שתף קטע נבחר

האם יש כפרה למי שנסע בשבת?

שאלה:

 

האם יש כפרה לאדם שעבר עבירה שדינה כרת? והאם נסיעה בשבת היא עבירה שכזאת? (אבי רון, חיפה)

 

תשובה?

 

אבי שלום.

 

איננו מנהלי החשבונות והפנקסים של ריבונו של עולם, ואיננו יודעים בבירור עונשם של עבירות ושל עבריינים. בפרט בימינו כשרוב עוברי העבירות עושים זאת מחוסר ידיעה ולמידה, ומצד שני הם מרבים במצוות שבין אדם לחבירו ולחברה.

 

אולם, אם אדם הכיר במשוגותיו, והחליט לתקן – אזי, אין עבירה בתורה שאין עליה כפרה. אפשרות התשובה על חטא היא יסוד מרכזי במחשבת היהדות, וקשור לעיקרון שיש לאדם בחירה חופשית על מעשיו. וכך מסביר הרמב"ם בנושא הבחירה האנושית: "ודבר זה עיקר גדול הוא, והוא עמוד התורה, והמצווה שנאמר 'ראה נתתי לפניך היום את החיים'... כלומר שהרשות בידכם, וכל שיחפוץ האדם לעשות ממעשה בני האדם עושה בין טובים בין רעים... שאין הבורא כופה בני האדם ולא גוזר עליהן לעשות טובה או רעה אלא הכל מסור להם" (הלכות תשובה פרק ה, ג).

הרמב"ם מוסיף שרעיון הבחירה כולל גם את העיקרון שאם אדם חטא וקלקל בבחירתו "כך הוא עושה תשובה מדעתו וברצונו" (רמב"ם שם).

 

לכן, מי שחטא יכול לתקן את המעשה, ולא זו בלבד, אלא שבתהליך התיקון, אדם מתקדם ומשתפר. "ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העוונות והחטאות שעשה, אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה, שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין, אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו. כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם" (רמב"ם הלכות תשובה פרק ז, ד).

 

גם עבירות חמורות, שאם עבר עליהם במזיד עונשם כרת, מתכפרות על ידי תשובה (רמב"ם שם פרק א, ד). כך גם מונה הרמב"ם מספר דברים המעכבים את התשובה, אולם מסיים, ש"כל אלו הדברים וכיוצא בהן, אף-על-פי שמעכבין את התשובה, אין מונעין אותה. אלא אם עשה אדם תשובה מהן - הרי זה בעל תשובה ויש לו חלק לעולם הבא" (שם פרק ד, ו).

 

הוא גם מונה רשימת עבירות שמי שעבר עליהם אין לו חלק לעולם הבא, אולם הוא מסיים את הדברים בהסתייגות: "במה דברים אמורים? שכל אחד מאלו אין לו חלק לעולם הבא כשמת בלא תשובה. אבל אם שב מרשעו ומת והוא בעל תשובה - הרי זה מבני העולם הבא, שאין לך דבר שעומד בפני התשובה, אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב - יש לו חלק לעולם הבא, שנאמר 'שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה' ורפאתיו', כל הרשעים והמומרים וכיוצא בהן שחזרו בתשובה בין בגלוי בין במטמוניות מקבלין אותן, שנאמר, 'שובו בנים שובבים', אף על פי שעדיין שובב הוא, שהרי בסתר שב ולא בגלוי - מקבלין אותו בתשובה" (שם סוף פרק ג).

 

חילול שבת נחשב כעבירה חמורה, אם עוברים עליה במזיד, אולם כאמור, הבא לתקן ולעשות תשובה עליה, בוודאי מתכפר לו.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים