שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: index open
    מפסיקים לבד: 11 עצות זהב לגמילה מעישון
    מפסיקים עם התירוצים, קובעים תאריך ולא נוגעים יותר בסיגריות. רמי רומונובסקי, מעשן לשעבר ומנהל תוכנית להפסקת עישון, מייעץ לכם כיצד ניתן להיגמל מסיגריות לבד

    הדרך להפסקת עישון עוברת כולה בראש. על פי מחקרים שנעשו, 75% מהמעשנים מפסיקים לעשן ללא עזרה תרופתית וללא תחליפי ניקוטין. ניתן להיגמל מעישון לבד, אם מחליטים לעשות זאת. החלטתם? פעלו על פי העצות הבאות ותוכלו לעשות זאת במהירות. 

     

    1. מטרה: חיובית ובזמן הווה

    קבעו תאריך וזמן להפסקת העישון. נסחו מטרה בלשון חיובית ובזמן הווה, למשל, "אני מפסיק/ה את ההתמכרות שלי לסיגריות". המשיכו לעשן כרגיל עד לאותה נקודת זמן ואל תנסו לצמצם בכמות לפני כן. זה רק יהפוך את הסיגריות ליקרות ערך בעיניכם.

     

    2. רווח: זוכים מחדש בחירות

    הבינו שלא מדובר בוויתור. המחשבה שאתם עומדים "לוותר" על משהו מתבססת על ההנחה שהסיגריות עוזרות לכם, אך למעשה הן לא

    עושות עבורכם דבר. הן לא מעניקות לכם הנאה אמיתית או תמיכה והמטרה היחידה שלהן, ובעיקר של הניקוטין שבתוכן, היא לשמור עליכם מכורים ולהעמיק את המלכודת על ידי יצירת הרגלים וטקסים סביבן. אינכם מפסידים דבר אך הרווח, לעומת זאת, הוא אין סופי. אתם זוכים מחדש בחירות שלכם כבני אדם, בכבוד, בעתיד בריא ובשיפור מצבכם הכלכלי. תהנו מלהיות לא מעשנים מהרגע בו תכבו את הסיגריה האחרונה. התכוננו להיות לא מעשנים מאושרים.

     

    3. גמילה: נעשית ללא כאב ובמהירות

    גמילה מניקוטין אינה אומללות. ברגע שתחדלו לעשן גופכם ימשיך להיגמל מהניקוטין במשך מספר ימים. הגמילה הפיזית היא קלה מאוד. אין בה שום כאב והיא עוברת במהירות. אתם רגילים, כמעשנים, לחוש את תופעות הגמילה בדקות שלפני הדלקת הסיגריה הבאה. כלא מעשנים תהיו חופשיים מכך לנצח.

     

    4. הרגלים: נהנים מהרגע מבלי להיחנק

    כמעשנים יש לכם בדרך כלל "הרגלי סיגריה", החל מסיגריה וקפה או משקה, ועד סיגריה בהפסקה או אחרי ארוחה. אתם מוזמנים להמשיך כרגיל לשתות את הקפה שלכם, את המשקה או לצאת להפסקה. ברגע שאתם מפסיקים לעשן פשוט חישבו: "כמה זה נפלא. אני יכול ליהנות מהרגע הזה מבלי לחנוק את עצמי".

     

    5. אירועים חברתיים: נהנים בלי לקנא במעשנים

    צאו, תבלו ותהנו בפאבים, בחתונות ובמסיבות ואל תקנאו במעשנים. רחמו עליהם. דעו כי הם מקנאים בכם, מכיוון שכל אחד מהם היה רוצה להיות כמוכם: חופשי מהשעבוד לסיגריות. היום גורמות הסיגריות לנתק חברתי מאחר ועל המעשנים לאתר מקום שבו מותר להם לעשן מבלי להפריע לסביבה. המצב שנוצר הוא שבמקום ליהנות מאירוע חברתי הם עסוקים באיתור זמן ומקום אליו הם יוכלו לצאת כדי לעשן, מה שגורם להם להתנתק בכל פעם לפסק זמן כזה או אחר מהמתרחש באירוע. אף מעשן אינו רוצה לראות את ילדיו מתחילים לעשן והמשמעות היא שכולם מצטערים שהם בעצמם התחילו בכך. זיכרו, לא אתם אלו שמקופחים אלא המעשנים האומללים. ואם מציעים לכם סיגריה לאחר שכבר הפסקתם לעשן פשוט אמרו "לא תודה, אני לא מעשן", במקום להתחיל בשיחה ארוכה על כמה זמן עבר מאז שהפסקתם.


    אם מציעים לכם סיגריה - סרבו (צילום: פוטוס טו גו)

     

    6. די לתירוצים: הזמן הוא עכשיו

    אל תתנו לתירוצים לדחות את התוכנית שלכם להפסיק לעשן. אף פעם לא תמצאו את הזמן האידאלי לעשות זאת ולכן הזמן הטוב ביותר הוא כאן ועכשיו. ברגע שהפסקתם אל תנסו להימנע מלחשוב על עישון. זה לא משנה על מה אתם חושבים, אלא מה אתם חושבים על זה. אם תחשבו "אני רוצה סיגריה, אבל אני לא יכול לעשן אחת", קרוב לוודאי שתרגישו אומללים. אם במקום זאת תחשבו "איזה כיף! אני לא צריך לעשן יותר ואני לא רוצה לעשן יותר. זה נהדר שאני לא מעשן", אז תוכלו לחשוב על העישון כמה שתרצו ועדיין תהיו מאושרים.

     

    7. סיגריה אחת: מפילה בחזרה למלכודת הניקוטין 

    הפסיקו עם האשליות ואל תחשבו שמעתה אתם בשליטה ואם תעשנו "רק סיגריה אחת" לא יקרה דבר. זו טעות גדולה מאוד שרבים מהנגמלים נופלים בה. הסיבה לבעייתיות שבעישון סיגריה אחת היא שברגע שמולקולות הניקוטין מגיעות שוב למוח אין דרך חזרה והנפילה למלכודת הניקוטין היא רק עניין של זמן. שום סיבה שבעולם אינה שווה את הסיגריה הזו, לא רגע קשה, לא לחץ בעבודה ולא פרידה מבן או בת זוג. לעולם אל תחשבו במונחים של סיגריה אחת. חישבו תמיד על שרשרת מלוכלכת וארוכה כאורך החיים.

     

    8. תחליפים: רק מנציחים את ההתמכרות

    עישון סיגריה אינו מעשה חיובי ולכן אין צורך להחליפו באחר, אלא פשוט להוקיעו מחיינו. תחליפים מנציחים את המחשבה המוטעית שאתם מקריבים משהו. תחליפים המכילים ניקוטין הם חסרי תועלת במיוחד מכיוון שהם פשוט שומרים על המשך ההתמכרות לחומר. הדבר דומה לכך שמכור להרואין המעשן את הסם מנייר כסף יתחיל להזריק את הסם לגופו.

     

    9. תחושת החופש: אין לה תחליף

    מי שאינו מעשן לא זקוק לסיגריות. הוא לא צריך לדאוג שיהיו עליו סיגריות והוא גם לא מחזיק סיגריות לשעת חרום. הוא פשוט חופשי. גם אתם, ברגע שכיביתם את הסיגריה האחרונה, נמנים עם הלא מעשנים. אל תפקפקו ולו לרגע אחד בהחלטה הזו. השתחררתם מהעבדות לסיגריות לנצח. תהנו מן החופש הזה והתמכרו אליו, כי אין לו תחליף.

     

    10. מכבים את "הטייס האוטומטי": הפעילו שיקול דעת

    כמעשנים אתם פועלים על אוטומט, ללא בחירה. מלכודת הניקוטין משתלטת עליכם ובהמשך ההרגלים והטקסים סביב הסיגריה כובלים את חייכם. לאחר הגמילה ייתכן כי מידי פעם יופיע אצלכם חשק לעשן סיגריה, בדיוק כמו שאצל אחרים מופיע החשק לאכול שוקולד או לקנות בגד חדש. ברגעים כאלו צריך להתעורר אצלכם

    "האור האדום", שיפעיל את מערכת שיקול הדעת ויאפשר לכם לבחור האם אתם רוצים לחזור ולעשן שוב, בלי יכולת להפסיק לעולם. התשובה היא, כמובן, שלילית, ואם לרגע אתם שואלים את עצמכם "למה?" היזכרו בכך שלא אהבתם להיות מעשנים, שזו הסיבה לכך שהחלטתם להפסיק מלכתחילה. כך תוכלו להפוך את הרגעים הללו מרגעי תסכול לרגעים מאושרים, שבהם אתם מברכים את עצמכם על כך שאתם אנשים בעלי בחירה חופשית, בטחון עצמי ובעלי שליטה על חייכם, איכותם ובריאותם.

     

    11. שבועה חגיגית: לא לוקחים יותר שכטה

    כאשר אתם נפרדים מהסיגריה האחרונה שלכם הישבעו באופן חגיגי כי לעולם לא תיקחו עוד שכטה מסיגריה או מניקוטין בכל צורה שהיא, ללא תלות ברגעי השיא או השפל שטומן לכם העתיד. אתם הרי יודעים שאתם עושים את ההחלטה הנכונה, אז אל תפקפקו בה ואל תטילו בה ספק.

     

    הכותב הוא מעשן לשעבר ומנהל "אלן קאר - הדרך הקלה להפסיק לעשן", ישראל  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    התכוננו להיות לא מעשנים מאושרים
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים