות פיקוח בינלאומיות ו/ או ישראליות. את זאת תוכלו לדעת רק אם תקנו אותם כשהם ארוזים. כשקונים בתפזורת אין דרך לדעת מה קונים. בקשו מהמוכר שיראה לכם תעודה המעידה כי הם אורגנים.

     

    הכותבת היא תזונאית טבעית

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תהיתם פעם למה הצבעים כל כך יפים?
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    שלום דוקטור
    מומלצים