שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    כי מצפת תצא גזענות
    תארו לעצמכם איזו צעקה היתה מתעוררת אם בעיר מסוימת באירופה היה הכומר מכריז כי אין להשכיר דירות לסטודנטים יהודים. אז למה על מה שקורה בצפת - שותקים
    השיח הגזעני, הפך לאחרונה, לשיח לגיטימי בחברה הישראלית. רב צפתי, ממומן על ידי מדינת ישראל, מצהיר, כי אין להשכיר דירות לסטודנטים ערבים הלומדים במכללת צפת. ואנחנו - שותקים.

     

    אליהו צביאלי בן ה- 89 מצפת, שהעז להשכיר את דירתו בעיר העתיקה בצפת לשני סטודנטים בדואים, החל לסבול לאחרונה, כתוצאה מן ההסתה של איש הדת היהודי - ישראלי, מאיומים כי ביתו יישרף אם ימשיך להשכיר את הדירה לערבים. ואנחנו - שותקים. ברטולד ברכט כתב: "קודם

     כשלקחו את היהודים, שתקתי, כי לא הייתי יהודי אחר כך, כאשר לקחו את הצוענים, שתקתי, כי לא הייתי צועני 

    אחר כך כשבאו לקחת את הקומוניסטים, שתקתי, כי לא הייתי קומוניסט; כשלקחו את הכמרים, שתקתי, כי לא הייתי דתי; אך בסוף, כשבאו לקחת אותי. לא היה מי שידבר בעבורי"

     

    סקרים שונים מצביעים על כך, שבקרב הציבור היהודי בישראל ניכרת עלייה משמעותית בתפיסות הגזעניות נגד ערבים ישראלים, אותו ציבור שסבל במשך אלפי שנים מאפליה, גזענות ומיליונים הושמדו רק משום שהיו בני העם היהודי.

     

    במגילת העצמאות מצוין במפורש, כי "מדינת ישראל תקיים שוויון חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין". כיצד אפוא מתיר לעצמו רב בישראל, המשפיע והמנהיג ציבור לא מבוטל, להטיף ולהסית בניגוד גמור לערכים המהווים את התשתית המוסרית להקמתה של מדינת ישראל, וניתן לשער מה היה גודל הצעקה שהייתה מתעוררת, אם בעיר מסוימת באירופה היה הכומר הנוצרי מכריז, כי אין להשכיר דירות לסטודנטים יהודים, אזרחי אותה מדינה, הלומדים במוסד להשכלה גבוהה בעיר.

     

    והרי הדין הפלילי בישראל מטיל עונש מאסר בפועל על הסתה לגזענות ומגדיר בפירוש את הפעולות הנחשבות כגזענות "רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסייה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי - אתני".

     

    "בצלם אלוהים" כערך עליון

    וכלום שכח כבוד הרב של אותה עיר שרבים מאמינים כי שכינת קודש שורה עליה בזכות מקובליה הגדולים שחיו ונקברו בעיר מרבי שמעון בר יוחאי, רבי משה קורדובירו (הרמ"ק) , ורבי יצחק לוריא – האר"י הקדוש, שהשפיעו באופן מכריע על ידיעת ולימוד הקבלה בכל העולם, המעמידה את אהבת הבריות כולם שנבראו "בצלם אלוהים" כערך עליון, רואה בלשון הרע איסור חמור ומסבירה כיצד עלינו לתקן את מידותינו ולהפוך להיות אנשים טובים יותר. האם אותו רב חולק עליהם ועל תורתם או שמא ערביי ישראל אינם בחזקת בריות בעיניו?

     

    חשוב לציין כי ההתנהגות של מספר קיצונים בצפת אינה מאפיינת את היחסים השוררים בין היהודים לערבים בצפון. לראייה, במכללה האקדמית עמק יזרעאל שוררים יחסי אחווה ושותפות בין סטודנטים יהודים וערבים. הם לומדים יחדיו, משתפים פעולה במגוון פעילויות אקדמיות וחוץ אקדמיות ומתגוררים בצוותא במעונות המכללה. אך היציבות הזו יכולה להתערער אם הרוחות הרעות הנושבות מקיצוני צפת יגיעו למקומות נוספים בצפון.

     

    עלינו לזכור כי האוכלוסייה הערבית מהווה רוב בצפון הארץ ומציאות זו מחייבת אותנו לבנות גשרים, למצוא דרכי הידברות ושיתוף פעולה
    ולא לעסוק בזריעת מתחים וליבון שנאה, שאת תוצאותיה מי ישמרנו. ואנחנו - שותקים. בסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה משנת 2007 התברר כי 75% מערבי ישראל ישמרו בחוקה, אשר תשמור על הסטטוס של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, בתנאי שתבטיח שוויון זכויות למיעוטים.

     

    אמר אלבר קמי "הגזענות היא ייחוס ערך... להבדלים ממשים או מדומים לטובתו של מי שמפליל ומתוך פגיעה בקורבן. ייחוס הערך נועד להצדקת תוקפנות או זכויות יתר". האם כך אנו רוצים להיראות?

     

    פרופ' עליזה שנהר, יו"ר ועד ראשי המכללות ונשיאת המכללה האקדמית עמק יזרעאל.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מכללת צפת
    צילום: אביהו שפירא
    צילום: אלעד גרשגורן
    פרופ' עליזה שנהר
    צילום: אלעד גרשגורן
    מומלצים