שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    דו"ח: 18% מתלוננים על יחס לא הולם של רופא

    סיכום ראשון מסוגו שמפרסמת האגודה לזכויות החולה מעלה: כמעט 1 מכל 5 תלונות נוגעת ליחס לא הולם ממטפל, 20% מתלוננים על כך שלא ניתן להם מידע מספק. עוד מקורות לעוגמת נפש: בחירת מקום הטיפול, סירוב לטיפול וסירוב לספק תרופות

    למעלה משליש מתלונות הציבור לאגודה לזכויות החולה נוגעות לבחירת מקום הטיפל, קבלת תרופות והסעות: כך עולה מדו"ח שמפרסמת היום (ד') האגודה. מניתוח הנתונים שאספה האגודה על תלונות הציבור מתחילת 2010, עולה עוד כי הציבור לא מכיר בזכויותיו - מעל 40% מהתלונות עסקו במימוש זכויות על פי חוק זכויות החולה, ונגעו ליחס ממטפל, היעדר מתן מידע לחולה וכדומה. הנתונים מפורסמים לקראת הכנס השנתי של שיתקיים ביום חמישי הקרוב

     

    מידע חסר, יחס לא הולם ממטפלים

    מרבית הפניות, כ-43%, עסקו במימוש זכויות על פי חוק זכויות החולה, בהתייחס לתלונות אודות היעדר מתן מידע לחולים (20%), יחס לא הולם של מטפלים (18% מהפניות), סירובים ועלויות של קבלת רשומות רפואיות (8%), אפוטרופסות (2%) וכדומה. באגודה לזכויות החולה סבורים כי הסיבה לכמות הפניות הרבה בנושא מימוש הזכויות מקורה, ככל הנראה, בכך שלציבור חשוב לא רק לקבל את השירות לו הם זכאים, אלא גם יחס ושירותים אחרים שאינם טיפול רפואי.

     

    עוד עולה מהניתוח כי כשליש מהפניות עסקו במימוש זכויות בסל הבריאות מקופות החולים, כשמתוכן מרבית הפניות (33%) עסקו בבחירת מקום הטיפול, סירוב לטיפול או לאשפוז, בחירת בית חולים וכדומה. כרבע מהפניות בנושאי קופות החולים (22%) עסקו בתרופות בהתייחס לסירובים לספק תרופות לחולים, מידע בנוגע להתוויות וכדומה.

    סוגיה נוספת שמטרידה את ציבור החולים בהתנהלות הקופות היא ההסעות - 15% מהפניות לקופות עסקו בנושא זה.

     

    16% מהפניות שעסקו במימוש זכויות בסל הבריאות בקופות החולים עסקו בשיקום, כאשר 5% מהפניות עסקו ברצף טיפולי ו- 4% מהפניות עסקו בזכויות של חולים סיעודיים מורכבים.

     

    5% מסך הפניות עסקו בסוגיות של ביטוח לאומי, כאשר 4% מהפניות עסקו בהתנהלות של משרד הבריאות.  


    התפלגות הפניות למימוש זכויות בסל הבריאות בקופות החולים

     

    "מעורבות גדולה יותר של בני משפחה"

    הדו"ח מביא גם חדשות טובות: לציבור אין כמעט תלונות בנושא השב"ן (הביטוחים המשלימים של קופות החולים). לפי האגודה, אחת הסיבות העיקריות לכך היא שבתחום זה הקופות מפרטות מידע מקיף וברור על הזכויות ולכן קל למבוטח לברר את זכויותיו.

     

    עדינה מרקס, יו"ר האגודה לזכויות החולה, העירה על מספר מגמות העולות מהדו"ח: "יותר ויותר פונים אלינו בני משפחה ולא החולים עצמם. הדבר מעיד על כך שהמעורבות של בני המשפחה במימוש הזכויות הרפואיות של יקיריהן גדלה,

    כאשר המעורבות גדולה יותר בקרב הנשים. מכאן, שחוק זכויות החולה חל אומנם על החולה אבל ההשלכות יהיו על המשפחה שמעורבותה הולכת וגדלה עם השנים".

     

    מרקס מציינת עוד כי לאחרונה החלה האגודה לטפל בפניות רבות של חולים במחלות נפש: "אלה פונים אלינו באשר לזכויותיהם בסוגיות של שיקום בקהילה, אשפוז וקבלת תרופות פסיכיאטריות. לכן, קיים צורך להביא בפני החולים המאושפזים בבתי חולים לחולי נפש את זכויותיהם". עוד צוין כי האגודה מטפלת גם בשאלות ופניות שמגיעות מצד אנשי צוות רפואי - ולא רק ממטופלים. 


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יחס לא הולם מצד מטפלים. אילוסטרציה
    צילום: Index Open
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים