שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    נוף לכיש נפרש: טיול בנגוהות, סנסנה ואשכולות

    במורדות המערביים של הר חברון מחכים לכם שלושה יישובים, ובהם נקודות תצפית גבוהות ומרהיבות לחבל לכיש - ומעבר אליו

    לפני כמה חודשים, עם גמר סלילתו של כביש 358 בין אמציה לכביש להבים-צומת שוקת התאפשרה גישה נוחה יותר לשניים מהיישובים שבהם נסייר הפעם. שלושת היישובים - נגוהות, אשכולות וסנסנה - משתייכים למועצה האזורית הר חברון, אך מנותקים פיזית מחבריהם שם תקופות ארוכות.

     

    הנסיעה בכביש החדש שמספרו 358 בין אמציה ללהב ולכביש מספר 31 בין צומת להבים וצומת שוקת מאפשרת גיחה לשלושה יישובים עבריים היושבים על המורדות המערביים של הר חברון ובקצה השפלה. זו גם הזדמנות לראות איך מנסים להתמודד עם תוואי הגדר וכביש מערכת הביטחון והכבישים המוליכים ליישובים הנמצאים ממזרח למערכת הזאת.

     

    הכי גבוה: נגוהות

    היישוב נגוהות, שבו נתחיל את הסיור, הוא הגבוה מבין השלושה. הוא שוכן סמוך לכביש מספר 3265 בואכה הכפר הערבי הגדול דורא והעיר חברון. מי שצופה מהשפלה אל ההר מעט מדרום למושב שקף ומהכביש החדש 358, יבחין ביישוב נגוהות השוכן במעלה ההר ולידו עוד נקודות יישוב זעירות. קטע קטן מכביש הגישה הישן היה משותף לנוסעים לנגוהות ולכפרים הערביים. כביש רוחב זה העולה להר חברון ממזרח לחבל לכיש נסגר בפני פלסטינים לתנועה עקב התנכלויות לתחבורה והמצב הביטחוני, ונשאר כפרוזדור צר המוליך לנגוהות. בשנה שעברה חלו שוב שינויי תנועה במקום, בעקבות פנייה לבג"ץ בשמם של כ-20,000 פלסטינים תושבי האזור, שנאלצו לעשות דרך ארוכה כדי להגיע למרכזים הערביים שבאזור חברון.


    גבעות השפלה והכפר בית עווא. מבט מנגוהות (צילומים: אורי דביר)

     

    בכניסה המערבית לכביש זה ניצב חייל שיחקור אתכם לעתים לאן מועדות פניכם. בדרך לנגוהות, מרחק קצר מכביש 358, חוצים כביש צר ההולך מצפון לדרום, ששירת את היישובים הערביים השוכנים למרגלות ההר. הוא ממשיך ומטפס בהר, עובר ליד שתי שכונות יהודיות קטנות, האחת גבעת הבוסתן השוכנת מצפון לכביש והשנייה בית הכרם מדרום לו. מדרום לנגוהות, מעבר לערוץ המפריד בינה לבין היישוב הערבי חורבת פוקיסס, משתרעת על שטח די גדול שמורת נגוהות, ובה קבוצה מרשימה של אלונים.

     

    מהכניסה להתנחלות הקהילתית-דתית השוכנת כ-700 מ' מעל לפני הים עולים ישר בכביש עד רחבת חניה קטנה, ליד גן הילדים של היישוב. באחת הפעמים שביקרנו שם הגענו בשעה שהילדים משתחררים לביתם. לפי מספר הילדים התקשינו לדעת כמה משפחות מתגוררות ביישוב. כששאלנו סיפרו לנו שמדובר ב-40 משפחות, ולידן עוד תלמידי מדרשה ומעט אחרים.

     

    מרחבת תצפית הנמצאת במרחק כמה צעדים ממערב לחניה נשקף חבל לכיש, ובבוקרו של יום בהיר - הרבה מעבר אליו. בנגוהות קיימת מדרשה לבנות המיועדות לשירות לאומי. במקום פועלים גם מכוורת ויקב המקבל את ענביו מכרמים בהרי יהודה וחבל לכיש. רוב התושבים עובדים בערים שבסביבה. הדרך הנופית והתצפית מהמקום, בעיקר בשעות אחר הצהריים, שווה את המאמץ למי שלא מפריעה לו העובדה שהוא מטייל מעברו המזרחי של הקו הירוק ושל גדר וכביש המערכת של צה"ל.


    שמורת האלונים שמדרום לנגוהות

     

    מאז 1982: אשכולות

    המקום השני במסלולנו היום הוא היישוב אשכולות, יישוב קהילתי חילוני בעיקרו עם כ-60 משפחות, השוכן ברום של 614 מ' (גבוה יותר מחניתה, פסגת הכרמל ומרוב פסגות הגליל התחתון). הגישה לאשכולות היא לפי השילוט מכביש 358 מול קיבוץ להב.

     

    הגבעה שעליה שוכן אשכולות, ראס אל–נקב בפי הערבים, נתפסה במלחמת העצמאות בידי חיילי צה"ל שחרגו מההוראות שלא לעלות אל ההר. לאחר זמן קצר הם עזבו את המקום. במלחמת ששת הימים הופגז מכאן האזור, כולל קיבוץ להב השוכן למטה. ב-1982 הוקמה כאן היאחזות הנח"ל שהתאזרחה מאוחר יותר והפכה ליישוב קהילתי.  


    גבוה יותר מהכרמל. אשכולות

     

    בתים מהיישוב הערבי השכן נוגעים כמעט בגדר היישוב שממנו אין כל אפשרות להמשיך בנסיעה. אמנם יש כביש היוצא מזרחה לשכנים, אבל השערים סגורים. עולים לפסגת היישוב, שם ממוקמים הקרוואנים הראשונים שבחלק מהם עוד גרים. בצד המערבי למעלה, למרגלות האנטנות, נבנה מצפה אשכולות, רחבת אבן וטיילת יפה המוליכה לבתים ולמדרון היורד לבתים החדשים וצופה אל הנוף.

     

    היום הדרך שונה בתכלית. גדר וכביש המערכת מפרידים בין אשכולות ושטח מדינת ישראל. כביש הגישה ליישוב חוצה את גדר וכביש הביטחון בגשר הנטוי מעליהם ומעל ערוץ נחל, והגישה לדרך הביטחון היא בדרכי עפר קצרות משני עברי הכביש. למקומיים יש דרכים אחרות. גם היישוב השתנה מעט. התצפית מהטיילת בחלקה העליון נשארה יפה כתמיד.

     

    בגבול הנגב: סנסנה

    תחנתנו השלישית היא היישוב סנסנה, יישוב קהילתי דתי שבו כ-45 משפחות, השוכן בקצה השפלה בגבול הנגב מול הר חברון. הכביש למקום ברור ומסתעף גם הוא מכביש 358, קצת דרומה לקיבוץ להב.

     

    מדרום-מזרח לקיבוץ להב משתרע יער סנסנה שבו דרכי רכב שטח בעיקר המאפשרות שיטוט ביער. מעט מצפון להר סנסנה נעשו ניסיונות אחדים להקים יישוב עד להקמתו של היישוב הנוכחי. כדאי לטפס כאן למרומי הגבעה שעליה שוכן היישוב ולצפות צפונה לרמאדין, היישוב הערבי הגובל באשכולות, ולאשכולות עצמו. בסנסנה מארחים מטיילים ב"שביל ישראל" ללינת לילה. מסנסנה חוזרים לכביש 358 בדרך שבאנו בה או ממשיכים בכביש הגישה לדרום-מזרח עד לקרבת היישוב מיתר השוכן לצדו של כביש באר שבע-חברון, מספר 60.


    תצפית באזור לעבר כפרים פלסטינים

     

    ויש אפשרות נוספת. בעבר הוליכה דרך עפר לסנסנה, ואפשר לנסוע בה גם היום (הדבר אינו מומלץ אחרי גשם, בעת שהדרך בוצית). נפנה מכביש 358 ממזרח

    לקיבוץ להב מזרחה לכביש הגישה ליישוב סנסנה, ואחרי כמה עשרות מטרים נפנה שמאלה בדרך עפר המסומנת בירוק. לאחר כקילומטר, עם תחילת העלייה הקלה, נבחין בעץ חרוב הגדל בערוץ סלעי ובשרידי מערה שתקרתה התמוטטה. בעבר היתה על גדות הערוץ מעין גדר שסימנה את מיקומה של אבן גבול ישנה. ידידי אבי נבון, איש ידיעת הארץ וחבר קיבוץ להב השכן, סיפר כי עץ החרוב נקבע בעבר כאחת מנקודות הגבול שהפך ל"קו הירוק".

     

    חשוב לדעת:

    הכתבה נכתבה לאחר שהושלם כבר הכביש החדש שמספרו 358, בין אמציה לכביש מספר 31 ליד צומת שוקת. עם זאת עלולים לחול פה ושם שינויים בדרכי הגישה. יפה כאן תמיד לצד כביש 358. משטחי הפריחה משגעים בחורף ובאביב. אל תחמיצו!

     

    רוב שטחה המזרחי של מפת טיולים וסימון שבילים מספר 12 הוא סמוך לגבול, ויש בו שטחי אש שבהם צה"ל מתאמן. עם פתיחתו של כביש 358 והשינויים המתחוללים בשטח, אזור זה הופך אט אט לאבן שואבת למטיילים. עם זאת חלק מהדרכים והשבילים המסומנים נכבשו על ידי הדרכים החדשות והשינויים בכלל. עדכון מפת טיולים וסימון שבילים לאזור יהיה בעתיד. אל תסטו מהכבישים.

     

    סוג הטיול: ברכב רגיל.

    נקודת התחלה: בכביש 35 בפנייה ללכיש.

    נקודת סיום: כביש 31 בין צומת להבים לצומת שוקת.

    אורך המסלול: כ-60 ק"מ.

    משך הטיול: כשעתיים-שלוש ויותר.

    קושי: קל.

    עונה: כל השנה.

    מפה: מפת טיולים וסימון שבילים מספר 12 - דרום השפלה ושולי הר חברון. שימו לב כי המהדורה האחרונה יצאה לאור ב-2006, ולא מופיעים בה הכביש החדש וכל השינויים שחלו באזור.

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים