שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סטרס וכרס: איך לחץ בחיים גורם לכם להשמין
    השומן מצטבר באזור הבטן מסיבה בלתי מוסברת? מסתבר שלא רק אכילת יתר מפתחת את הבטן, אלא גם החיים בעולם המודרני. הדיאטן הקליני ד"ר נסטור ליפובצקי מסביר על מעגל האימה שבין סטרס, קורטיזול ושומן - וכיצד ניתן לצאת ממנו

    האם סטרס משפיע על האכילה, המשקל והמקום שבו השומן נאגר בגוף? מצב של סטרס עלול להוביל לאכילת מזון מהיר מפאת חוסר זמן להכנת משהו בריא, ולעתים גם לאכילה שמטרתה סיפוק צרכים נפשיים. עם כל אלה, עלייה במשקל תחת סטרס יכולה להיות קשורה גם לאיזון ההורמונלי בגוף.

      

    מנגנון הרעב והסטרס

    הגוף מייצר הורמון הנקרא קורטיזול כדי לעזור לנו להתמודד עם מצבי סטרס. מחקרים הראו שלאנשים שמנים רמות קורטיזול גבוהות יותר מלאנשים רזים.

     

    קורטיזול מיוצר במחזור היומי הטבעי שלנו. זהו הורמון מפתח בתגובת הגוף למצבי דחק, גופניים כמו גם נפשיים. הוא מכונה "הורמון סטרס", שכן הוא גורם לעלייה ברמת הסוכר ובלחץ הדם, ומהווה חלק מתגובת הגוף למצבי הישרדות. הגוף מפריש במצבים אלו קורטיזול וגם הורמון נוסף, אדרנלין. בזמן שהאדרנלין מגביר את העירנות ואת הרמה האנרגטית על ידי הגברת חילוף החומרים, לקורטיזול שני סוגי השפעות על שומן: הראשון בזמן סטרס והשני בהחזרת הגוף למצב רגיל לאחר הסטרס.

     

    בזמן הסטרס גורם הקורטיזול לפירוק שומן והגברת הייצור של גלוקוז הנגרם מפירוק חלבון מהשריר, כדי להגביר במהירות את הייצור של האנרגיה. גופנו נכנס לעירנות, האישונים גדלים, כושר המחשבה משתפר והריאות מקבלות יותר חמצן. בנוסף, בזמן שיא הסטרס, התיאבון יורד ומערכת העיכול עובדת במינימום. כאשר הסטרס המיידי עובר, רמת האדרנלין יורדת אבל רמת הקורטיזול נותרת גבוהה, וזאת כדי להביא את הגוף שוב לאיזון. אחת מהדרכים להחזיר את הגוף לנורמליות היא להגביר את התיאבון כדי להחזיר את הפחמימות והשומן ששרפנו בזמן ההישרדות.

     

    אבל נסו להיזכר: מתי לאחרונה הייתם בסטרס גופני שכזה? מתי לאחרונה הגיב גופכם לסטרס שנגרם ממאמץ גופני שורף אנרגיה? קרוב לוודאי שגופכם הגביר את התיאבון בעקבות רוגז או עצבים שחשתם בבית, בעבודה או ברכב.

     

    אז מה למעשה קורה? בזמן שגופנו חשב שהיינו בסטרס גופני, הוא פירק חלבון (שריר) כדי לייצר גלוקוז, ולאחר מכן הגביר את התיאבון כדי להחזיר את הפחמימות והשומן ששרפנו; אלא שלא שרפנו כלל שומן, והתדלוק מחדש הוא תדלוק לא מוצדק שגורם לנו להשמין. כך שבעולם המודרני, מנגנון ההישרדות המפואר הזה לא תואם את המציאות בשטח, וגורם לגוף "לתדלק" ללא צורך.

     

    להוריד סטרס בבטן

    הפרשת הקורטיזול יכולה לא רק לגרום לעלייה במשקל, אלא גם להשפיע על המקומות בגוף שבהם מצטבר השומן. סטרס עם רמה גבוהה של קורטיזול נוטה לגרום להצטברות שומן באזור הבטן יותר מאשר באיזור הירכיים. הסיבה לכך היא שתאי שומן באזור זה עשירים יותר בקולטנים להורמוני סטרס ולכן רגישים יתר לרמה גובהה של קורטיזול מאשר תאי שומן באזורים אחרים בגוף. צורה כזאת של הצטברות שומן קיבלה שמות כגון "שומן טוקסי" מכיוון ששומן בטני נמצא בקשר הדוק עם התקפי לב, אירועים מוחיים, סוכרת ויתר לחץ דם.

     

    קיימות עדיין שאלות רבות בהקשר של סטרס, קורטיזול והשמנה; אך על פי

    הנתונים הקיימים כיום, אם נרצה להוריד סטרס וקורטיזול נעשה זאת בשלוש דרכים:

     

    • פעילות גופנית סדירה שיכולה לעזור בניטרול הסטרס והתופעות הקשורות אליו.
    • טכניקות להורדת הסטרס כגון מדיטציה, יוגה ותרגילי נשימה ושינה מספיקה, עשויים לעזור במיתון התגובה הפיזיולוגית לסטרס היומיומי.
    • בררו איך אתם מגיבים לדברים. אדם מסוים יכול להרגיש סטרס קשה מהתרחשות מסוימת, בזמן שאדם אחר יכול להתנהג בצורה אחרת ולנצל את אותה התרחשות כהזדמנות ללמידה; כלומר, סטרס גורם לחיינו להיות קשים יותר, אבל התגובה שלנו למצב הסטרס חשובה לא פחות.

     

    ד''ר נסטור ליפובצקי. דיאטן קליני ומומחה לרפואה מונעת. מפתח "דוקטור נסטור" שיטה מדעית מתקדמת להרזיה, תזונה נכונה , ספורט ובריאות

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פחמימה אחרי סטרס
    צילום: אלכס קולומויסקי
    מומלצים