שתף קטע נבחר

מבצעי המונדיאל לנשים: אפליה נגד גברים?

צרכנים מתלוננים: מבצעים שמעניקים חודש חינם לנשים במכון כושר, חבילת נופש לנשים בזמן המונדיאל, או משקה חינם לבנות - מפלים גברים לרעה ומחזקים סטריאוטיפים. מה אומרים בתי העסק, ומה אומרים החוק ומערכת המשפט?

האם בחסות המונדיאל מפלים גברים לרעה? מסתבר כי בעוד תרועת הוובוזלות נשמעת בטלוויזיות ברחבי ישראל, ישנם גברים ונשים שאינם מרוצים מהמבצעים לנשים בלבד.

 

צרכן התלונן ל-ynet: "רשת הולמס פלייס יצאה במבצע לרגל המונדיאל שלכאורה מפלה גברים. על פי פרסום שלהם לחברי המועדון, כל חבר ברשת רשאי להזמין חברה או בת זוג לחודש חינם במועדון. בכל הפרסומים הנוגעים לכך, הרשת מציינת באופן מובהק שמדובר בהזמנה לנשים בלבד. לדעתי, הדבר מהווה אפליה על רקע מגדרי ופגיעה בזכות לשיוויון".

  

 

הצרכן המתלונן אינו לבד - אחת מנשות ישראל קובלת אף היא נגד המבצעים הנשיים, שבתי עסק רבים פוצחים בהם כעת. "המפרסמים חושבים שהגברים צופים בכדורגל ולנו מציעים: 'בואי תשימי לק'. זה מבזה", היא טוענת. "גם אני וגם בעלי לא צופים במונדיאל. שמתי לב לזה, כשקראתי שחברת ישראייר מציעה מבצע ששמו 'ליידי מונדיאל' - חבילות נופש באילת לנשים שכוללות טיסה וטיפולי ספא, ובתוספת תשלום גם פינוקים נוספים 'נשיים' כמו שוקולד ומים מינרליים. שמתי לב שגם ברים מפרסמים כל מיני 'משקה חינם' לנשים בגלל המונדיאל. זה מרגיז".

 

בעל מועדונים: "קשה לגרום לבנות לצאת לבלות"

נשים מתלוננות תדיר על פרסומים המיועדים לגברים בלבד, כמו הפרסומת לגולדסטאר למשל. אבל נשים בדרך כלל לא מתלוננות כשמציעים להן כניסה חינם למועדון או משקה חינם רק משום היותן נשים. אם הכניסה והמשקה החינמיים היו מיועדים לגברים בלבד במקום לנשים - האם היו נוהגות באותה שתיקה?

  

רונן מיילי, מבעלי המועדונים "החתול והכלב" ו-"שושו", מסביר את הסיבה להטבות הנשיות האלה. "נורא קשה לעודד בנות לצאת לבלות", הוא מסביר. "יתכן שבגלל זה נותנים תמריצים לבנות. לא בגלל אפליה נגד בנים ולא בגלל גישה אנטי נשית, או בגלל מניעים שוביניסטי או קפיטלסטי. ברור שצריך ליצור תמהיל נכון של גברים ונשים יחד, אבל כמו שמחזרים אחרי סטודנטים, ואחרי אוכלסיות נחשקות אחרות, כך אנו מחזרים אחרי נשים כדי שיפקדו את בתי העסק שלנו. נשים הן המין החזק, וריבוי נשים הוא פרמטר להצלחה של מקום".

 

חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים קובע כי "מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטיה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי, או הורות". החוק מדגיש שהכוונה גם בפרסום מודעות.

 

כיצד יש לפרש את החוק בחסות מבצעי המונדיאל? נראה כי אי אפשר לתת הטבה ללקוחות ממין מסוים באופן שיטתי, אבל לא בטוח כלל שהחוק תקף למבצע חד פעמי. נראה כי החוק לא נועד ליצור מחסומים לאמצעי שיווק זמניים. אבל בבית-המשפט חשבו אחרת.

 

פס"ד: "צריך להיות שיוויון בתשלום בין גברים לנשים"

בית המשפט לתביעות-קטנות בירושלים קבע ש‎‎מועדונים ובתי עסק אינם רשאים להעניק הנחות, משקאות חינם, או כניסה חינם לנשים, משום שמדובר באפליה על בסיס מגדרי, הנוגדת את חוק איסור הפליה. אמנן מדובר בפסק דין של ערכאה נמוכה אבל הוא בכל זאת פותח צוהר לפרשנות החוק.

 

פסק הדין הזה ניתן במסגרת תביעה שהגיש אדם שהוזמן למסיבה שכונתה "בנות חינם וסושי גם", בהזמנה שנשלחה אליו בפייסבוק. לפי ההזמנה, בנות שיגיעו למסיבה עד שעה מסוימת יוכלו להיכנס אליה בחינם. מארגן המסיבה טען שזוהי אפליה מתקנת משום שנשים הן "קבוצה חלשה באוכלוסייה הסובלת מאפליה בכל תחומי החיים". מצד שני, הוא טען שלמעשה מדובר באפליה שעובדת לטובת הגברים הפנויים, כי בואן של רבבות נשים למסיבה הוא בכלל רווח לגברים, שהרי זהו תמריץ עבורם. האפליה, לטענת המזמין, גם מועילה לגברים תפוסים: כשזוגות מגיעים למסיבה, בדרך כלל הגבר הוא שמשלם. באופן זה המארגן מפחית את ההוצאות של הגברים. 

 

השופט אברהם טננבוים לא התרשם. הוא קבע שהדבר מנציח סטריאוטיפ שאבד עליו הכלח של גברים כמפרנסים, ושהמודעה משווה נשים לחפץ. הוא חרץ שגברים ונשים צריכים לשלם את אותו תשלום על מוצרים זהים, וחייב את הנתבע לפצות את התובע ב-1,500 שקל.

 

מרשת הולמס פלייס נמסר: "מסקר שנערך לפני שידורי המונדיאל נמצא כי ל-80% מכלל נשות ישראל אין כוונה לצפות במשחקי המונדיאל לעומת אחוז גבוה מאוד מכלל הגברים אשר הביעו נכונות ורצון לקחת חלק פעיל בצפיית המשחקים . לאור הנתונים שנאספו החליטה הרשת למצוא פתרון יצירתי לזמן הרב שהתפנה, ולהציע מגוון פעילויות שונות המעודדות את נשות ישראל להתמיד באורח חיים ספורטיבי ובריא".

   

מישראייר נמסר בתגובה: "הפנייה בחבילות הללו היא לנשים, אבל המכירה היא לנשים וגברים כאחד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
גם נשים צופות במונדיאל
צילום: AFP
אוהדות כדורגל מקוריאה
צילום: AP
מומלצים