שתף קטע נבחר

איגוד חברות התעופה: ממשלות אירופה כשלו

תעשיית התעופה מפסידה 200 מיליון דולרים בכל יום שעובר ללא טיסות. איגוד חברות התעופה תקף את "הניהול הלקוי וחוסר המנהיגות" של הממשלות ביבשת: "זה מדהים ששרי התחבורה האירופים היו צריכים 5 ימים כדי לארגן פגישת-וידאו"

איגוד חברות התעופה הבינלאומי תקף היום (ב') את ממשלות אירופה בעקבות החלטתן לסגור את המרחב האווירי בשבוע האחרון בשל התפזרות ענן האפר הוולקני ברחבי היבשת. החברות האשימו את 27 מדינות הגוש בניהול לקוי של משבר התעופה החמור.

 

משבר התעופה - סיקור נרחב ב-ynet:

 

כמה נמלי תעופה ברחבי באירופה שבו הבוקר לפעילות רגילה, אך רוב הטיסות ביבשת עדיין מבוטלות. לפי נתוני האיחוד האירופי, רק 5,000 טיסות התקיימו אתמול מתוך 24 אלף הטיסות שאמורות היו להמריא. בארצות הברית חוששים שהאפר הוולקני יגיע הערב גם לחוף המזרחי של צפון אמריקה.

 

IATA, המאגד יותר מ-230 חברות תעופה מ-120 מדינות ברחבי העולם, פרסם הבוקר הודעה באתר האינטרנט שלו, שבו הביע "חוסר שביעות רצון מהדרך שבה ממשלות התנהלו, מבלי להעריך את הסיכונים, מבלי להתייעץ, מבלי לתאם ומבלי להנהיג. המשבר הזה עולה לחברות התעופה 200 מיליון דולר מדי יום, והכלכלה האירופית סופגת נזקים בשווי מיליארדי דולרים".

 

מנכ"ל האיגוד, ג'ובאני ביסגני, אמר ש"הממשלות חייבות לפעול בדחיפות גדולה יותר ולהתמקד בדרך שבה ניתן יהיה לפתוח מחדש את שמי אירופה לטיסות בטוחות. בטיחות היא העדיפות העליונה שלנו", התעקש ביסגני אך הדגיש כי טיסות הניסוי שערכו כמה חברות הדגימו ש"פוספסו הזדמנויות לטוס בבטחה".

 

ביקורת לגיטימית או התעלמות מבטיחות?

אירופה מחכה בינתיים להחלטת 27 שרי התחבורה של מדינות האיחוד. השרים ייערכו היום פגישת חירום באמצעות שידורי וידאו בלווין כדי לגבש אסטרטגיה אחידה לטיפול במשבר. "בהתחשב בהשלכות הכלכליות העגומות, זה מדהים אותנו ששרי התחבורה האירופים היו צריכים חמישה ימים כדי לארגן פגישת-וידאו", הוסיף ביסגני.

 

באיגוד התעופה הטילו ספק בעמדת המומחים שהביאה להשבתת הטיסות ביבשת, לפי חלקיקי האפר יפגעו במנועי המטוסים. חברות התעופה אמרו כי מדובר ב"מודל תיאורטי בלבד". ביסגני הוסיף: "פירושו של דבר שהממשלות הללו לא ביססו את החלטותיהן על עובדות".

 

באירופה התעורר דיון ציבורי בשאלה האם רשויות התעופה לא הגזימו בתגובתם לאיום המציב ענן האפר על שלום המטוסים. אחרים מפנים אצבע

מאשימה דווקא לחברות התעופה בטענה שהאיום הוא ממשי, בעוד הן מבקשות להתעלם מתקנות הבטיחות כדי להחזיר את המטוסים לאוויר ולהימנע מהפסדיים כספיים נוספים.

 

מבקרי חברות התעופה מסתמכים על מקרה שאירע ב-1989. מטוס בואינג-747 של חברת KLM טס לתוך ענן של אפר וולקני באלסקה, וכתוצאה מכך אירעו תקלות בכל ארבעת מנועיו. כשהמטוס ירד לגובה נמוך יותר, המנועים שבו לפעול והוא הצליח לנחות. אולם תוצאה זו אינה מחייבת שמטוסים אחרים ייזכו לנחיתה רכה ולסוף שמח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוצים להמריא
צילום: AP
הנוסעים תקועים
צילום: רויטרס
מומלצים