שתף קטע נבחר
 

פישר: "אין בועת נדל"ן, יש האטה ברבעון ה-3"

הנגיד אמר כי מחירי הנדל"ן עדיין לא הגיעו לרמה של בועה, אבל ציין כי המחירים שעלו בכ-20% בשנה האחרונה עלולים להגיע לרמות לא רצויות, ולכן פעל בנק ישראל בתחום המשכנתאות. הוא הוסיף כי "אירופה וארה"ב נראות פחות טוב", ועקב החשש לייצוא הישראלי יש להרחיב את השווקים באסיה

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שב וטען היום (ב') שבישראל לא מתפתחת בועת נדל"ן. פישר אמר היום (ב'), במפגש עם עיתונאים זרים בירושלים, כי מחירי הנדל"ן עדיין לא הגיעו לרמה של בועה, אבל ציין כי המחירים שעלו בכ-20% בשנה האחרונה עלולים להגיע לרמות לא רצויות.

 

לכן, הדגיש הנגיד, צריך להגדיל את היצע הדירות - כיוון שהממשלה החלה לפעול בו במסגרת הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל. פישר הוסיף, כי היות ופעילות זו אורכת זמן - בנק ישראל החל לפעול בינתיים בכיוון של הגבלת הביקוש, באמצעות החמרת התנאים לנטילת משכנתאות.

 

 

הנגיד אמר עוד, כי קיימת אפשרות שצמיחת הכלכלה הישראלית ברבעון השני הייתה גבוהה יותר מהרבעון הראשון, אך סקר החברות של בנק ישראל מצביע כי יש האטה ברבעון השלישי.

 

אתמול שבה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) ועדכנה את נתוני הצמיחה של ישראל כלפי מטה. על פי הנתונים המעודכנים, צמח המשק הישראלי ברבעון הראשון של השנה בשיעור שנתי של 3.4%. זאת לעומת 3.6% בעדכון הקודם ו-3.3% באומדן הראשון שפרסמה הלמ"ס לפני חודשיים.

 

פישר דיבר גם על התחזקות האירו, ואמר כי ירידת הדולר מעידה על היחלשות של ארה"ב בשבועות האחרונים. לדבריו, אם שני-שליש מהיצוא הישראלי מיועדים לארה"ב ולאירופה - בהחלט יש חשש שהדבר יפגע בייצוא הישראלי, ולכן חשוב להתחיל לחפש שווקים חדשים באסיה. "ארה"ב ואירופה, שוקי הייצוא המרכזיים של ישראל, נראים פחות טוב ממה שציפינו", אמר פישר.

 

נגיד בנק ישראל התייחס גם לצרכנים בישראל ואמר כי הם מרגישים טוב ומוציאים כספים. דברי פישר מקבלים חיזוק מנתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול, מהם עולה כי השינוי בהוצאה לצריכה פרטית עודכן כלפי מעלה: עלייה בשיעור שנתי של 4.4%, לעומת 4% בעדכון הקודם. גם הצריכה הפרטית לנפש, הנחשבת למדד מובהק של השינויים ברמת החיים, עודכנה כלפי מעלה לעלייה של 2.5%, לעומת 2.1% בעדכון הקודם.

 

בהכנת הידיעה השתתף שהם לוי, "כלכליסט"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סטנלי פישר. "הצרכנים בישראל מרגישים טוב"
צילום: חגי אהרון
מומלצים