שתף קטע נבחר

אמון הציבור: צרכנים בפריפריה מתלוננים פחות

בארגון בדקו מאין מגיעות התלונות וגילו כי בערי המרכז מתלוננים על עוולות צרכניות יותר מאשר בערי הפריפריה. כך למשל בת"א יחס התלונות הוא 1 ל-426 תושבים ובנצרת 1 ל-4,740. הסיבות יכולות להיות חוסר מודעות לאפשרות התלונה וכן חוסר פנאי להתלונן בשל קשיי פרנסה

צרכנים תושבי הפריפריה מתלוננים פחות על עוולות צרכניות מתושבי המרכז, כך עולה מנתוני ארגון אמון הציבור. בארגון, לקידום הגינות בעסקים, בדקו את התלונות ששהגיעו אליהם ב-2009 לפי ערים, ומצאו שיש פערים משמעותיים בין כמות התלונות שמוגשת על-ידי תושבים בערי הפריפריה בצפון ובדרום לבין כמות התלונות שמוגשת לארגון מתושבי ערי המרכז.  


כמות התלונות לאמון הציבור לפי ערים

יחס התלונות שמגיעות לאמון הציבור - לפי ערים
עיר יחס תלונות לתושבים
ר"ג 1 ל-388
ת"א-יפו 1 ל-426
הרצליה 1 ל-461
חולון 1 ל-462
מודיעין מכבים - רעות 1 ל-477
פ"ת 1 ל-506
רשל"צ 1 ל-522
רחובות 1 ל-529
כפ"ס 1 ל-542
נהריה 1 ל-600
חיפה 1 ל-603
רעננה 1 ל-605
ב"ש 1 ל-661
חדרה 1 ל-680
בת ים 1 ל-682
נתניה 1 ל-734
אשדוד 1 ל-890
אשקלון 1 ל-977
רמלה 1 ל-1,008
בני ברק 1 ל-1,207
ירושלים 1 ל-1,218
לוד 1 ל-1,227
בית שמש 1 ל-1,247
נצרת 1 ל-4,740

*מרבית התלונות מוצדקות

 

כך, התלונות שמתקבלות מתושבי רמת גן הן הרבות ביותר ביחס לכמות התושבים בעיר: תלונה אחת על כל 388 תושבים. התלונות הופכות לנדירות יותר כשמדובר בעיר כמו רמלה, שם מתקבלת תלונה אחת לכל 1,008 תושבים, והכי פחות פונים לאמון הציבור בנצרת, משם מגיעה תלונה אחת לכל 4,740 תושבים.

 

ממוצע התלונות שהגיעו לארגון ב-2009 עומד על 891, כך שערים כמו אשקלון, רמלה, בני ברק, ירושלים, לוד, בית שמש וכמובן נצרת נמצאות הרבה מתחת לממוצע התלונות ואילו ערים כמו מודיעין מכבים רעות, ת"א הרצליה, נהריה וחיפה נמצאות מעליו.

 

פרשנות: אוכלוסיה חזקה מתלוננת יותר

הדבר עשוי להצביע על מודעות נמוכה בערים מסוימות לאופציית התלונה, ואולי גם על חוסר מודעות לקיומו של הארגון. באמון הציבור מוסרים שנראה כי יש קשר ישיר בין אוכלוסיה חזקה לנוהג להתלונן, והיכן שיש אוכלוסיה חלשה יותר - מתלוננים פחות.

 

שנת 2009 הושפעה מאוד מהמיתון העולמי - מה שעשוי לתת הסבר נוסף לנתונים המוצגים. נראה כי מיעוט התלונות מתושבי ערים פריפריאליות עשוי להעיד על תושבים שצריכים לדאוג יותר לפרנסתם, כך שהקשב שלהם לא פנוי להתלונן נגד חברות שעושות להם עוול.

 

לארגון אין נתונים על ההבדל בתמהיל התלונות בין מרכז לפריפריה, אבל מוסרים כי במחקרים שערכו בעבר, עלה בברור שבתלונות של אוכלוסיות מוחלשות יש שכיחות גבוהה לנזקים כספיים קשים.

 

במחקר שערכו אודות פגיעות של עולים מחבר המדינות (שנת 2007), הארגון מצא שיעור פגיעה מעסקאות רוכלות במרמה של למעלה מ-20% מהתלונות למגזר זה, לעומת אחוזים בודדים בציבור הכללי כשהנזק הממוצע בתלונות אלה הוא כ- 3,300 שקל.

 

עוד מוסרים בארגון כי הנתונים ממחישים את הצורך של גורמי האכיפה והפיקוח לייצר תכנית עבודה עם סדרי עדיפויות ברורים עם מתן דגש על מיגור תופעות של פגיעה באוכלוסיות מוחלשות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מודעות נמוכה בפריפריה. אמון הציבור
מומלצים